Ik kan opeens niet meer inloggen op iCloud. Ik krijg na het invoeren van mijn wachtwoord de melding “U kunt niet inloggen omdat uw account vanwege veiligheidsredenen buiten werking is gesteld”. Huh? Dat is toch wel erg bijzonder. Geen idee waarom.
Vervolgens word ik gevraagd om mijn wachtwoord opnieuw in te stellen via https://iforgot.apple.com/password/verify/appleid. Ik kan daarbij kiezen tussen de opties E-mailverificatie en Beantwoord beveiligingsvragen. Ik kies voor de eerste en verwacht dan in mijn mailbox een nieuw wachtwoord. Maar ondanks herhaalde pogingen blijft mijn mailbox leeg.
Het lijkt er sterk op alsof iCloud uit de lucht is of dat er serieuze problemen zijn. Mijn iPad en iPhone draaien op iOS 9, mijn Mac nog steeds op OS X Yosemite (10.10.5).
Het lijkt erop dat je zelf of iemand anders het wachtwoord meerdere maal verkeerd heeft ingevoerd.
De mail die je zou moeten hebben, wordt waarschijnlijk verstuurd naar je iCloud adres van je geblokkeerde Apple ID,
Tijdens het invullen had je daar een ander mail adres moeten invullen.
Probeer i.p.v. mailverificatie de andere mogelijkheid de Beveiligings vragen, als dat niet lukt moet je bellen met Apple en
het telefonisch oplossen.
Ik heb in principe maar één e-mailadres, tenzij ik om niet geheel logische redenen het e-mailadres van mijn werk heb gebruikt in mijn iCloud-account. Morgen maar even op mijn werk controleren dan. Ik dacht altijd de je Apple ID gelijk was aan je e-mailadres. Tenminste, bij 95% van de 100 websites is namelijk je-mailadres meteen je loginnaam.
De beveiligingsvragen had ik ook al geprobeerd, maar dat lukte ook niet. Die vragen zijn nogal onhandig om iemand te identificeren, vind ik zelf. Een typefout is zo gemaakt.
Ik heb zojuist toch via de beveiligingsvragen (het waren nu andere) mijn account kunnen vrijmaken en een nieuw wachtwoord kunnen instellen. Wel merkwaardig dat de beveiligingsvragen in het Engels gesteld worden i.p.v. in het Nederlands. Dan ben je ook geneigd in het Engels te antwoorden. Wel blijft het vreemd dat mijn account opeens geblokkeerd was. Ik kan me niet herinneren dat ik meer dan drie keer een foutief wachtwoord heb ingevuld. Ik word dan wel een dagje ouder, maar het wachtwoord van mijn Apple ID vergeet ik niet.
Ik weet ook niet wat er aan de hand is of was, maar ik had hetzelfde; dit ging zover dat ik zelfs telefonisch contact heb gehad met Apple Technical Support om alles weer werkend te krijgen. Zij hadden het over ‘second layer security’.
Ik had op mijn e-mailadres van mijn werk inderdaad een aantal e-mailberichten van Apple ontvangen.
Maar wat bedoel je met “of vakje pole ID hebt ingevoerd”? Die taal ben ik niet machtig
Ik heb nog even mijn iCloud-account gecontroleerd, maar Apple staat merkwaardig genoeg niet toe dat het e-mailadres waarheen zij een e-mail voor het opnieuw instellen van je wachtwoord sturen gelijk is aan je Apple ID. Ik kan deze gedachtenkronkel niet volgen, maar het zal wel een reden hebben. Vandaar dat ik daar dus ooit het e-mailadres van mijn werk heb opgegeven.