Kan niet meer schrijven naar externe hdd

Hoi weet niet of dit hier goed staat maar ik kan ineens niet meer schrijven naar de externe hdd ook bestanden wissen is niet meer mogelijk heb dit recent bij 1 enkel hdd gehad en nadat ik deze opnieuw heb geformatteerd kon het weer maar nu is het bij alle externe schijven het geval.
Bij de info staat dat admin (ik)kan lezen en schrijven de rest niet als ik dit wil aanpassen krijg ik de melding dat ik niet voldoende rechten heb.
Ik heb de laatste nieuwe versie van mac os ventura de 13.0.1 draaien op mijn imac
Hopelijk weet iemand raad alvast bedankt

Bij Appletips zei je dat het om NTFS-geformatteerde schijven gaat. Zie mijn antwoord daar.

(nieuwe versie van Paragon nodig, na installatie van Ventura)

Ok werkt de oude bestaande versie niet meer met ventura?

Dat zou best eens kunnen, je hebt versie ntfsmac 15 nodig. Ik weet niet of je geregistreerd hebt en een account hebt aangemaakt. In dat geval ga naar MyParagon Customer Portal om te zien of er een update beschikbaar is.

In het verleden (toen ik het nog gebruikte) was het zo dat als je een nieuwe versie van OS X installeerde je een nieuwe versie van ntfsmac moest kopen. Ik weet niet of het nu nog zo is.

Heb ik inmiddels gedaan en 1 hdd wordt gezien met lezen en schrijven de andere is op onverklaarbare wijze alleen lezen de inhoud zet ik nu over naar een andere schijf en zal dan de lezen schijf opnieuw formatteren
Dank voor t meedenken

Als je NTFS gebruikt, dan ben je afhankelijk van de software van Paragon en kunnen er onverklaarbare problemen onder macOS ontstaan.

Gebruik je de schijf niet met Windows, dan kun je het beste de schijf met een Apple structuur formatteren, zoals APFS of HFS.

Wil je toch compatible zijn met Windows gebruik dan FAT of ExFAT (beter).

Dat is inderdaad de meest compatible en bruikbare optie. NTFS moet je gauw links laten liggen. Buiten het feit dat moet betalen om bij je eigen data te kunnen blijkt nu maar weer eens dat dit toch onbetrouwbaar blijkt. ExFAT is gewoon standaard onderdeel van macOS.