Ik heb enkele externe harddisks. Eentje (een Maxtor One Touch van 250GB) wil ik in FAT32 formatteren mbv schijfhulpprogramma. Bij de keuzelijst "Structuur" is FAT32 echter niet beschikbaar. Ik zie alleen de 4 MAC OS varianten en "Beschikbare ruimte".
Bij de andere HD zie ik wel MS-DOS (FAT) als optie.
[quote:e3774525a8]You cannot format a volume larger than 32 gigabytes (GB) in size using the FAT32 file system during the Windows XP installation process. Windows XP can mount and support FAT32 volumes larger than 32 GB (subject to the other limits), but you cannot create a FAT32 volume larger than 32 GB by using the Format tool during Setup. If you need to format a volume that is larger than 32 GB, use the NTFS file system to format it. Another option is to start from a Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me) Startup disk and use the Format tool included on the disk. [/quote:e3774525a8]
Even googlelen leert je al snel het antwoord
Oplossing: Partities maken die ≤ dan 32 GB zijn, en de Fat32 optie zal te voorschijn komen.
Met een FAT-32 schijf werken (dus lezen/scrijven) is heel wat anders als initialiseren.....
Het klopt dus wel wat er gezegd is, afgezien daarvan is het gewoon zonde van de ruimte die bestanden in gaan nemen op een 250GB schijf als je die met FAT-32 gaat gebruiken (ik geloof dat een bestand dan minimaal 16KB in gaat nemen maar het zou ook makkelijk 32KB kunnen zijn -- ben even te lam om dat op te zoeken :) )
Blijven er eigenlijk maar 2 opties over: of gewoon NTFS gebruiken dan mag een mac gebruiker uitzoeken hoe hij daar vanaf kan lezen of HFS+ gebruiken en in dat geval mag een windows gebruiker de oplossing uitzoeken, ik persoonlijk kies dan gewoon voor het laatste
Beide oplossingen zijn simpel op te vangen met een apart programma, aangezien het gebruik van google nog steeds geen geld kost laat ik het aan TS over om dat verder te bestuderen.
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar wat is nu de oorzaak dat ik de HD niet FAT32 kan formatteren terwijl ik een andere HD (die dezelfde grootte heeft) wel FAT32 kan formatteren.
De ene, die niet lukt, is een USB, de andere een FW. Dat kan toch niet de oorzaak zijn lijkt me.
Ik snap best dat je daar nieuwsgierig naar bent, maar je kan jezelf beter afvragen waarom je een 250GB schijf als een FAT-32 partitie wilt gebruiken.
Het heeft alleen maar nadelen, zelfs onder windows is dat formaat al min of meer aan het uitsterven.
Voor die ene keer dat je bestanden makkelijk wilt uitwisselen met bv windows gebruikers is bijvoorbeeld een 8GB USB stick vaak al ruim voldoende en in mijn ogen simpeler als het versjouwen van een externe HD met alle kabels.
[quote:6e52981b0e="Pretletter"]Misschien begrijp ik het niet helemaal maar wat is nu de oorzaak dat ik de HD niet FAT32 kan formatteren terwijl ik een andere HD (die dezelfde grootte heeft) wel FAT32 kan formatteren.
De ene, die niet lukt, is een USB, de andere een FW. Dat kan toch niet de oorzaak zijn lijkt me.[/quote:6e52981b0e]
Heb je al eens geprobeerd om het partition schema voor de disk waarop het niet lukt, op MBR te zetten (ipv APM of GPT)?
[quote:f523a9437d="k-the-ripper"]Ik snap best dat je daar nieuwsgierig naar bent, maar je kan jezelf beter afvragen waarom je een 250GB schijf als een FAT-32 partitie wilt gebruiken.
Het heeft alleen maar nadelen, zelfs onder windows is dat formaat al min of meer aan het uitsterven.
Voor die ene keer dat je bestanden makkelijk wilt uitwisselen met bv windows gebruikers is bijvoorbeeld een 8GB USB stick vaak al ruim voldoende en in mijn ogen simpeler als het versjouwen van een externe HD met alle kabels.[/quote:f523a9437d]
Dat hoef ik mezelf natuurlijk niet af te vragen want dat weet ik al.
De hoeveelheid data die ik wil overzetten past niet op een 8GB stick en bovendien heb zo’n stick niet.
Ik heb dus niet zoveel aan dit antwoord. Sterker, ik heb er niks aan.
[quote:91144e9b5d="Pieterr"][quote:91144e9b5d="Pretletter"]Misschien begrijp ik het niet helemaal maar wat is nu de oorzaak dat ik de HD niet FAT32 kan formatteren terwijl ik een andere HD (die dezelfde grootte heeft) wel FAT32 kan formatteren.
De ene, die niet lukt, is een USB, de andere een FW. Dat kan toch niet de oorzaak zijn lijkt me.[/quote:91144e9b5d]
Heb je al eens geprobeerd om het partition schema voor de disk waarop het niet lukt, op MBR te zetten (ipv APM of GPT)?[/quote:91144e9b5d]
Nee. De schijf is momenteel bij iemand anders die er data op gaat zetten. Als ik de schijf terug heb ga ik weer verder kijken. Bedankt!
Het grootste probleem met van die enorme schijven met FAT32 is dat de tabellen veel te groot worden. Het filesysteem is er niet voor geoptimaliseerd.
Je moet bijvoorbeeld, om te kunnen zien hoeveel ruimte er nog vrij is, de hele lijst van blokken lezen. De blokken zijn maximaal 32 Kb groot, dus voor een 250 Gb schijf zijn er ongeveer 7,5 miljoen blokken, en daar kun je niet meer echt efficient mee werken (ze zijn minimaal 48 bits groot, dus als je geen enkele bit verspilt heb je sowieso al 44 Mb nodig om de hele lijst in op te slaan).
Moderne systemen gebruiken allerlei indexen waardoor je voor normaal gebruik nooit meer de hele lijst tegelijk nodig hebt.