Kan tiger niet installeren

Ik wil met de install schijf van een nieuwe powerbook g4, tiger op mijn 1 jaar oude powerbook installeren. De installer geeft aan dat dit niet mogelijk is. Waarschijnlijk omdat op mijn powerbook, panther is geinstalleerd Is hier een oplossing voor?

Ga eens in de installer naar Schijfhulpprogramma. En herpartitioneer de schijf dan. Je bent dan wel alles kwijt.

[quote:7ccff46381="maarten20"]Ik wil met de install schijf van een nieuwe powerbook g4, tiger op mijn 1 jaar oude powerbook installeren. De installer geeft aan dat dit niet mogelijk is. Waarschijnlijk omdat op mijn powerbook, panther is geinstalleerd.[/quote:7ccff46381]

Nee, waarschijnlijk omdat die installer ziet dat hij op de verkeerde Powerbook wordt geïnstalleerd. Installeren over Panther gaat probleemloos. De enige oplossing is de oude Powerbook in Firewire-modus opstarten en hem als harde schijf aan de nieuwe Powerbook hangen. Met de laatste kun je dan Tiger op de schijf van de eerste installeren.

Dat dit niet volgens de regels is, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen. :mrgreen:

[quote:a72deaa3d4="Esquare"][quote:a72deaa3d4="maarten20"]Ik wil met de install schijf van een nieuwe powerbook g4, tiger op mijn 1 jaar oude powerbook installeren. De installer geeft aan dat dit niet mogelijk is. Waarschijnlijk omdat op mijn powerbook, panther is geinstalleerd.[/quote:a72deaa3d4]

Nee, waarschijnlijk omdat die installer ziet dat hij op de verkeerde Powerbook wordt geïnstalleerd. Installeren over Panther gaat probleemloos. De enige oplossing is de oude Powerbook in Firewire-modus opstarten en hem als harde schijf aan de nieuwe Powerbook hangen. Met de laatste kun je dan Tiger op de schijf van de eerste installeren.

Dat dit niet volgens de regels is, hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen. :mrgreen:[/quote:a72deaa3d4]

Ik vraag me alleen wel af of 'ie dan de goede drivers etc. installeerd… Het is dus niet aan te raden lijkt me :?

[quote:04e1950b9f="Nikita"]Ik vraag me alleen wel af of 'ie dan de goede drivers etc. installeerd... Het is dus niet aan te raden lijkt me :?[/quote:04e1950b9f]

Mwah: twee Powerbooks zal niet zo veel verschillen. Maar dat merkt ie vanzelf. :slight_smile:

[quote:7a2f4cbee1="Esquare"]Mwah: twee Powerbooks zal niet zo veel verschillen. Maar dat merkt ie vanzelf. :)[/quote:7a2f4cbee1]

Hmm… De 12" 1,33 GHz heeft een NVIDIA GeForce FX Go5200, waar de 15" 1,67 GHz een Radeon 9700 heeft. Toch nog wel een compleet andere kaart lijkt me.
Ik weet niet of dat goed kan gaan. Verder zijn ze wel redelijk gelijk zo te zien (Everymac.com). Aan de andere kant zijn er ook figuren die beweren dat OSX hetzelfde is, of het nou zo’n grijze dvd is of de retail versie, en dat er gewoon een systeem-check op zit. Maar ik vraag het me af…

Nouja, je kan het proberen; je komt er vanzelf wel achter of het werkt of niet 8)

[quote:78bf3a7d50="Nikita"]Hmm... De 12" 1,33 GHz heeft een NVIDIA GeForce FX Go5200, waar de 15" 1,67 GHz een Radeon 9700 heeft. Toch nog wel een compleet andere kaart lijkt me. Ik weet niet of dat goed kan gaan. Verder zijn ze wel redelijk gelijk zo te zien (Everymac.com). Aan de andere kant zijn er ook figuren die beweren dat OSX hetzelfde is, of het nou zo'n grijze dvd is of de retail versie, en dat er gewoon een systeem-check op zit. Maar ik vraag het me af... [/quote:78bf3a7d50]

Heb net even de oude installatie-dvd van mijn Powerbook bekeken: die bevat zowel ATI als NVidia drivers, terwijl er toch echt een ATI-chip in zit. Ik denk dat de systeemcheck idd het enige obstakel is.

[quote:e00e914a66="Nikita"]Ik vraag me alleen wel af of 'ie dan de goede drivers etc. installeerd... Het is dus niet aan te raden lijkt me :?[/quote:e00e914a66] Er is maar 1 Mac OS X versie hoor, en die heeft gewoon de drivers voor alle modellen. Bepaalde Restore DVD's zijn wel zodanig beveiligd dat ze het alleen maar doen op de bijgeleverde hardware, maar dat heeft niets met het systeem zelf te maken.

[quote:4251a25258="PureLogic"][quote:4251a25258="maarten20"]Ik vraag me alleen wel af of 'ie dan de goede drivers etc. installeerd... Het is dus niet aan te raden lijkt me :?[/quote:4251a25258] Er is maar 1 Mac OS X versie hoor, en die heeft gewoon de drivers voor alle modellen. Bepaalde Restore DVD's zijn wel zodanig beveiligd dat ze het alleen maar doen op de bijgeleverde hardware, maar dat heeft niets met het systeem zelf te maken.[/quote:4251a25258]

Ik zeg toch ook niet dat er meerdere versies zijn (behalve dan ook nog een Intel versie…) maar misschien een soort van beperkte versie met alleen maar drivers voor het type Mac waarbij ze geleverd werden…

[quote:9dd0bdf243="Nikita"][quote:9dd0bdf243="PureLogic"][quote:9dd0bdf243="maarten20"]Ik vraag me alleen wel af of 'ie dan de goede drivers etc. installeerd... Het is dus niet aan te raden lijkt me :?[/quote:9dd0bdf243] Er is maar 1 Mac OS X versie hoor, en die heeft gewoon de drivers voor alle modellen. Bepaalde Restore DVD's zijn wel zodanig beveiligd dat ze het alleen maar doen op de bijgeleverde hardware, maar dat heeft niets met het systeem zelf te maken.[/quote:9dd0bdf243]

Ik zeg toch ook niet dat er meerdere versies zijn (behalve dan ook nog een Intel versie…) maar misschien een soort van beperkte versie met alleen maar drivers voor het type Mac waarbij ze geleverd werden…[/quote:9dd0bdf243]
Ja dus moet er dan iedere keer een custom made Mac OS X versie in elkaar gezet worden die alleen de drivers van dat bepaalde model bevat. Dat is totaal niet handig voor Apple. :wink:

[quote:ab481e1e20="PureLogic"]Ja dus moet er dan iedere keer een custom made Mac OS X versie in elkaar gezet worden die alleen de drivers van dat bepaalde model bevat. Dat is totaal niet handig voor Apple. ;)[/quote:ab481e1e20]

Ach… Ik weet wel meer dingen in de wereld die niet handig zijn maar toch gedaan worden uit het oogpunt van beveiliging voor wat-dan-ook…

[quote:dfc63ddbc2="Nikita"][quote:dfc63ddbc2="PureLogic"]Ja dus moet er dan iedere keer een custom made Mac OS X versie in elkaar gezet worden die alleen de drivers van dat bepaalde model bevat. Dat is totaal niet handig voor Apple. ;)[/quote:dfc63ddbc2]

Ach… Ik weet wel meer dingen in de wereld die niet handig zijn maar toch gedaan worden uit het oogpunt van beveiliging voor wat-dan-ook…[/quote:dfc63ddbc2]
Tja als je zo gaat kijken… Maar een feit is dus dat de Mac OS X versie die bij een PowerBook zit ook gewoon op een eMac draait omdat alle drivers er inzitten.

[quote:cb811b5131="PureLogic"]Maar een feit is dus dat de Mac OS X versie die bij een PowerBook zit ook gewoon op een eMac draait omdat alle drivers er inzitten.[/quote:cb811b5131]

Behalve dan dat er dus een beveiliging op zit. Die je zou kunnen omzeilen door die eMac in FW modus op de PowerBook aan te sluiten. Echter, dan installeert 'ie toch de drivers voor de PB en niet die voor de eMac?

[quote:a6b9d55b21="Nikita"][quote:a6b9d55b21="PureLogic"]Maar een feit is dus dat de Mac OS X versie die bij een PowerBook zit ook gewoon op een eMac draait omdat alle drivers er inzitten.[/quote:a6b9d55b21]

Behalve dan dat er dus een beveiliging op zit. Die je zou kunnen omzeilen door die eMac in FW modus op de PowerBook aan te sluiten. Echter, dan installeert 'ie toch de drivers voor de PB en niet die voor de eMac?[/quote:a6b9d55b21]
Nee dat omzeil je gewoon door het beveiligingsbestandje aan te passen en de disk opnieuw te branden, althans dat heb ik eens gedaan voor me iMac G3 met Mac OS X 10.1. De Restore CD’s waren afkomstig van een PowerBook.

Ik heb geen idee of Mac OS X specifieke drivers installeert, lijkt me niet anders zou je een PowerBook nooit via Target Disk Mode van een eMac op kunnen laten starten omdat de benodigde drivers niet aanwezig zijn.

Gewoon lekker klonen met Clone X [url]http://www.tri-edre.com/download/clonex.html[/url]

Ben ik nu ook mee bezig

Installatie van PB 12" -> iMac DV

Voor drivers hoef je trouwens helemaal niet bang te zijn.

Het blijft tenslotte een Mac… :slight_smile:

De Tiger installatie ondersteunt iedere Mac configiratie