Kapot iBook flatscreen?! wat te doen?

Sinds vandaag (kwam thuis van school) heb ik een dik probleem met mijn iBook:

Als ik namelijk mijn flatscreen wat naar voor of naar achter doe, krijg ik direct strepen over het beeld heen, elke ander hardwaredevice hangt hier direct door! (ook OSX etc)

Ik heb AppleCare (technische support) al gebeld, maar die wisten het verder ook niet echt.
Ook werd mij gezegd dat ik maar recht heb op 1 jaar support! (heb heb gekocht op 31-07-2002!!!) verdomme 1 maand uit de garantie.

Ook heb ik de HardwareTest CD gedraaid (uitgebreid) en die vind nergens hardware fouten, beweeg ik dan het flatscreen weer, hangt die direct!!! :evil:

Een ding is zeker, ik ga altijd netjes met mijn iBook om, neem hem altijd naar school mee in mijn Kensington tas (met apart laptop vakje) en doe er nooit ruw mee, is dit dan normaal?

Mijn vraag is (vooral aan de juridische members onder ons), wie mijn advies/raad kan geven over dit probleem, ik denk dat het de kabel is van en naar mijn flatscreen van de iBook (de schanier???)
Dit is toch een verborgen gebrek of zie ik dit nu verkeerd?

Kan wel janken… :cry: :cry:

[b:20799e4d74]edit[/b:20799e4d74]

Nog even een foto die ik gemaakt had tijdens dit voorval:
[img:20799e4d74]http://www.xs4all.nl/~remier/macosx/flatscreen_storing.jpg[/img:20799e4d74]

Huh,

Heb ff mijn iBook 4 minuten afgezet, en als ik nu íets wilder het scherm op en neer doe (paar keer achter elkaar) dan doet ie niets meer (oftwel, nergens last van)

Hier snap ik dus echt niets van :?

Hopelijk blijft hij het doen 8)

Dit is duidelijk een probleem met de kabel tussen moederbord en scherm. Die is waarschijnlijk een beetje versleten. Apple moet je daarmee helpen, want de levensduur van een iBook is langer dan 1 jaar. Alleen zal het een moeizame strijd worden. Ben je lid van de Consumentenbond? Neem daar dan maar eens contact mee op.

Zijn ze helemaal besode... om een maand na de garantie te zeggen dat je geen recht op support meer hebt!

Dat accepteer je dus gewoon niet. Zo’n ding heeft ‘semi-wettelijk’ al een minimumgarantie van twee jaar. Bovendien hoort een scherm wel iets langer dan een jaar mee te gaan.

Repareren dus dat ding door Apple!

Dat is inderdaad te gek voor woorden. Een Apple Service Centrum schijnt het vrij gemakkelijk voor elkaar te krijgen om "verlengde garantie" te geven, mits het apparaat niet ouder is dan 15 maanden. Moet dus goed gaan bj je iBook. Ik heb het zelf een keer nodig gehad bij mijn iPod, en uiteindelijk zonder problemen of kosten een vervangend exemplaar gekregen.

De Apple Service Centra zijn regio gebonden. Ik weet niet waar je woont, maar in de regio Utrecht is Van Leliveld er eentje. (www.leliveld.nl)
Ik zou gewoon eens bellen.

Nou het is weer terug gekomen.

Ik ben er nu achter wat het is: als ik een beetje op de ruimte druk waar de harde schijf zit, dan flipt het scherm en kan alles ‘freezen’

Nu heb ik ook het discussie forum van Apple gekeken onder iBook (Dual USB) > Displays

en het staat vol van dezelfde problemen!, het schijnt te maken met het Logic Board.

Dit heb ik dus nu precies:

[quote:802f5e01e7]
I have been recently having a very similar problem.
I would be working on my IBook, and suddenly, there would be all these lines and squares on the screen. If I applied pressure on the case below the keyboard and to the left of the trackpad, the screen would come back.

This happened several times, then it would get to where this would not work, so I would have to do a restart (ctrl+apple+power button). The computer would restart, and then be ok. But a few minutes later, it would happen again. Now, I can’t do anything on it, because it keeps doing this. Now, when I start the computer, the startup sound plays, but the screen stays black, and even applying pressure on the case does not cause the screen to come back. There isn’t even any sound coming from the computer, like it is not even on. I press the power button again, music, but nothing else.

I am at a loss. I see other people are having similar problems, but does anyone know the solution.
[/quote:802f5e01e7]

een quote van een gebruiker:

[quote:802f5e01e7]
This is a common problem…hope you have apple care! From my understanding it is a faulty logic board…just read through all of the topics in this discussion board. (This has happened to me twice now in a 40 day period). If you don’t have apple care, there are some other companies that will replace your logic board…once again, read through the discussions and you will find that information.
And If I were you…I would go back to your “certified” apple dealer and get your money back. If he was worth anything, he would know about this HUGE problem with the iBook - hundreds and hundreds of people are having the exact same issue.

Good luck!
[/quote:802f5e01e7]

Het vage is (en dat valt me nu pas op) dat er wat ‘ruimte zit’ in het midden van de iBook, er is een soort ‘kromming’ ontstaan (door de Kensington tas???) waardoor misschien wel het logic board ook wat krom is geworden?

Nou daar ben ik lekker mee, denk dat ik maar wat info ga vragen bij de rechtswinkel ofzo :cry:

Neem dan meteen wat printjes mee waar dat soort info op staat. Kunnen ze meteen actie ondernemen.

Vandaag weer AppleCare gebeld, en doorverbonden met klantenservice die zouden kijken wat ze kunnen doen...

Ze doen wat moeilijk over de garantie omdat die er niet meer op zit.
Nuheb ik hem aangeschaft op 31-07-02 wat inhoud dat de garantie pas 1 maand en 6 dagen is verlopen… :evil:

Heb 2 weken geleden ook een paar strepen over het scherm zien gaan, maar dacht toen dat het aan de VGA kabel naar mijn monitor lag, blijkbaar niet dus :cry:

Net even op verzoek op het postkantoor mijn invoice gefaxed naar Apple, even afwachten dus (duim, duim)

Mag ik een yel?? :D

Na wat af gebeld te hebben, hoorde ik opeens dat ze me garantie hadden verlengt en dat er een casenummer werd aangemaakt.

Hierop moest ik AppleCare even bellen met dat nummer waardoor er nu een dispatch is aangemaakt…

Me iBook wordt dus opgehaald en gratis gefikst :smiley: :smiley:

De warme douche voor Apple!!! 8)

Proficiat.

Als ze nu toch je garantie hebben verlengd, probeer dan eens of je misschien nog AppleCare kunt afsluiten. :wink:
Dan heb je de komende twee jaar geen gezeur mocht het nog eens voorkomen.

Dank je,

Ja het is even een afweging die ik moet maken.
Ik wil nl. over 1,5 jaar een PB 15" kopen, denk dat ik beter die 320,- kan bewaren voor de PB :smiley:

Remier,

Ik heb 2 maanden na aankoop exact hetzelfde meegemaakt met mijn Ibook.
Na 3 keer gefixt te zijn door apple waarbij vervangen werd:
1e keer logic board
2e keer harde schijf en alweer logic board.
3e keer de onderkant (???)

Na de 3e keer ging de Ibook na 3 weken weer stuk en heb ik een gloednieuwe gekregen.
Daar ben ik natuurlijk erg content mee, al die tijd die ik bezig ben geweest om mijn data te redden, naar de winkel te gaan, etc. etc. is hier echter niet mee vergoed.

Ik kan je overigens aanraden bij een herhaling van dit probleem zo snel mogelijk een backup van je data te maken.
Mijn ervaring is dat de strepen nog maar een begin zijn, uiteindelijk doet helemaal niets het meer!

Succes ermee.

Willem

[quote:89e9db4da9="rodriguez"]Remier,

Ik heb 2 maanden na aankoop exact hetzelfde meegemaakt met mijn Ibook.
Na 3 keer gefixt te zijn door apple waarbij vervangen werd:
1e keer logic board
2e keer harde schijf en alweer logic board.
3e keer de onderkant (???)

Na de 3e keer ging de Ibook na 3 weken weer stuk en heb ik een gloednieuwe gekregen.
Daar ben ik natuurlijk erg content mee, al die tijd die ik bezig ben geweest om mijn data te redden, naar de winkel te gaan, etc. etc. is hier echter niet mee vergoed.

Ik kan je overigens aanraden bij een herhaling van dit probleem zo snel mogelijk een backup van je data te maken.
Mijn ervaring is dat de strepen nog maar een begin zijn, uiteindelijk doet helemaal niets het meer!

Succes ermee.

Willem[/quote:89e9db4da9]

Hopelijk is dit het laatste probleem wat ik met mijn iBook heb.

Overigens maak ik altijd elke week backups van wat ik heb dus dat is geen probleem :wink:

Yihaa, me iBook is gemaakt :)

Zo te zien is het logic board vervangen, en dat binnen 2 dagen.

Toppie Apple!!! 8)

Ik wil de feestvreugde niet drukken hoor maar ik zou pas gerust zijn na enkele weken probleemloos gewerkt te hebben met de nieuwe onderdelen. Bij mij duurde het telkens een week of 3 a 4 tot de bekende strepen weer begonnen...

Succes en ja, ik moet je gelijk geven, reparaties gaan uiterst snel.
Mijn nieuwe bookje heb ik echter wel een maand op moeten wachten :frowning:

Ik hoop voor je dat je deze procedure niet in moet 8)

Adios!!

ik heb hetzelfde probleem op mijn iBook 700 Combo. Apple laat maandag een koerier komen om hem op te halen. Lang leve mijn garantie. :)

Wel jammer, ik heb hem van een vriend overgekocht enkele weken terug, dus ik heb er nog niet zo lang van kunnen genieten… :cry:

Maarja, als ik een nieuw logic board heb, dan is het grootste deel van de iBook weer gloednieuw. Goeie deal dus :smiley:

Mij is exakt hetzelfde overkomen. Eerst strepen over LCD daarna [b:44ad529f77]ZWART. Was wel nog binnen de garantieperiode. DHL dumpte dinsdag een kartonnen doos. Woensdag haalde ze de Ibook op. Donderdag repareerde ze het ding en vrijdagmorgen was ie terug. Geen gezeur over Apple care. Toch blijf je zitten met een vreemde nasmaak. Apple is niet eerlijk en open over de mankementen van hun producten. Ze brengen bijna elke week een nieuwbrief uit maar nooit zijn dit soort zaken aan de orde. Sommige series mankeert iets, zij het de ventilator, zij het bepaalde firmware. Ze moeten dit niet verzwijgen, ze jagen vele mensen in de stress en vreten tijd van hun klanten. Wat het niet kost om erachter te komen dat het ding fundamenteel kapot is. Ik ben reeds lang Apple gebruiker, ook professioneel, maar deze houding van Apple is klote. Dat ze er voor uit komen dat de sommige hardware of software niet deugd! Tot slot ook MacOSX kan zich deze kritiek aantrekken, samen vormen we een sterke stem bij dit probleem.Ik stel vast dat het smaakje van het Apple forum het bittere nasmaakje van "APPLE doet alsof z'n neus bloed" onmiddelijk verdrijft Oh ja op de reparatiebon stond: Diagnose PCBA M/B COLORADO-800MHZ M7-32M R1 U229 Ik neem aan dat dit het moederbord is. Berto [color=red:44ad529f77][/color:44ad529f77][color=darkred:44ad529f77][/color:44ad529f77] :( [/b:44ad529f77]

ik heb mijn iBook ook alweer terug. Kweet niet precies wat ze ermee gedaan hebben, maar hij doet het tot nu toe weer goed.

Vind het wel toppie dat ze niet moeilijk doen en lekker snel maken.
Niets dan lof van mij.

Ze hebben me 1 maand extended garantie gegeven (tot 5 oktober dus).

Ik vind 360,- Applecare gewoonweg te duur voor iets wat gewoon 4 jaar moet blijven werken, koop niet voor niets een Apple :roll:
Hopelijk gaat hij nog lang mee, anders wordt ik echt mad…

Volgens de europese richtlijnen heb je recht op 2 jaar garantie en volgens de Nederlandse wet hoort een garantie daarna aflopend te zijn.

Dus als iets een levensduur heeft van 5 jaar en het gaat na 2 jaar kapot dan moet de leverancier 3/5 deel van de kosten betalen en jij 2/5 deel.

Het kan in detail iets anders zijn, maar zo is het ongeveer.

Probleem is wel dat de gemiddelde winkelier hier niet erg aan meewerkt, maar via de consumentenbond, de ombudsman of een rechtsbijstandverzekering lukt het wel.

Hans