Kapotte Powerbook en de service van Apple SLOT
Na alle tips, reacties op mijn verhaal, nu de ontknoping.
Samenvattend het verhaal:
Tussen kerst en nieuwjaar werd de PB afgeleverd. Na drie minuten aanstaan sprong de stroom eraf (lampje uit en batterij in de menubalk op zwart) en bleef eraf. Na van alles geprobeerd te hebben lukte het alleen de boel weer aan te zetten door de stekker uit het stopcontact te halen. Zeer wisselend gebeurde dat weer varierend van 3 minuten tot een aantal uren. Mijn stond voor een raadsel en de helpdesk van Apple ook. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Een lange reeks van ‘oplossingen’ volgden.
· Geheel opnieuw installeren van de PB >geen effect
· Een nieuwe adapter van de reseller > geen effect
· Installeren van de batterij-update>geen effect
· Het uitproberen in een andere gemeente (zelfde probleem)
· De powerunit een aantal keren gereset>geen effect
· De reseller had hem een aantal dagen op kantoor en… daar bleef hij werken! (was hij tussentijds weer aangegaan?, m.a.w. het leek of hij daar aan bleef.
Paranoia werd ik ervan.
Conclusie van de helpdesk:” De PB is kapot , stuur maar op dan repareren we hem”
Aangezien ik dezelfde storing had als ik de adapter op mijn oude titanium zette geloofde ik niet in een PB-probleem, maar aan de adapter.
De helpdesk zou een nieuwe adapter sturen en tot zover loopt ook het verhaal op de site.
Vervolg:
· De nieuwe (derde) adapter > geen effect, alleen nu leek het veel langer te duren ( niet meer in minuten maar nu in uren soms wel 5)
· Een leenadapter van het merk Kensington en…>geen probleem. De helpdesk vond dat het daarmee verder moest maar zag ervan af i.v.m. garantieproblemen in de toekomst.
· Ik testte ook nog of hij weer aansprong tussentijds(na afkoeling of zo)
· Nadat de stroom eraf was het batterijpercentage genoteerd en de PB uit. Na 4 uur opnieuw aangezet en dat scheelde maar 1% m.a.w. aangesprongen was hij niet.
· Wat nu ? De helpdesk vond alles heel vreemd en de storing was volslagen onbekend bij hun, maar drie apple-adapters kapot is te gek. Weet dan niemand bij jullie hoe zo’n adapter werkt? Ik kon me niet voorstellen dat ik de enige was met zo’n storing.
· De batterij misschien de oorzaak?
· De batterij eruit en op stroom gezet. Hij werkte een hele dag en ook ’s avonds thuis. Dat was het dus, de PB de nacht maar aangelaten maar… de volgende ochtend was de stroom er weer af.
· De helpdesk ging de zaak ‘escaleren” dat betekent naar de tweede lijn.
· Ik moest het profiel van de PB opslaan en mailen.> niets bijzonders de PB moest voor reparatie naar Apple.
· Is er dan echt niemand bij jullie die weten hoe zo’n adapter werkt? We waren inmiddels wel twee en een halve maand aan het tobben en men had niet het flauwste vermoeden wat de oorzaak kon zijn. Dus 1 maart de mededeling:”stuur hem maar op”.
· Ik had daar geen enkel vertrouwen in aangezien niets leek op een storing van de PB zelf. Dat ding 10 minuten onder water houden of vanuit de 8e verdieping pletteren, dat spookte door m’n hoofd.
De oplossing
· Op 4 maart om 20.00 u belde de reseller met de mededeling dat hij uit het probleem was. Op de site van apple zelf had hij de storing gevonden exact zoals door mij beschreven was. De adapter is gevoelig voor storingen van bijv. Koelkasten, TL-verlichting etc. En sloeg dan uit.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=32155
Login | My Support | Guided | Expert | Archive | Help | Feedback
Login to email this document.
Login to save to “My Support.”
TITLE
PowerBook G4: 65 W AC Power Adapter Does Not Charge the Battery and Charge Light Is Off
Article ID:
Created:
Modified: 32155
5/5/03
12/9/03
TOPIC
It may appear that the PowerBook G4 computer’s AC 65 W power adapter no longer works. The charge indicator light does not stay on, and the battery does not charge.
DISCUSSION
Symptom
The charge indicator light on the DC connector does not stay on, and the battery does not charge.
Products affected
- PowerBook G4 (1 GHz/867 MHz)
- PowerBook G4 (17-inch)
- 65 W AC power adapter
Note: All standalone kits include a 65 W AC power adapter.
Solution
- Unplug the adapter from the power outlet, or unplug the AC cord from the white, square section of the AC adapter.
- Plug the AC cord or the adapter back into the power outlet
The adapter should work now correctly.
Note: If the adapter is plugged into the same power strip as a large draw device (refrigerator, fluorescent light, and so forth), plug the adapter into its own power strip or power outlet.
Additional information
This symptom occurs because the AC adapter’s over voltage protection feature senses ground noise and turns off the adapter. It may not happen if the power adapter is plugged into an uninterruptible power supply (UPS).
Document Information
Product Area: NC
Category:
Sub Category:
Keywords: kpbg4, ktech
Email this document to:
(Ex: )
Survey: This document…
fully addressed my question
partially addressed my question but could be more complete or detailed
did not address my question at all
Submit
support02 - 200403041230
Support Site Map | Support Site Help | Contact Us
Privacy Policy | Terms of Use | Export Compliance
Copyright © 2004 Apple Computer, Inc. All rights reserved
Het bleek wel toeval geweest te zijn toen ik in een andere gemeente testte dat ook een ruimte was met veel TL en elektrische apparaten, hetgeen de boel op een dwaalspoor bracht.
De Apple helpdesk
Hoewel mijn reseller daar niet veel nut in zag toch maar de helpdesk (tweede lijn) geinformeerd over de oplossing. Op zich ongelofelijk dat zij hiervan niet op de hoogte zijn, maar goed hun reactie was ontluisterend. Na twee en een halve maand geetter en getest met dat ding was hun antwoord :”oh, waar kunnen we dat vinden?. “Op jullie eigen site” was mijn antwoord. “Ja maar kan je dat dan niet mailen ? Tuurlijk wel kan ik er dan gelijk een rekening bij doen voor alle ellende en verloren uren(dagen) terwijl het antwoord zo simpel was.?
Aldus gedaan met een verzoek om een reactie naar mijn reseller en mij (bijv. een aardigheidje als compensatie of minimaal een bedankje. Tenslotte hebben ze niet alleen wat geleerd maar ook de Firma Apple behoed voor nog meer kosten zoals het ophalen en testen van een PB en die weer onverrichter zaken terug te moeten sturen.
De reactie kwam in de vorm van een koele autoreply met de mededeling dat ze geen problemen via de mail in behandeling nemen, dat daar de helpdesk voor is, nou ja…!!