Kapotte superdrive : Apple werkt niet mee.

Hoi allemaal,

Vorige maand is de superdrive van m’n macbook pro van 1 jaar en 1 maand oud kapot gegaan: als je er een dvd/cd in doet, lijkt het mechanisme vast te komen zitten waardoor het rare geluiden maakt en waardoor dvd’s er met een grove kras weer uitkomt.

Ik heb met apple gebeld en werken op geen enkele manier mee. Ik heb ze voorgelegd dat ik inderdaad geen garantie meer heb, maar wel de conformiteitsvereiste waarbij een leverancier verplicht is een deugdelijk product te leveren (in dit geval met een levensduur van minimaal 3 jaar). Ik heb de laptop altijd binnenshuis gebruikt, weinig dvd’s gefikt en gespeelt en er fatsoenlijk mee omgegaan. Bovendien verwacht ik van een laptop van 2700 euro dat het goede kwaliteit betreft. Wat betreft de conformiteitsvereiste: Hierbij moet aangetoond worden dat het defect niet door gebruik komt, en dat kan het apple repair center niet. Apple geeft aan dat ik het zelf moet oplossen: Ik moet hem laten repareren op eigen kosten of nar een advokaat stappen.
Kosten reparatie: 330 euro…

Dan maar zelf vervangen denk ik? Ik heb geen zin in rechtzaken (heb geen rechtsbijstand)
Dus mijn vraag…

[b:4946a2be8e]Wie weet waar ik spare superdrives kan kopen van dit type? [/b:4946a2be8e]Het gaat om een superslim drive Matsushita UJ-857. die zijn net iets dunner dan normale drives en dus kunnen alleen dit soort drives erin.

iemand anders soortgelijke problemen gehad?
alvast bedankt iedereen

Jochem

Onzin, loop eerst eens binnen bij een goede Appledealer. Of indien je de juridische weg wilt bewandelen, de rechtswinkel / juridisch loket.

Niet meteen de geldbuidel trekken. Een leuke aangetekende brief doet soms ook al wonderen.

Hi Barney, Ik heb de macbook pro direct online bij apple gekocht (had ik maar bij een winkel gekocht..) ik ben naar een apple dealer gegaan (you mac eindhoven) zij zeggen hetzelfde: je hebt geen garantie en zij kunnen alleen de drive vervangen en geen onderzoek verrichten. Heb jij goede ervaring met andere mac stores?

In de garantievoorwaarden staat dat Apple de wettelijke bepalingen respecteert. Dus daar moet je ze op wijzen. Apple dient je in dit geval tegemoet te komen.

Hi macpro, ja inderdaad. maar in de wet staat dat de bewijslast bij mij ligt. Ik heb al 3x met apple gebeld en lang aan de telefoon gehangen: ze zijn erg taai, ze blijven voet bij stuk houden.

Je vroeg voor een adresje waar je zo'n drive kunt kopen. Heb je hier al eens gekeken? http://www.macfix.nl/Site/Producten.html Onder het kopje 'producten staat 'Een nieuwe DVD drive voor € 199,-' Volgens mij is dat inclusief het inbouwen.

Mocht je de superdrive bijna nooit gebruiken, en dan alleen thuis, dan is een externe dvd brander misschien iets. http://www.disc-planet.nl/

Maar erg vervelend dat Apple niet onder garantie wil repareren. Ik bedoel: 13 maanden op zo’n dure machine. Kom op zeg! Jammer dat je geen rechtsbijstand verzekering hebt.
Kan het juridisch loket www.hetjl.nl niets voor je betekenen?

[quote:07b1762924="jgugelot"]Hi macpro, ja inderdaad. maar in de wet staat dat de bewijslast bij mij ligt. Ik heb al 3x met apple gebeld en lang aan de telefoon gehangen: ze zijn erg taai, ze blijven voet bij stuk houden.[/quote:07b1762924]

Als jij kunt bewijzen dat je die Mac niet open hebt gemaakt dan moet Apple hem ten minste repareren op hun kosten.
Als bellen niet helpt schrijf je een aardige brief. Nog steeds geen succes? Probeer het met een brief die niet zo aardig is.

Als dat ook geen succes heeft kun je een advocaat zoeken die op no-cure-no-pay basis werkt. Dat werkt alleen als de kans heel groot is dat je de zaak wint en dat is 'ie.

[quote:d23f001a04="jgugelot"]Hi macpro, ja inderdaad. maar in de wet staat dat de bewijslast bij mij ligt. Ik heb al 3x met apple gebeld en lang aan de telefoon gehangen: ze zijn erg taai, ze blijven voet bij stuk houden.[/quote:d23f001a04]

vreselijk he… heb ik ook meegemaakt… voor hen is het makkelijk… gewoon de klant laten bellen (verdienen ze aan)… niets ondernemen en wachten tot ze naar huis kunnen… klant heeft maar 2 opties:

1. zelf betalen => apple wint
  2. als je in je recht bent kan je beginnen met ‘procederen’ maar dat duurt een hele tijd en waarschijnlijk wint Apple nog omdat het betere en duurdere advocaten heeft

er is nog een 3de optie maar die is vrij onwaarschijnlijk:

1. lotgenoten zoeken en samen procederen

succes in elk geval!

Het is gelukt! ik heb een brief gestuurd aan Apple's legal department en de reparatie wordt vergoed.

Zie hier het hele verhaal in een nieuw artikel:
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1496519

hallo

ik heb hetzelfde probleem met de dvd/cd speler van mijn macbook
dvd-cd speler werkt niet meer…cd/dvd’s worden uitgespuugt en .zelfs installatie cd accepteert hij niet
ik heb hem augustus 2006 gekocht dus geen garantie meer

ik lees dat de Superdrive van de macbook niet de beste is en geen firmware updates worden verstrekt
Matshita DVD-R UJ- 857

maak ik een kans in aanmerking te komen voor vergoeding
moet er niet een speciaal topic komen over dit product…

groet irene

Simpelweg de brief even knippen/plakken die TS op dit forum heeft gezet, je gegevens aanpassen en opsturen. Wel even van te voren met Bunnik bellen natuurlijk. Dan hoeven ze niet zo te schrikken.

Hoi Irene,

goed nieuws: ik heb de vergoeding gekregen na het sturen van een aangetekende brief naar Apple’s legal department. Zeker proberen. Kijk hier om te zien hoe mijn brief eruit zag: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1496519

Zal het voor de handigheid hier ook even posten:

support zal je niet kunnen helpen. Bel ze wel eerst op om een case aan te maken. Stuur vervolgens een brief aan Apple’s legal department:

[quote:ef32a5da9f]Apple Computers Nederland
Legal department
Kosterijland 42
3981 AJ Bunnik [/quote:ef32a5da9f]

En de brief die ik heb gestuurd staat hieronder.[b:ef32a5da9f] Verstuur hem aangetekend! [/b:ef32a5da9f] dan komt het serieuser over voor apple.

[quote:ef32a5da9f][Mijn naam]
[Adres]
[PC + Woonplaats]
[E-mail]
[Telnr]

Apple Computers Nederland
Legal department
Kosterijland 42
3981 AJ Bunnik

Betreft: herstel of vervanging van ondeugdelijk product.

Eindhoven, 8 oktober 2007

Geachte heer/mevrouw,

Middels dit schrijven wil ik u laten weten dat ik ontevreden ben over de door mij bij u
aangekochte Macbook pro met serienummer xxxxxxxxxx, aankoopdatum 11-08-07. Ik heb
eerder contact gehad met uw supportafdeling (casenummer xxxxxx) maar zij konden mij niet
verder helpen.

Mijn klacht betreft het functioneren van de ingebouwde DVD speler/brander.
Na het apparaat 1 jaar en 1 maand gebruikt te hebben lijkt nu het mechanisme bij het plaatsen
van een DVD/CD vast te komen zitten. Het maakt verontrustende geluiden en vervolgens komt
de DVD/CD er met een grove kras weer uit.

Bij aankoop van de Macbook pro is mij niet duidelijk gemaakt dat ik dit na iets meer dan 1 jaar
van uw product kon verwachten. Omdat ik de DVD speler/brander weinig heb gebruikt en de
laptop altijd binnenshuis en alleen op een manier zoals men geacht wordt met een laptop
computer om te gaan, lijkt mij duidelijk dat ik destijds een Macbook pro met een ondeugdelijke
DVD/CD speler van u heb ontvangen.

Volgens uw garantievoorwaarden respecteert Apple de wettelijke bepalingen. Gezien uw plicht
om een deugdelijk product te leveren waarvan, in dit geval, door mij verwacht mag worden dat
het langer dan 13 maanden correct functioneert, verneem ik gaarne, binnen 14 dagen na
dagtekening van dit schrijven, een redelijk voorstel van uw kant hoe u dit defect wilt gaan
herstellen.

Met vriendelijke groet,
Jochem Gugelot
[/quote:ef32a5da9f]