Kapotte ventilator Imac G4

Ik heb net tweedhands een Imac G4 aangeschaft en ben daar super blij mee. De schrik was daarom erg groot toen hij plotseling uit ging en niet weer opstarte toe ik de startknop indrukte. Ik had al wel gevoeld dat hij erg warm werd aan de bovenkant van zo'n bolletje. Nadat hij weer was afgekoled kon ik 'm dus gelukkig weer starten. Bij bestudering bleek dat de ventilator geheel niet aanslaat.

Ik vraag me af of ik de ventilator nu moet vervangen of dat de oorzaak nog ergens anders in kan zitten.?
En kan ik zo’n ventilator bij een electronica boer halen of kan ik deze allen via een Mac dealer halen?

[b:79c906717c][/b:79c906717c]

Ik zou eens informeren bij Apple of eens een Apple Centre binnenstappen en hen die vraag stellen. Wellicht zit er iets los, waardoor de ventilator niet aangaat... Ik vraag me af of je een ventilator van een PC-boer kunt gebruiken, ik zou niet te veel risico nemen, zou zonde zijn van je mooie iMac! :roll:

Wat de oorzaak is weet ik ook niet, maar de ventilatoren die in een mac gebruikt worden zijn echt niet anders dan in een PC. Je moet alleen wel de fisieke groote weten, dus de diameter van de fan, en de hoeveelheid lucht die hij verplaatst, dus de sterkte van de fan. Maar nogmaals, misschien ligt de oorzaak wel heel ergens anders.

Het is nogal een klus om bij de fan te komen , je moet je hele imac slopen , hij zit helemaal boven in de bol is er niet gewoon een stekker los ? Rik

of zit er iets tussen? Je moet idd de hele bol slopen om bij de fan te komen. En als je een niet apple fannetje koopt: neem je wel een witte??? ;-)