Kapotte ventilator Imac

Helaas is werkt de ventilator van m'n Imac niet en wordt de machine heet na enige tijd gebruik. Ik heb hem er al uit gehad, maar er is verder niets aan te zien.

Wie heeft hier ervaring mee? of wie kent de oplossing?
Waar kan ik eventueel aan een nieuwe ventilator komen?

:apple:

Alles kan stuk, ook een ventilator. Waar je een nieuwe kunt krijgen weet ik ook niet, maar ik zou erg oppassen met zonder koeling werken. Er wordt behoorlijk wat warmte in ja mac geproduceerd. Voreg of laat gaan harddisk, processor en video er aan ten onder!

[quote:f10e0bd623="nldesign"]H

Wie heeft hier ervaring mee? of wie kent de oplossing?
Waar kan ik eventueel aan een nieuwe ventilator komen?

[/quote:f10e0bd623]
Test de ventilator met een batterij. Doorgaans zijn het 5 volt ventilatoren, dat staat er waarschijnlijk ook op. Met 1,5 volt draait hij ook, alleen wat langzamer.
Bij een beetje electronica zaak hebben ze ventilatoren in alle soorten en maten, wellicht ook een die overeenkomt met jou iMac model.

Da's een beetje uit de lucht gegrepen.

Ten eerste weten we niet om welke iMac het gaat, G3 of G4 ?
Veel ventilatoren werken op een spanning tussen de 5 en 12 Volt, op 1.5 V geef ik je weinig kans.
Het beste wat je kan doen is een soortgelijke ventilator zoeken aan de hand van de specificaties die hoogstwaarschijnlijk op je kapotte fan staan. Probeer eenzelfde fan bij de lokale electronica/pc boer te scoren.
Vaak zit er een speciale connector aan de fan, soms met extra ader (3 totaal) voor toerentalaanduiding. Met een beetje mazzel vind je dezelfde, anders moet je ff aan het solderen.

Al met al ben je met een beetje handigheid hooguit 10 euro kwijt.

Hoe heb je in Godesnaam die iMac open gekregen?

Zo moeilijk is dat toch niet? Hier een beetje geforceerd drukken en ontklikken, daar een schroefje weghalen... Het gaat alleen niet zo snel.

[b:918a7632ea]Is het een stofnest van binnen?[/b:918a7632ea] Er wordt toch steeds lucht aangezogen, nietwaar. Zo een ventilator kan verstroeven met aangekoekt stof zoals ik gezien heb bij de microgolfoven met luchtkoeling [i:918a7632ea]die ook benut wordt om de reflector te doen draaien[/i:918a7632ea].

wat voor ventilator is dat? in een goede computer of elektronicazaak kan je 12V kopen meestal in de volgende afmetingen: 6*6 of 8*8 of 9.2*9.2 of 12*12 (in cm) voorbeeld van een 6*6 van het merk papst (kwalitatief zeer goed maar duur!) [url]http://www.mpl.be/productinfo/technicalsheet.aspx?prd=15112[/url]

Ik zal eerst kijken of de ventilator werkelijk stuk is door er 12 volt spanning op te zetten met max 0,4 amp. Mocht hij het dan niet doen, dan kan ik een nieuwe vergelijkbare ventilator halen

Na een testje met een adaptor die 12 volt afgeeft bij 400 MA bleek dat de vetilator in orde was. Ook de bekabeling kon ik op deze manier testen totaan de plug op het moederboard. En inderdaad de twee pinnetjes die voor de voeding van de ventilator zorgen in de plug op het moederbord waren verbogen. Een kwestie van voorzichtig weer rechtbuigen dus en de ventilator werkt weer.

:lol: :lol: