Kernel Panic gehad :: alles lijkt in orde

Gister kreeg ik totaal onverwacht een kernel panic na het inleggen van een (kennelijk ERG) corrupt dvdeetje. Ik schrok me wild, al 1.5 jaar draai ik probleemloos op een Imac G4 10.3 , nooit vastlopers (ook niet met software)

Alles lijkt nu in orde, maar de schrik zit er goed in. Kan er meer aan de hand zijn dan dat dvdeetje?
Wat gebeurt er eigenlijk bij een kernel panic. Ik lees hier veel over kapot/bijgeprikt geheugen en gare Imac g5’s, maar dat is hier niet van toepassing.

Momenteel ben ik ook aan het overwegen om een externe hd schijf bij te kopen ivm opslag ruimte. Nu las ik hier dat als die (ook) een FW aansluiting heeft dat ik er dan ook van kan booten (mits voorbereid) als de interne schijf echt de geest geeft?

kortom:

1. wat gebeurde er?
  2. is er schade aangericht?
  3. moet ik nú wat doen?
  4. stappen ondernemen voor toekomst?
  5. fw schijf te prefereren boven usb schijf ivm bovengenoemde?

Als het een enkele (niet constant terugkerende) kernel-error is, dan is er volgens mij niet iets ernstigs aan de hand. Ikzelf heb er ook één gehad, maar daarna nooit meer problemen. Als de error terugkomt dan kan je bijvoorbeeld verkeerd geheugen hebben. Maar misschien zit ik helemaal fout, 'k heb er niet zo heel erg veel verstand van.

Ik zou wel eens opstarten in Single user mode...

1. Waarschijnlijk raakte je computer helemaal in de war van dat rare schijfje. 2. Ik denk niet dat er schade is. 3. Je kan eens je bevoegdheden herstellen. 4. Geen corrupte dvd'tjes meer draaien. 5. Denk niet dat dat veel uitmaakt (alleen snelheid en dan nog).

Dus geen paniek! Dit kan gebeuren…