Na inactiviteit van anderhalve week deed ik gistermiddag mijn iMac G5 met OS 10.3.9 weer aan. Terwijl deze opstartte liep ik naar mijn keuken. Vandaaruit hoorde ik ineens de ventilatoren razen en was mijn computer nog niet opgestart terwijl het qua tijd al wel had moeten gebeuren. Hij was nog steeds blijven hangen bij het rondraaiend symbool met daarboven het Apple logo.
Ik heb mijn computer toen geherstart, maar ook toen bleef deze bij het ronddraaiend symbool hangen, echter zonder herrie van de ventilatoren ditmaal. Toen heb ik de cd met de hardware test eringedaan. De uitgebreide test aangeklikt. Na niet al te lang kreeg ik de foutmelding: 2STH/1/3: Hard drive te zien en stopte de test ermee. Vervolgens heb ik de minder uitgebreide test gestart die na een paar minuten geen foutmelding gaf. Toen nogmaals de uitgebreide test die het ditmaal 25 minuten tot het eind volhield zonder foutmelding. Ook hier geen foutmelding meer. Ik heb toen mijn computer herstart en het ging toen ineens allemaal weer goed.
Inmiddels heb ik mijn computer al tweemaal herstart om te kijken of het de opstartprocedure goed doorliep. Beide keren ging het gewoon goed. Mijn vraag: komt deze foutmelding anderen bekend voor? Moet ik mij zorgen maken om een aanstaand falen van mijn harde schijf? Gek genoeg is er op het internet niet veel over te vinden.
Hier op de site van Apple echter wordt melding gemaakt van twee foutmeldingen die heel goed niet aanwezig zouden zijn. Eén daarvan luidt:
[i:efa51759e1]
2STH/x/x: xxxx AMB
(The “x” will be a number and “xxxx” will identify a sensor.)
This error code usually means an ambient thermometer sensor has failed[/i:efa51759e1]
…waar denk ik mijn foutmelding onder zal vallen. Mijn computer startte op toen deze volledig koud was. Na de hardwaretest - tijdens de test die in totaal een minuut of veertig duurde, draaiden mijn ventilatoren op redelijk volle snelheid - was mijn computer denk ik niet heel erg voelbaar warmer geworden als ik af kan gaan op de warmte van de lucht die door de sleuf aan de achterkant uitkwam. Dus ik vraag mij af of het echt een thremometer kan zijn geweest, zeker dat zoiets kan voorkomen dat een computer gewoon opstart. Ik vind het maar ontzettend vreemd allemaal…
Iemand die hier ervaring mee heeft opgedaan, of anderszins wat nuttigs over kan vertellen?