Ik heb de Macbook Air 13-inch, Mid 2013, tevreden mee op een belangrijk punt na.
Mijn Macbook gaat op de meest onverwachtse moment naar CPU tot wel 300%!
Ik heb geen idee waaraan dit kan liggen, dit komt tijdens het surfen voor of tijdens het foto’s bewerken.
Zo ziet het er dan uit:
Ik zie al meteen twee zaken die betwijfelbaar zijn: Java en CleanMyMac2.
Gebruik je Java vaak? Zoniet, kun je het beter verwijderen.
En CleanMyMac moet je altijd vermijden! Zoek maar even rond op dit forum, het veroorzaakt niets dan problemen die vaak alleen op te lossen zijn met een clean install. Verder altijd schoonmaakprogramma’s en allerhande ‘hulptooltjes’ laten waar ze zijn, is nergens voor nodig.
Gatekeeper - Anywhere - 10.9.3. heeft een eigen gatekeeper, dus deze kan weg
com.Cycling74.driver.Soundflower - geen idee wat dat is.
com.protech.NoSleep - wellicht kun je hie voor het programmatje Caffeine proberen.
com.macpaw.CleanMyMac2.Agent. - kennelijk heb je dit vervelende schoonmaakprogramma geïnstalleerd.
Time Machine - Mobile backups: ON - schakel dit es uit.
als dit allemaal niet lukt, maak dan tijdelijk een nieuwe gebruiker aan en kijk of het probleem met deze gebruiker ook optreedt.
Hier wat tips c.q. oplossingen om er achter te komen wat de oorzaak kan zijn.
De oorzaak is namelijk nooit de kernel_task zelf. Want de KT is de software architectuur die verantwoordelijk is voor de communicatie tussen hardware en een programma en tussen processen onderling. Elke ‘aanroep’ van een proces c.q. programma van de KT kan dus de CPU load van de KT doen verhogen en soms is dan één proces verantwoordelijk.
Etrecheck rapporteert hier gewoon dat Gatekeeper staat uitgeschakeld, oftewel dat de optie “Allow apps downloaded from: Anywhere” staat aangevinkt in de Security & Privacy preferences. Niet helemaal duidelijk van Etrecheck, maar het wordt rood aangegeven omdat dit de minst veilige optie is. Voordat Gatekeeper werd geïntroduceerd was het de enige mogelijkheid, dus zo erg is het niet, en het heeft natuurlijk niks met kernel_task te maken.
De oorzaak van het hoge CPU gebruik zou ik in eerste instantie zoeken in de 3rd party kernel extensions, dus SoundFlower en NoSleep. Hier staat dat de Soundflower 1.6.6 beta niet compatible is met Mavericks: http://www.macupdate.com/app/mac/14067/soundflower
Jammer dat Etrecheck in dit geval niet met rood aangeeft dat deze combinatie (deze versies van soundflower en os x dus) voor problemen kan zorgen.
Het CNET artikel waar Hendrik naar linkt staat volgens mij voor meer dan driekwart vol met onzin. De auteur heeft duidelijk de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Als een ander proces veel CPU zou gebruiken, dan zou je dat in Activity Monitor terugzien bij dat proces, niet bij kernel_task. Als kernel_task veel CPU of geheugen gebruikt dan is dat vrijwel altijd een 3rd party kernel extension, want Apple’s eigen code voor kernel_task en de bijbehorende kernel extensions van Apple zelf (die dus deel uitmaken van kernel_task) gebruiken nooit zoveel CPU.
[quote=Buzz_D url=http://www.onemorething.nl/community/topic/kernel-task-300/#post-2687770 time=1401089388]
Etrecheck rapporteert hier gewoon dat Gatekeeper staat uitgeschakeld, oftewel dat de optie “Allow apps downloaded from: Anywhere” staat aangevinkt in de Security & Privacy preferences.[/quote]
als ik bij mij “elke willekeurige bron” kies in Beveiliging en privacy, dan verschijnt er niks in Etrecheck.
zelfs het kopje Gatekeerper verschijnt niet.
MBA 4.2 - 10.9.3
Fred: Dan gebruik je misschien een andere versie van Etrecheck, die dit (nog) niet goed aangeeft. Het lijkt me in ieder geval duidelijk wat er bedoeld wordt.
Uiteraard, maar er is nu geen proces dat veel CPU load vraagt behalve dan de kernel zelf. Maar een proces dat de kernel_task aanroept met een verzoek heeft hier niet veel CPU load voor nodig. Maar de taak die de kernel_task vervolgens moet uitvoeren voor dat proces kan weer wél veel CPU load veroorzaken. Vergelijk het met het telefonisch doen van een bestelling van 100 TV’s. Dat kost jou weinig inspanning, maar het transport bedrijf moet de handen uit de mouwen steken.
De taak van de kernel is om er voor te zorgen dat een programma gebruik kan maken van de beschikbare hardware. De drie belangrijkste zijn het beheren en beschikbaar maken van 1) de CPU, 2) RAM en 3) input/output zoals externe harde schijven. Heb je dan een proces (programma) dat om de haverklap de kernel aanroept voor één of meerdere van deze zaken dan is het de kernel die het druk krijgt en stijgt dáár dus het CPU verbruik juist, terwijl de echte oorzaak dat proces is. Dat proces kan dan best zelf een laag CPU verbruik hebben vooral als het verzoek van het proces juist gaat om het mogen gebruiken van de CPU.
Wat Soundflower 1.6.6 beta betreft: Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, want compatible of niet: een beta installeren is per definitie nooit een goed idee.
Je veroordeeld het artikel wel erg snel zonder zelf met iets beters te komen want het is echt geen onzin wat daar staat.
Goed, maar de kernel is er op ontworpen om op de achtergrond te blijven en de CPU en geheugen beschikbaar te houden voor taken die op een hoger niveau draaien. Een CPU gebruik van 300% van kernel_task wijst toch echt op een bug in de kernel of in een kernel extensie, en niet op een bug in een ander proces. Aangezien bugs in de kernel zelf of in Apple’s kernel extensies zelden tot nooit voorkomen moet je dus allereerst naar 3rd party kernel extensies kijken.
Wat het CNET artikel suggereert is dat je door allerlei hoepels moet gaan springen en je systeem expres kreupel moet laten lopen om het CPU gebruik van kernel_task omlaag te brengen. De realiteit is dat de kernel uiterst efficient in elkaar steekt, en zonder problemen dient te draaien. Als dat niet zo is, dan komt dat vrijwel altijd door een programmeerfout of compatibiliteitsprobleem in een 3rd party kernel extensie. Het is erg kwalijk van de mensen van CNET, die beter zouden moeten weten, dat ze daar zo omheen draaien.
Het eenvoudige alternatief, dat iedere Mac troubleshooter zou moeten kennen, en zeker als je er een artikel over schrijft:
Google op die kernel extensies om te kijken of er problemen mee worden gerapporteerd, en of er instructies te vinden zijn om ze te oninstalleren.
De overige suggesties in het CNET artikel zijn voor een deel zeer algemene Mac troubleshooting stappen (reset SMC, safe mode boot), die je zou kunnen uitvoeren als je last hebt van meerdere symptomen, of als bovengenoemde stappen in eerste instantie niet helpen. En voor de rest zijn het de grootst mogelijke onzinadviezen (Change system preference settings, Shut down all system hardware enhancements, Reduce system heat), die, als ze al enig effect zouden hebben alleen maar duiden op flink kreupele hard- of software, waar je maar beter gelijk afstand van kan doen. Met een eventuele foute werking van kernel_task hebben ze daadwerkelijk niets van doen.
Het enige advies van CNET dat specifiek betrekking zou kunnen hebben op kernel_task is de eerste: “Remove external devices”. Vroeger was het zo dat je voor de werking van sommige externe hardware kernel extensies als een soort drivers moest installeren, en daar konden dus bugs in zitten. Nu (sinds de begindagen van OSX achter ons liggen) is vrijwel al dat soort functionaliteit in de standaard kernel extensies van Apple ingebouwd, en/of in een hoger level framework ondergebracht. Die software is allemaal ondertussen wel tot het uiterste getest. Als er iets mis is met externe hardware, waardoor deze software zich verslikt, dan kan dat nog steeds problemen met de kernel opleveren, maar vrijwel altijd uit zich dat eerder in een kernel panic dan in extra CPU gebruik voor kernel_task.
Ik had jaren geleden iets soortgelijks. Dit ging dan weliswaar niet over de kernel_task, maar wel over een ander systeem proces dat normaal gesproken nauwelijks CPU verbruik behoorde te tonen. Bij mij hielp toen een safe-boot. Wat impliceert dat er corruptie was in de system caches want die worden weggegooid bij een safe-boot.
Ik heb contact opgenomen met Apple Support, ze zeiden dat het een hardware probleem is.
Omdat hij ook telkens uitvalt. Of dat zo is moet blijken naar de reparatie.
Als na de clean install hooguit Apple software geïnstalleerd was, dan is het zo goed als zeker dat er iets mis is met de hardware. Wat je wel nog even zou kunnen proberen is een SMC reset. In de link staat namelijk o.a. dit als symptoom dat een SMC reset noodzakelijk kan zijn: