Keuze e-mail account enorm belangrijk.

Toen ik lang, lang geleden op het internet kwam was mijn e-mail planet.nl wat weer wxl of zo iets was en wat al lang geleden is overgenomen door kpn. Nu zit ik nog steeds bij kpn. Mijn e-mail adres is nog steeds planet.nl. Maar nu wil ik weg bij kpn voor mijn alles in één abonnement omdat de kosten de pan uit rijzen. Maar wat blijkt nu, ik raak mijn planet.nl e-mailadres kwijt.

Of ik moet kpn €7,50 per maand gaan betalen. Idioot natuurlijk. Heb inmiddels een g-mail adres. Mijn vraag is nu hoe ik overkan zonder iedereen te laten weten dat in een nieuw e-mail adres heb? Is dit klanten binding van kpn?

Toch logisch wanneer je van provider verandert dat je e-mailadres verdwijnt? Over het bedrag kun je twisten maar logisch dat ze er geld voor vragen. Je gebruikt dan nog steeds een dienst. En klantenbinding? Je wilt weg.

Er is een plan vanuit de EU om emailadressen ook over te kunnen nemen als je verandert van provider. Maar, over een aantal jaren kan het. Net zoals met bankrekeningen. Wij zitten in de helaas-tijd. Je zou eenmalig iedereen een reply kunnen sturen vanuit jouw oude adres met het nieuwe adres. Alleen mensen die jouw ‘oude’ emailadres gebruiken krijgen dan een reply. En natuurlijk alle spam die je krijgt.

Neem een eigen domein, beter dan de KPN optie, veel goedkoper ook, en niet zo armetierig als Gmail. Houd er ook rekening mee dat Google alles wat niet Gmail is niet leuk vind, en gaat lopen treiteren. Bijvoorbeeld door opmaak te vernaggelen, of door de boel in de spam te gooien, of nog erger, helemaal niet te ontvangen. Bij een eigen domein kun je ook makkelijk subadressen bijplussen. Bijvoorbeeld tijdelijkeamazonzuigtsep2020@jouwnaam.nl en dan gooi je die na je bestelling weer weg en doe je een dataverwijderverzoek bij Amazon (en inzage verzoek, vinden ze heerlijk!).