keuzes!

Ik ben dus ook een van 'die mensen' die van plan is te 'switchen' Maar ik zie door de bomen het bos niet meer! En het is ook geen onbelangrijke beslissing, dus daarom ben ik op zoek naar wat ervaren mensen die advies kunnen geven. Zelf ben ik redelijk nieuw tot mac's in relatie tot gamen, en dat is wel wat ik zoek in een computer. in vorige posts stonden alleen aanbevelingen voor mensen die dit juist niet zochten, vandaar mijn dilemma.

-Power mac G5
-iMac G5
-iMac intel core duo
zijn waar ik tussen twijfel.
na wat research kom ik tot deze beredenering

-de power mac G5 is de duurste van de 3 (de 2000 euro versie) en dat is zonder scherm, dus eigenlijk is deze ietsje te duur. Als het een betere optie zou zijn vergeleken met de andere zou ik er wel voor gaan. qua 3D kaart is het een redelijk goede.
-De iMac G5 is daarentegen compleet en de goedkoopste, maar de 3D kaart is niet een van de nieuwste (een radeon X600) en ik zou graag wel willen dat hij een tijdje mee zou kunnen gaan. want zijn onderdelen vervangbaar in de iMacs? (ik ben niet bepaald een hardware genie, maar voor mij lijken ze veel op een laptop)
-De iMac intel core duo is de nieuwste, ik las dat er nog enige problemen mee waren. maar ik heb dus een computer nodig voor lange termijn, en qua prijsclasse licht hij precies in het midden (1700 euro + een ram update en wat andere dingetjes) hij is compleet en nieuw, met een radeon X1600 (beter dan een X600 toch?)

uiteindelijk dacht ik dat de iMac intel core duo een mooie computer zou zijn. als daarin in de toekomst hardware kan worden vervangen. extra ram is geen probleem, maar zou een nieuwe 3D kaart mogelijk zijn?

thanks
Ronald

Wil je alleen maar gamen op de computer?

Want dan ga ik voorzichtig een knuppel in een hoenderhok gooien…

Voor OSX zijn nog steeds minder games te vinden. Bovendien weet ik niet wat er gaat gebeuren met die overstap naar Intel processoren: gaan nieuwe spellen ook uitkomen voor de PPC?

Maar ga je ook nog andere programma’s gebruiken? Wat voor programma’s verder nog?

Anders gevraagd: is gamen het primaire doel (en dan bedoel ik niet wat je het meeste doet, maar wat het belangrijkste is), dan is OSX geen fijn OS.

Als je graag spellen doet, als hobby, zeg maar; maar verder het ding nodig hebt voor zakelijke dingen, dan is OSX juist wel weer de betere keus. Dan zul je ook wel uitkomen met een iMac.

Maar…

Als (klein)zakelijk de corebusiness gaat worden, waarom dan geen macmini en voor de rest van het geld een leuke xbox360 ofzo organiseren?

Als antwoord op je vraag: uitbereiden van een iMac??? Denk maar net alsof je een laptop hebt: geheugen gaat goed, daarna wordt 't kunst & vliegwerk…

Als gamen je criterium is, dan heb je met het windowsplatform toch beduidend meer keuze aan spelletjes. Maar mocht je binnen de voor de Mac beschikbare games genoeg van je gading vinden, dan geldt ook daar (en zeker op langere termijn) hoe meer rekenkracht en uitbreidbaarheid, hoe beter. Dus een power mac, liefst zo vet mogelijk. Grafkaarten laten zich bij de iMac niet uitwisselen. De nieuwste versie van sommige grote games (UT, Doom) stellen ook bij de Mac flinke hardware-eisen. Kijk daarvoor anders even op www.macka.nl . Of in het [url=http://forum.macosx.nl/viewforum.php?f=12]spelletjesforum[/url]

Omdat DirectX op OSX niet beschikbaar is laten de meeste game-fabrikanten de Mac links liggen. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat nu Apple die Intels gebruikt er meteen meer games naar de Mac komen. Daarom is een Mac voor de hardcore-gamer niet zo interessant als een console of een PC.

Over een half jaar is er hopelijk een nieuwe Intel powermac. Deze heeft als voordeel over de G5 dat je er later waarschijnlijk een goedkope grafische kaart in kan zetten indien nodig.

De PPC macs (6xx, G3, G4, G5) hebben een andere aansturing op de grafische kaart nodig, vandaar dat je Mac en PC versies van grafische kaarten hebt. Nu al zijn de Mac versies bijna drie maal zo duur als de soortgelijke PC versies, in 2008 - 2010, als de PPC macs zo’n beetje uitsterven zullen deze onbetaalbaar of niet eens te krijgen zijn. Voor veeleisende spelletjes zou ik dus echt even op de Intel Power(?)Mac wachten. Ik heb zelf een geflashte, gemodificeerde en afgeplakte PC X800 XT in mijn G4 zitten, maar dat is iets dat ik maar weinig mensen na zie doen en bovendien vol risico’s…

De Intel iMac heeft een goeie kaart aan boord, maar waarschijnlijk is ie over drie jaar zodanig verouderd dat de laatste monsterspellen die dan uitkomen er maar slecht op draaien. Als je niet zo iemand bent die de laatste monsterspellen moet hebben gaat zo’n X1600 voor spellen toch wel vijf jaar mee. WoW en UT2004 draaide tenslotte ook prima op mijn ATI Radeon 9000.

Info, downloads en assortiment van Mac spellen:
http://www.insidemacgames.com/
http://www.macgamefiles.com/

En nog even voor de duidelijkheid (ja, er zijn mensen die dit NIET in de gaten hebben): Windows software en spellen draaien niet op een Mac. Je zal dus de Mac versies aan moeten schaffen van de spellen die je al bezit, met uitzondering van sommige spellen (meeste Blizzard spellen; Starcraft, Warcraft III, WoW) die gecombineerd uitgebracht zijn. Dit staat op de verpakking of op de CD.

het gaat over spellen als wow en lineage 2, ze draaien nog op mn laptop (1.6 Ghz en n radeon 6000 (wat 4 jaar geleden super was)).. maar het vereist nu elk uur een reboot, wat vet onhandig is. 3 tot 4 jaar is een mooi target voor een pc die ik op dit moment zou kopen. en een half jaar wachten is niet echt een optie... ik kan op dit moment namelijk iets goekoper aan een mac komen, dus dat komt voor mn budget goed uit :) Naast gamen was ik van plan ook de andere standaard computer dingen te doen. photoshop, film bewerken. vooral textverwerken, enz. daarom vind ik een console niet echt een optie, mijn voorkeur is altijd al uitgegaan naar gamen met een muis en toetsenbord. ik wist overigens al dat niet alle pc games voor de mac beschikbaar zijn, maar via windows zullen ze toch wel enigsinds te spelen zijn op de mac? ik was wel van plan windows te installeren, voor wat kleine programmas en spellen die niet op de mac uitkomen.

wat is OSX btw? (en OS)

Je kan (tot vooralsnog) geen windows xp op een mac installeren, bij de Intel mac's gaat het misschien in de toekomst wel lukken, maar dan nog moet je flink hacken.. OSX is Macintosch OS 10, het vervolg op OS 9, de besturingssystemen van Apple die draaien op een basis van UNIX... OS staat voor Operating System, oftewel besturingssysteem..

WoW is er ook voor mac, maar dan moet je wel een mac versie aanschaffen… Heb je al gechecked of Lineage 2 ook een mac versie heeft?

Voor tekstverwerken, beetje photoshop en een beetje iMovie’en is de mac mini al genoeg… Als je heftiger photoshop en videobewerking gaat doen, dan kan je idd beter een iMac of Powermac aanschaffen…

[quote:d150ff5362="Byron"]Je kan (tot vooralsnog) geen windows xp op een mac installeren, bij de Intel mac's gaat het misschien in de toekomst wel lukken, maar dan nog moet je flink hacken..[/quote:d150ff5362] Wel met Virtual PC, maar dan heb je weer een hoop snelheidsverlies. Zal op een IntelMac wel wat soepeler draaien vermoed ik.

wel met virtual pc idd. ik heb iig alle versies van windows al op verschillende mac's zien draaien. (van 95 tot xp, ivm met webdesign en het testen van layouts) Met extra ram is het snelheidsverlies denk ik wel acceptabel te houden..

over lineage
lineage 1 op de mac" http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ArticleID=4922
maar voor 2 heb ik nog niet gezocht, ik ben nog op mn werk :slight_smile: dus dat komt later wel.
ook zoek ik nog naar de mogelijkheden van dungeons and dragons online voor de mac. en everquest. ik las net nog snel dat everquest een speciale mac server heeft…
maar alle info hierover is dus ook van harte welkom!

alvast bedankt iedereen

Gamen icm virtual pc is echt niet aan te raden

Koop een iMac G5 en een XBOX 360, dan heb je een fantastische desktop om op te werken en een fantastische game-console :wink:

[quote:29c5977f33="iSnorrie"]Gamen icm virtual pc is echt niet aan te raden

Koop een iMac G5 en een XBOX 360, dan heb je een fantastische desktop om op te werken en een fantastische game-console :wink:[/quote:29c5977f33]

Mijn idee…

Gamen met VPC is als een gesprek voeren met een tolk: het kost veel tijd en energie. Je moet niet verwachten dat je nog voldoende capaciteit over gaat houden om een zwaar spel te spelen.

Is het wel helemaal duidelijk dat de hele hardware anders is op een Mac? Het is geen gewone PC in een mooier doosje. Windows doet het [u:29c5977f33]daarom[/u:29c5977f33] dus ook niet op een Mac zoals die dat doet op een PC. Van binnen is de hele boel anders.

Maar, je hebt nu verteld wat je [i:29c5977f33]ook[/i:29c5977f33] wil doen op je computer, naast gamen, maar niet wat je belangrijker vindt. Welke is de leuke bijkomstigheid? Kantoorspul / foto’s & film bewerken? Of gamen?

Welke van de twee moet de computer in elk geval GOED kunnen?

Trouwens, waarom wil je überhaupt een Mac? Kunnen wij allemaal even in jouw richting proberen mee te denken. Ik heb het gevoel dat iedereen (ikzelf incluis) nu een andere kant op zwermt…

[quote:7e6fb80a8f="Byron"]

WoW is er ook voor mac, maar dan moet je wel een mac versie aanschaffen… Heb je al gechecked of Lineage 2 ook een mac versie heeft?

[/quote:7e6fb80a8f]

WoW is toch voor PC/Mac? hoeftie niet de Mac versie aan te schaffen toch? die gewoon in de winkel ligt :slight_smile:

[quote:fb335bef40="My-Pod"][quote:fb335bef40="Byron"]

[/quote:fb335bef40]

WoW is toch voor PC/Mac? hoeftie niet de Mac versie aan te schaffen toch? die gewoon in de winkel ligt :)[/quote:fb335bef40]

ohja dat zou kunnen, ik dacht dat die apart werden verkocht, ik heb het spel zelf niet…