keyboard shortcut voor 'back' in safari?

weten jullie of je een shortcut kan maken zodat je met je keyboard terwijl je aan het browsen bent in safari naar de vorige pagina kan gaan? dus zoiets als appletje-t openen van nieuw tabblad en appletje-w is sluiten van vanster

Jawel dat is appeltje en dan pijltje naar links . Het pijltje van de vier pijltjes die naast elkaar zijn geplaatst op je keyboard. Naar rechts ga je naar je vorige pagina. Het werkt alleen niet bij alle websites meen ik te herrineren.

Veel succes

ik druk altijd gewoon op backspace! :lol:

Appeltje + pijltjes werkt alleen als je eerst de pagina 'actief' hebt gemaakt door er op te klikken (met de muis). Best onhandig dus. Backspace werkt goed!!

Nu we toch bezig zijn: waarom heeft een Mac geen home/end knoppen? Op de plek waar ik ze op mijn toetsenbord verwacht staat een pijltje naar links- en rechtsboven. Maar die doen het zelden (wel in Word), of doen niet wat je er van verwacht.

de default combi is back: Apple + [ of backspace

forward:
Apple + ]

Z.

ziggy,

Die combinaties lukken niet met een azerty-klavier. :wink:

The Spider from Mars.

mac heeft toch wel home en end?

Ik heb deze combinatie Apple + [ onder het scrollwieltje van mijn muis geprogrammeerd. Werkt perfekt! Heb een logitech en de driver geinstalleerd! Bij de wielknop kun je voor het klikken een toetsaanslag (en dus ook combinatie) invoeren! Ik geef hier de voorkeur aan omdat op sommige sites de backspace toets niet werkt om een pagina terug te gaan. Heb geen idee waar dat aan ligt.

wat ik ook handig vind is het scrollen door een pagina door op de spatiebalk te drukken. Om weer omhoog te gaan toets je shift=spatie.

Ik mis wel het scollen in IE door op de alt (?) te duwen en de muisknop in te houden. Dan veranderde de cursor in een handje en dan kon je op die manier door de pagina slepen.

Ik ben gewend aan de methode Appeltje+pijltje, maar dat werkt schijnbaar niet in Engelstalige systemen. Beste alternatief is volgens mij backspace en shift+backspace, zeker voor azerty-toetsenborden omdat die de haken niet zo snel paraat hebben. Overigens kun je de pijltjestoetsen ook perfect gebruiken om door een webpagina te scrollen. Volgens mij minder RSI-gevoelig dan muisgebruik.

zijn er eigenlijk ook dit soort shortcuts voor het voor en achteruit bladeren in de finder?

[quote:272820b417="rpschade"]zijn er eigenlijk ook dit soort shortcuts voor het voor en achteruit bladeren in de finder?[/quote:272820b417]

Ja, die kun je in het “Go” menu zien… :slight_smile: Appeltje+[ en Appeltje+] voor resp. achteruit en vooruit…

In de Finder kun je gewoon met de pijltjestoetsen bladeren als je hem in kolomview hebt staan.