Keynote 2 | Extern scherm

Hallo,

een van de keynote-functies waarnaar ik heb uitgekeken is de mogelijkheid om op de beamer de presentatie te laten zien, en op het scherm van de computer zelf een speciale indeling (volgende dia, notities etc.)
Maar helaas, bij de test (2 dagen voor de presentatie, overmorgen heb ik hem dus), lukte dit niet.
Ik heb al vanalles geprobeerd, het stappenplan in de help-file opgevolgd, maar het lukt me nog steeds niet.
In de help-file staat op een gegeven moment het volgende:

[quote:36a40514e8=“help-file”]1. Kies Apple-menu > ‘Systeemvoorkeuren’ en klik vervolgens op ‘Beeldschermen’.

1. Klik op ‘Rangschikking’ en volg de instructies op het scherm. (Als de knop ‘Rangschikking’ niet wordt getoond, is er geen ander beeldscherm door de computer gedetecteerd.)[/quote:36a40514e8]
    BIj stap 2 loop ik dus vast, de knop rangschikking zie ik niet staan.
    Nu vroeg ik me af of deze functie eigenlijk wel beschikbaar is op deze computer:

iBook 600 MHz PowerPC G3

Weet iemand de oplossing?

Dank,
Dr. Rengers

Bij een iBook kun je standaard alleen maar de synchrone weergave gebruiken. De optie die jij zoek is voorbehouden aan alle power modellen, al is er wel een hack te downloaden die er voor zorgt dat dit alles ook op een iBook te gebruiken is.

Nee, iBooks ondersteunen niet standaard een onafhankelijke aandrijving van een tweede (externe) monitor. PowerBooks wel. Misschien staat je machine op de lijst voor [url=http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/supportlist_e.html]deze hack[/url] (gebruik op eigen risico). En wellicht werkt het daarmee dan wel.

Adres even opgezocht: [url]http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html[/url] Succes!

Bedankt voor alle reacties!

[quote:adf2f82fac=“Buzz_D”]Misschien staat je machine op de lijst voor deze hack (gebruik op eigen risico).[/quote:adf2f82fac]

Is het gebruik van deze hack zeer risico-vol? En als er iets fout gaat, is het dan ook gemakkelijk te herstellen?

Dr. Rengers

niet heel gevaarlijk hoor!! Mss wel handig om toch een backup bij de hand te hebben. Als het fout gaat: krijg je een blauw scherm en start hij opnieuw op.

Oja, ik neem geen enkele verantwoordelijkheid op me, laat dat effe duidelijk zijn! :wink:
Maar hij zal niet stuk gaan hoor,…

[quote:dbf0a0bcf5="I-think"]niet heel gevaarlijk hoor!! Mss wel handig om toch een backup bij de hand te hebben. Als het fout gaat: krijg je een blauw scherm en start hij opnieuw op.

Oja, ik neem geen enkele verantwoordelijkheid op me, laat dat effe duidelijk zijn! :wink:
Maar hij zal niet stuk gaan hoor,…[/quote:dbf0a0bcf5]

Ok, en na zo’n zwart scherm start hij normaal op en verder niets aan de hand neem ik aan?
Of kunnen er ook gegevens beschadigen, omdat je zegt dat een backup bij de hand verstandig is?

Ik zie dat je een wat oudere iBook gebruikt. Daar kan het dus wel mis mee gaan. Lees daarom uitvoerig de documentatie bij de hack. En controleer 3 keer of je de juiste video kaart hebt. Bij twijfel: NIET DOEN!

Heb gisteren Tiger geinstalleerd en tot men grote verbazing had ik de screenspan-hack zelf niet meer nodig!!! Ook is men tweede scherm nu veel stabieler en de overgang tussen de twee schermen is veel vloeiender. Een goeie tip is dan ook: Koop Tiger , je moet je dan ook geen zorgen meer maken over beschadiging en dergelijke. Good luck met je presentatie

[quote:375dbb14ae="vdkerckhove"]Heb gisteren Tiger geinstalleerd en tot men grote verbazing had ik de screenspan-hack zelf niet meer nodig!!! [/quote:375dbb14ae] Had je die screenspan-hack dan al eens eerder geïnstalleerd?

Zo ja, dan heeft de installatie van Tiger daar geen invloed op, want die hack wijzigt iets in de firmware van de iBook zelf. Wissen van de harde schijf en installeren van een nieuwe versie van Mac OS X zal die hack niet terugdraaien.

Neen, heb een clean install gedaan. Schijf volledig gewist en Tider geinstalleerd. Was juist van plan om screenspan te downloaden toen ik zag dat ik synchrone weergave kon uitschakelen bij systeemvoorkeuren. En alles werkt hier perfect, kan niet meer tevreden zijn over Tiger.

Dat heeft, zoals MacPro al aangaf, waarschijnlijk niks met Tiger te maken. De screenspan hack zit in de firmware, niet in het OS. Door de hack denkt OS X bij wijze van spreken dat je een PowerBook hebt in plaats van een iBook, en daardoor komt die functionaliteit beschikbaar. Het zat dus al in de hardware en in het OS, maar is in de firmware van iBooks en iMacs standaard uitgeschakeld. Als je een ongehackte iBook (ongeacht welk model) hebt en je installeert er Tiger op, dan heb je zeker dus nog geen screenspanning mogelijkheid.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat Tiger betere videodrivers heeft, en dat het daarom bij jou nu in combinatie met die hack onder Tiger nog wat beter werkt.

Heb ook de iBook 600, werkt na de hack al jaren probleemloos met 2de scherm. Maak je niet druk om de risico's, als je de specs idd even checkt kan er echt niks gebeuren.

[quote:aa5abc4357="vdkerckhove"]Neen, heb een clean install gedaan. Schijf volledig gewist en Tider geinstalleerd. Was juist van plan om screenspan te downloaden toen ik zag dat ik synchrone weergave kon uitschakelen bij systeemvoorkeuren. En alles werkt hier perfect, kan niet meer tevreden zijn over Tiger.[/quote:aa5abc4357] Hij zei dus wel degelijk neen, bedoelende van neen ik had dit nog niet geïnstaleerd voor ik tiger instaleerde... niet?

[quote:20f8c362a6="macpro"]Ik zie dat je een wat oudere iBook gebruikt. Daar kan het dus wel mis mee gaan. Lees daarom uitvoerig de documentatie bij de hack. En controleer 3 keer of je de juiste video kaart hebt. Bij twijfel: NIET DOEN![/quote:20f8c362a6]

Ik heb dit ook nodig heb een iBook 500 mHz PowerPC G3 met geheugen 384 MB SDRAM kan het dan aangesloten worden op een Beamer??