Eerst toch even zeggen dat ik, na altijd met powerpoint gewerkt te hebben, keynote veel gebruiksvriendelijker en mooier vind!
[b:99624ddb05]Situatie:[/b:99624ddb05] In het begin van de dia verschijnt er een grote titel met typmachine-effect. Na enkele seconden zou ik die willen verkleinen zodat ik daarna wat foto’s errond kan plaatsen.
[b:99624ddb05]Probleem:[/b:99624ddb05] Na het verschijnen van de titel kan ik wel een animatie einde toevoegen, maar dan verdwijnt de titel helemaal. Ik wil hem enkel verkleinen/verplaatsen.
[b:99624ddb05]Hoe kan je aan één object meerdere opeenvolgende animaties toekennen?[/b:99624ddb05]
Hmm, dat zou de zaken alleen nog maar meer compliceren voor mij. Conclusie? Het gaat eigenlijk niet via Keynote? Nochtans geloof ik dat ik een dergelijk effect ooit wel eens op een van Steve's keynotes gezien moet hebben. Tsja.
Keynote kent geen van A naar B verplaatsing. Je moet dus creatief zijn. De optie van Granny is een goede maar het is ook mogelijk om dit effect in één dia te maken.
Je kan ook onder de grote tekst de verkleinde tekst zetten en met animatie aangeven;
1 grote naam > aninmatie einde > tekst verkleinen > bij muisklik
2 kleine naam > animatie begin > tekst opduiken > bij animatie 1
Speel daar een beetje mee en je krijgt wellicht toch nog een leuk effect.
Als je goed naar de stream kijkt van het 'It's Showtime' evenement waar de nieuwe iTunes is geïntroduceerd kan je zien dat Keynote 4 waarschijnlijk wel A naar B verplaatsingen aan zal kunnen. Nog even wachten tot Januari en iWork '07.
Let maar op als hij de drie iPod modellen naast elkaar op één slide heeft staan, en er vervolgens elke keer één uitlicht. De andere twee verdwijnen dan, en de uitgekozen iPod zweeft naar het midden van de slide. Het zou natuurlijk kunnen dat dat een in een ander programma gemaakt filmpje is, maar aan de andere kant werden op de iPod presentaties van het najaar 2005 jaar ook al Keynote 3 features, zoals de draaideur-transitie gebruikt. Het lijkt me ook een logische nieuwe feature voor een nieuwe iWork volgend jaar.