Keynote, mijn bevindingen

Ik heb keynote ff geinstalleerd en geprobeerd. Het is inderdaad een heel goed programma, echter vond ik hier en daar nog wat minpuntjes (bij font settings). En ik kon ook nog nergens defaults instellen, tenminste zo snel heb ik het niet kunnen vinden. Dat was dan het slechte nieuws.

Het maken van een presentatie verloopt zeer soepel op mn iMac g3 400, terwijl allerlei andere zaken ook runnen. Zelfs transitions gaan soepel. Een uitkomst is de hulplijnen. Zorg dat je deze allemaal aan hebt staan om snel en gemakkelijk uit te lijnen.

Ik heb nog geen optie gevonden om een volgorde van in beeld brengen van opjecten te bepalen, maar ik weet zeker dat die er in zit :)…

Al met al heeft het programma een 8,5 voor mij. Dus 4 sterren :P.

En vergeleken met powerpoint is het zeker zwaar tof. En powerpoint is dus net naar /dev/null gestuurd. 8)

Is er ergens een versie "voor evaluatiedoeleinden" te downloaden? Ik ben erg benieuwd daar ik vanuit professioneel oogpunt veel met PowerPoint heb moeten werken. Ik wil het graag eens vergelijken.

Kijk eens naar de Keynote van Steve op [url=http://www.apple.com/quicktime]apple/quicktime[/url], zie je wat er mogelijk is. Als Steve ermee kan presenteren... :D Naar mijn weten zijn er alleen evaluatieversies in het illegale circuit

[quote:65a8a78096="Julian"]Kijk eens naar de Keynote van Steve op [url=http://www.apple.com/quicktime]apple/quicktime[/url], zie je wat er mogelijk is. Als Steve ermee kan presenteren... :D Naar mijn weten zijn er alleen evaluatieversies in het illegale circuit[/quote:65a8a78096]

Klopt… perfect voor review doeleinden :slight_smile: Zal ik maar eens een review maken dan :smiley:

Ik heb inmiddels keynote kunnen proberen op mijn iMac 350 met Jaguar (duh). Ik heb het vergeleken met PowerPoint. In de afgelopen drie jaar heb ik honderden presentaties gemaakt met PowerPoint op wintendozen en was erg benieuwd naar deze Apple applicatie. Dit is mijn eerste indruk na een paar uurtjes ermee spelen.

Grafisch ziet Keynote er goed uit. De anti-aliasing van de tekst is erg mooi, gebruik van foto’ s en andere afbeeldingen is een genot. De opbouw van het programa is simpel maar efficiënt. Niet teveel venstertjes en paneeltjes die in de weg gaan zitten. Exporteren naar quicktime gaat uitstekend, naar PowerPoint werkt ook goed, en naar pdf levert een goed leesbaar bestand op.

Keynote is een aardig programma waarmee je een eenvoudige presentatie kun maken. Het is echter geen match voor PowerPoint. Ten eerste is het erg traag maar dat kan ook aan mijn computer liggen. Hoewel PowerPoint toch goed draait op langzamere beestjes.

De overgangen (transitions) zijn mooi, mooier dan die in PowerPoint. Wel zou ik er wat meer controle over willen hebben, bijvoorbeeld over de snelheid. Ik vind het een gemis dat ik niet kan instellen dat er een overgang moet komen na n seconden, zonder dat je de muis hoeft te gebruiken of op de spatiebalk hoeft te drukken. Alleen als je exporteert naar Quicktime krijg je automatische overgangen. Maar dan heb je wel een megagroot bestand. Ook over de animatie van objecten heb ik niet genoeg controle over de tijd en snelheid. Dat is bij PowerPoint veel beter geregeld.

In de presentaties die ik maakte zaten altijd wel een aantal grafieken. En dat was een eitje in PowerPoint. Met Keynote kun je een paar goede grafieken maken maar er is te weinig keuze in de soorten, en te weinig controle over de opmaak van de grafieken. Natuurlijk kan ik hele mooie grafieken maken in Illustrator en die plaatsen in Keynote maar dat betekent dat ik twee programma’s moet (leren) gebruiken. En dan heb ik het nog niet eens over de problemen die het exporteren vanuit Illustrator en het importeren in Keynote kan opleveren. (Ik heb het nog niet geprobeerd maar mijn ervaring is dat er altijd wel iets niet goed gaat.)

Al met al denk ik dat dit een leuk programmaatje is voor iemand die wel eens een presentatie houdt maar de prof moet nog maar even wachten tot Keynote volwassen is.

HRH.

Nou ik moet zeggen dat voor mij keynote echt een wonder van een programma is. Ik had al een paar keer geprobeert eens iets met powerpoint te doen (ik heb het PPT al sinds 97 :oops: ) . Powerpoint ziet er zo ingewikkeld uit dat je je er echt een paar dagen moet voor zetten om te leren wat het programma kan. Ik vind presentaties maken dan ook niet echt zo'n must dat ik er een dag ofzo zou voor uittrekken om het te leren.

Groot was dan ook mijn vrees toen steve jobs keynote voorstelde. “Nu komt Apple ook al met dat kutprogramma”. Hoe kon ik zo dom zijn van te denken dat Apple iets zou uitbrengen waar je niet in één, twee, drie mee weg bent. Na 5 min het programma bekeken te hebben had ik al door hoe je een presentatie moest maken. Ik heb dan op 15 min tijd een presentatie gemaakt waar ik zelf versteld van stond. Doorgestuurd in Quicktime naar een vriend die redelijk met Powerpoint kan werken. En hij wou onmiddelijk een iBook en keynote.

Apple slaagt met keynote echt op alle fronten. Het doet niet meer en niet minder dan de slogan zegt (if your presentation counts). Een presentatie dient toch maar enkel om je idee visueel te ondersteunen, wel dan scoort keynote op dat punt beter dan powerpoint. Met keynote zal je een grotere indruk nalaten dan met powerpoint en daar draait het toch om.
Ik vind normaal de presentaties die ik bij powerpoint zie zeer saai. Ik vroeg me altijd af is dit nu nodig? Moest elke powerpoint presentatie die ik al gezien heb met keynote zijn gemaakt zou ik daar zeker een ander beeld over hebben gehad.

De snelheid waarmee je dus een zeer professioneel ogende presentatie kan maken is dus echt een +voor keynote

Een onverwachte briefing kan ik dus nu laten doorgaan als een weldoordachte presentatie en dat zelfs als ik maar op 30 min op voorhand weet dat ik die briefing moet doen.

Qua snelheid heb ik echt geen klagen, het lijkt me niet traag te zijn (heel soepel zelfs). Ik kan het niet vergelijken met powerpoint natuurlijk. :lol:

Keynote is geen slecht programma, het is een aardig begin. Ik vind dat het nog moet groeien en denk dat dat zal gebeuren. Al dan niet door Apple's eigen programmeurs.

[quote:195c2afbff]Na 5 min het programma bekeken te hebben had ik al door hoe je een presentatie moest maken. Ik heb dan op 15 min tijd een presentatie gemaakt waar ik zelf versteld van stond.[/quote:195c2afbff]

In PowerPoint doe je hetzelfde met de zogenaamde wizzards. In 10 minuten heb je een presentatie die je praatje ondersteund. Overigens heb ik zelf trainingen gegeven in het werken met PowerPoint en daar konden mensen na twee en een half uur zelfstandig een presentatie maken. Doordat PowerPoint uitgebreider is zal de leercurve ook iets steiler uitvallen. Een volkomen leek zal echter ook zijn of haar tijd nodig hebben met Keynote.

[quote:195c2afbff]Doorgestuurd in Quicktime naar een vriend die redelijk met Powerpoint kan werken. En hij wou onmiddelijk een iBook en keynote.[/quote:195c2afbff]

Als het om presentaties gaat zou ik er als ik hem was nog even mee wachten want PowerPoint kan voorlopig meer maar verder kan ik hem alleen maar aanmoedigen. :smiley:

[quote:195c2afbff]Apple slaagt met keynote echt op alle fronten. Het doet niet meer en niet minder dan de slogan zegt (if your presentation counts). Een presentatie dient toch maar enkel om je idee visueel te ondersteunen, wel dan scoort keynote op dat punt beter dan powerpoint. Met keynote zal je een grotere indruk nalaten dan met powerpoint en daar draait het toch om.
Ik vind normaal de presentaties die ik bij powerpoint zie zeer saai. Ik vroeg me altijd af is dit nu nodig? Moest elke powerpoint presentatie die ik al gezien heb met keynote zijn gemaakt zou ik daar zeker een ander beeld over hebben gehad.[/quote:195c2afbff]

Er moeten twee zaken gescheiden worden, de presentatie en het praatje. Het praatje is de boodschap. Die is het belangrijkst. De rest is opsmuk, ondersteuning. De visuele ondersteuning door Keynote is (nog) niet beter dan die van PowerPoint. De met ooh en aah begroette 3d overgangen waren al jaren beschikbaar voor PowerPoint als (welliswaar commerciële) plug-in. Overigens, de saaie presentaties die jij hebt gezien zijn niet zo saai geworden doordat PowerPoint is gebruikt maar doordat de maker geen (goede) presentaties kon maken.

Ik moet dus helaas Bill Gates nog gelijk geven http://www.macobserver.com/article/2003/01/09.4.shtml maar ik hoop dat dat snel verandert. :lol:

Idd ik zit hier vergelijkingen te maken met een programma dat ik eigenlijk totaal niet ken. Maar wat je zegt over die wizzard. Keynote leek me op zich al zo'n wizzard.

Cursussen volgen doe ik niet echt graag, als het zonder cursus niet gaat hoeft het programma niet voor mij. :oops: Vandaar dat voor mij keynote een verademing is.

En idd die presentaties die ik heb gezien zullen echt geen hoogstandjes zijn, maar als ik dan eventjes wel iets hoogstaands (naar dat niveau) kan laten zien na 5min een programma te hebben bekeken. Tja dan moet ik Bill Gates ongelijk geven. Het kan mischien allemaal beter in PPT maar weinigen halen het eruit en dat is de schuld van de maker vh programma dan, of niet? En idd ik mik op de ooh’s en aah’s want bij ons op het werk wordt er toch maar slap gelult :wink:

Maar ik heb het zoal niet met windows hetzelfde dat ik met PPT heb heb ik over het algemeen met heel hun OS. Ok een Mac is nog niet zo ver dat je even over je mac moet wrijven en dan een wens mag doen, maar het begint er aardig op te lijken. 8)

[quote:311915c629] Er moeten twee zaken gescheiden worden, de presentatie en het praatje. Het praatje is de boodschap. Die is het belangrijkst. De rest is opsmuk, ondersteuning. De visuele ondersteuning door Keynote is (nog) niet beter dan die van PowerPoint. De met ooh en aah begroette 3d overgangen waren al jaren beschikbaar voor PowerPoint als (welliswaar commerciële) plug-in. Overigens, de saaie presentaties die jij hebt gezien zijn niet zo saai geworden doordat PowerPoint is gebruikt maar doordat de maker geen (goede) presentaties kon maken. [/quote:311915c629]

Ik ben het bijna met je eens… Het praatje is inderdaad het belangrijkste onderdeel van een presentatie, maar ook het oog wil wat. Ik heb veel presentaties gezien en gemaakt met powerpoint als sheetjeswisselaar. Je kunt altijd zien dat een presentatie in PP gemaakt is (hoe goed dan ook) en het ziet er eigenlijk altijd goedkoop uit (bijvoorbeeld de pie charts uit excel zien er altijd lame uit). Nu kun je met illustrator e.d. wel wat klooien om boven de gemiddelde PP presentatie uit te komen maar het is altijd veel geklooi en kost veel tijd. Keynote is het eerste pakket, naar mijn weten, dat het gemakkelijk maakt een echt professionele presentatie te maken in weinig tijd en met weinig kennis van illustreren (of zoals Steve het zegt: je hebt geen fulltime graphics departement nodig). Dit betekent dat je in dezelfde tijd als dat je een PP presentatie inelkaar klust veel betere/professionelere sheets tevoorschijn kan toveren, en dat vergroot de impact van je presentatie.
Ik zou ook wel wat meer functies erin willen hebben (meer applescript support bv) maar ik heb powerpoint al de deur uitgedaan (het staat nog wel op mn HD maar ik open het alleen als ik van iemand anders een PP file krijg)

[quote:567cc3b5ce="Julian"]maar ik heb powerpoint al de deur uitgedaan (het staat nog wel op mn HD maar ik open het alleen als ik van iemand anders een PP file krijg)[/quote:567cc3b5ce]

Ach die importeer je toch in keynote en stuur je verbeterd terug :smiley:

Is het nu zo dat als je een presentatie maakt in keynote je deze ook kunt afspelen op een win laptop? Ik moet namelijk een goede presentatie maken voor mijn werk, en mag nu een pakket kiezen om mee te werken. Nu zit ik te denken aan keynote, maar powerpoint is natuurlijk de gevestigde orde, al werk ik dan liever met java. Maar van hieruit dus mijn vraag, is keynote compitable met windows? Dus kan ik een presentatie maken op mijn mac, en die dan afspelen op een win laptop? :?

Als je enkel presentaties voor win zou maken, dan kan je beter PPT nemen, vermits je anders je zou doodergeren aan het feit dat je mooie keynote presentaies er niet meer zo mooi uitzien op PPT

Een keynote presentatie naar ppt expoteren is echt zwaar kut, niet doen. Er blijft namelijk niks van over. Ik moet wel zeggen dat ik keynote een erg leuk product vind, ik geef het zeker de voorkeur boven ppt. Ik hoop dat er in de volgende versies nog het één en ander toegevoegd wordt maar ik vind het zo ook lang niet slecht.

Waarom zou je de presentatie niet in Keynotes maken en exporteren als Quicktime file? Dat zal grafisch een meer gelikte presentatie geven als wanneer je het exporteert naar PP. Je moet natuurlijk voldoende ruimte op je schijf hebben..

IHA ben ik het eigenlijk wel eens met Gates en HRH (?). Ik kan me niet voorstellen dat Keynote alle mogelijkheden van PP heeft. Maar de vraag is wanneer je al die mogelijkheden nodig hebt. De professionals die elke week een nieuwe presentatie in elkaar moeten draaien zullen graag een pakket hebben dat veel power en mogelijkheden heeft - ze hebben ook alle tijd om deze mogelijkheden te leren. De af-en-toe gebruiker daarentegen zal meer hebben aan Keynote.

Vergelijk het met AppleWorks vs MS Office. De laatste troeft de eerste op alle fronten af qua mogelijkheden (zeker de Mac-versie :slight_smile: ). Maar de gemiddelde gebruiker gebruikt 80% van de mogelijkheden in Office niet. Ik persoonlijk vind AppleWorks een prima programma en ik kan er goed mee uit de voeten. Maar ik denk dat als ik het programma professioneel en intensief zou gebruiken, dat ik dan liever MS Word zou hebben.
(op het werk moet ik MS Word gebruiken, en het is tamelijk hinderlijk. Maar dat komt omdat ik het niet zo vaak hoef te gebruiken dat ik word gestimuleerd om mbv de prefs het programma naar mijn hand te zetten. MS Excel gebruik ik niet vaak, maar dat is standaard al een stuk beter dan het spreadsheet in AppleWorks).

Whymme