Kijk uit! gnutella val

Dit las ik op een ander forum (msj). Sorry ben te lui om te vertalen :P [quote:b863fb5b8b]there is a script active on Gnutella that is an IP trap.

there are two files that show up, one named “how to download (search term).html”, the other named “(search term).mpg”

the IP supporting these files fall in the range of 194.228.211.200 to 194.228.211.207
194.228.211.204 is the most common. any others are downloads in the share folders of victims of this trap.

these IP’s belong to Jitka Vackova of Czechoslavakia.

if the name doesn’t ring a bell, he was a major force in busting HotLine and Napster servers. basically, he’s been getting rich writing scripts and tracers that automatically list pirating IP’s, selling the results to warez cops for top dollar.

so if you are still using Gnutella, do not download these files, unless you want your IP to be on a list he sells to RIAA. if you have downloaded them, find a new ISP immediately and hope it doesn’t haunt you.

feel free to pass this post along to other sites.[/quote:b863fb5b8b]
[/quote]

Is de Mac hier ook vatbaar voor? Volgens mij kun je alleen Wintendo's kraken via HTML en Media Player grapjes. Misschien is het wel echt een goede waarschuwing, maar persoonlijk waan ik mezelf supersafe op mijn Maccie (hopelijk niet ten onrechte).

het stond immers in een mac forum dus lijkt me toch verontrustend

hier staat het allemaal:
http://www.macserialjunkie.com/forum/viewtopic.php?t=17248

[quote:9145a4c3e9="iRuben"]Is de Mac hier ook vatbaar voor? Volgens mij kun je alleen Wintendo's kraken via HTML en Media Player grapjes. Misschien is het wel echt een goede waarschuwing, maar persoonlijk waan ik mezelf supersafe op mijn Maccie (hopelijk niet ten onrechte).[/quote:9145a4c3e9]

nou, je IP adres is anders gewoon zichtbaar, of je nou op een Mac of wat dan ook zit.
En over die “ip” val: Zoek voor de gein maar eens met limewire naar: iRuben. Als je een paar keer achter elkaar dezelfde zoekterm invult vindt je geheid zoiets als:

iRuben.mp3
iRuben.mpg
how to download iRuben.html
iRuben.wmv (good!)

probeer maar eens ! (niet op klikken…)

een paar dagen geleden stond er een stukje in de NRC over vertegenwoordigers van de software en muziek industrie (RIAA?), die actief overtreders van auteursrechten tracen. Vervolgens proberen ze via de ISP om de NAW gegevens van de aanbieders te verstrekken.
In Nederland is dit niet makkelijk, want je hebt een gerechterlijk bevel nodig, maar niet onmogelijk. Vraag is of het interresant is om een 14 jarig schooljongetje te vervolgen die via de PC van papa de laatste Eminem “shared”. En er zijn ook wel erg veel mensen die zich hiermee bezighouden, dus of dast realistisch is om die allemaal aan te pakken ?
Maar de muziek (en software) industrie zit te popelen om een “voorbeeld” te stellen.///

precies - als je het html document opent kan ie ie een berichtje posten naar zichzelf, denk ik?

Waarschijnlijk is de mac minder vatbaar voor de mpg val - zal een verkapt windows programma zijn.

[quote:55121f2e9f="EagerB0bNerd"]En over die "ip" val: Zoek voor de gein maar eens met limewire naar: iRuben. Als je een paar keer achter elkaar dezelfde zoekterm invult vindt je geheid zoiets als:

iRuben.mp3
iRuben.mpg
how to download iRuben.html
iRuben.wmv (good!)[/quote:55121f2e9f]

…en met een beetje mazzel ook mijn mixjes. :stuck_out_tongue: Maar goed, misschien klink ik heel naïef, maar wat dan nog? Wat kan men met “mijn” IP adres? Ik lig er niet zo wakker van hoor. In mijn “Wintendo-tijdperk” had ik ook gewoon via de ADSL-Advanced mijn site en e-mail op een eigen server draaien, toen kon de hele wereld mijn IP adres zien en heb er nog nooit problemen mee gehad. En dan hebben we het zelfs nog over een Windows netwerkje. Wat kan mij op mijn Mac nou nog gebeuren? :stuck_out_tongue:

[quote:62dee5645b="iRuben"] Wat kan men met "mijn" IP adres? Ik lig er niet zo wakker van hoor. [/quote:62dee5645b]

je hoeft er zeker niet wakker van te liggen, maar je IP adres is altijd te herleiden tot jou als persoon, en tot je huisadres.

[quote:50702609d7]Wat kan men met "mijn" IP adres?[/quote:50702609d7]

Ja, ok, het enige wat ie zou kunnen bewijzen is dat je actief bent op Gnutella - verder bullsh*t, dus.

het artikel uit de NRC:

[b:bca8d3cc11]De muziekindustrie wijzigt haar strijd tegen het illegaal kopiëren via internet. Individuele gebruikers zijn nu het doelwit. Maar: ,Hun privacy is in het geding’’. [/b:bca8d3cc11]

Door onze redacteur Jan Benjamin

Honderden internetgebruikers in de Verenigde Staten en Denemarken kregen de afgelopen maanden de schrik van hun leven. Zij zijn aangeklaagd door de muziek- en filmindustrie. Ook in Spanje kunnen internetters binnenkort een brief van de industrie verwachten. De reden: zij gebruiken software zoals Kazaa en Morpheus om muziek, films of andere computerbestanden uit te wisselen. Volgens de industrie schenden gebruikers daarmee het auteursrecht. In Denemarken kregen zij boetes variërend van honderden tot duizenden euro’s.

De industrie heeft haar stategie tegen piraterij op het web gewijzigd. Aanvankelijk probeerde zij de makers van programma’s als Napster en Kazaa aan te pakken. Napster legde het loodje, maar Kazaa en vergelijkbare software bleken lastiger te vervolgen. In tegenstelling tot Napster heeft Kazaa geen zicht op de (illegale) transacties van zijn gebruikers. Er is geen centrale database met informatie wie waar welk liedje aanbiedt. Gebruikers regelen dit onderling. Zowel de Nederlandse als de Amerikaanse rechter bepaalde dat producenten van Kazaa en andere zogeheten peer-to-peer-programma’s (p2p) niet aansprakelijk zijn voor schending van het auteursrecht door gebruikers van hun software. Een fabrikant van keukenmessen is immers ook niet verantwoordelijk voor een steekpartij.

De industrie richt haar vizier nu op individuele piraten. Dat kan, want de gebruikers van p2p-programma’s zijn niet anoniem. Hun identiteit is af te leiden uit de code die iedere computer op internet heeft, het zogenoemde IP-nummer. De internetprovider kent de klant achter ieder IP-nummer dat de provider beheert. Politie en justitie kunnen de klantgegevens opvragen, maar hebben daartoe wel een gerechtelijk bevel nodig.

In de VS zouden p2p-gebruikers zelfs gevangenisstraf moeten kunnen krijgen, vinden twee leden van het Huis van Afgevaardigden die een wetsontwerp van deze strekking hebben ingediend.

In Nederland zijn nog geen individuele muziekpiraten aangeklaagd. Advocate W. van Kerkvoorden van het Amsterdamse kantoor SOLV, dat Kazaa vertegenwoordigde, verwacht dat in Nederland dat zeker zal gebeuren. Zij waarschuwt daarbij voor de opsporingsmethoden van de industrie. ,Het ruilen van auteursrechtelijk beschermd materiaal is natuurlijk verboden, maar de manier waarop gebruikers worden vervolgd staat in geen verhouding tot de overtreding. Hun privacy is in het geding.’’

Van Kerkvoorden sprak vorige week vrijdag op Megabit 2003, een bijeenkomst in Ede waar internetgebruikers spraken over technische en politieke onderwerpen. Volgens haar maakt de muziekindustrie gebruik van software om op afstand de computers van p2p-gebruikers te doorzoeken. Op grote schaal, systematisch en zonder verdenking vooraf. Kazaa-gebruikers stellen een map op hun computer open voor andere muziekfans (shared folder). In deze map plaatsen zij de bestanden die zij willen delen. Kazaa’ers kunnen rondkijken in deze mappen, evenals de ‘speursoftware’ van de muziekindustrie. Vindt men illegaal materiaal, dan stapt de industrie met het IP-nummer van de gebruiker naar zijn provider. In Denemarken en de VS hebben providers de namen van p2p-gebruikers afgestaan. Nederlandse providers zijn hiermee zeer terughoudend.

De inhoud van de openbare map dient als bewijsmateriaal tegen de muziekpiraten. Bij het tonen van deze map schendt de muziekindustrie de privacy, zegt Van Kerkvoorden. ,De industrie beperkt zich niet tot bestanden uit de eigen stal, maar gooit om te intimideren de hele publieke folder op straat, inclusief bijvoorbeeld bestanden waaruit de seksuele of religieuze voorkeur van een persoon kan blijken.’’

Zij betwijfelt of de Nederlandse rechter op deze wijze verkregen bewijsmateriaal accepteert. Het Belgische college voor de bescherming van persoonsgegevens gaf onlangs aan dat het niet is toegestaan om systematisch en pro-actief persoonlijke gegevens van p2p-gebruikers op te vragen.

Ondertussen lijken gebruikers geschrokken van alle negatieve publiciteit over p2p-programma’s, meldde onderzoeksbureau Nielsen-Netratings twee weken geleden. Er wordt minder gebruikgemaakt van Kazaa en Morpheus. Bezoekers van Megabit 2003 in Ede daarentegen zijn niet bang. ,Een nieuwe generatie p2p-programma’s dient zich aan,’’ aldus een bezoeker. ,Hiermee kan je encrypted, volledig versleuteld, anoniem bestanden uitwisselen.’’

[quote:e7937368b8],Een nieuwe generatie p2p-programma's dient zich aan,'' aldus een bezoeker. ,,Hiermee kan je encrypted, volledig versleuteld, anoniem bestanden uitwisselen.''[/quote:e7937368b8]

is dit nu al mogelijk? zou ik wel fijn vinden, ik heb geen zin in een boete maar wel in mp3’tjes oid