Kixcode genereren in Excel?

Wie kan mij helpen. Hoe kun je in een excel bestand een kolom genereren vanuit twee andere kolommen: In de ene kolom staan de postcodes en in de andere het adres met huisnummer. Voor een goede Kixcode heb je echter alleen het huisnummer (apart dus) nodig. Als iemand dat in een kolom los aanlevert kun je het prima samenvoegen. Ik wil nu graag het huisnummer in een aparte kolom zien te krijgen. Heeft iemand een idee hoe je dat kan doen? Bij voorbaat dank voor je reacties.

MacFan55 uit Haren (Ems) :apple:

De PTT had er een gratis programmaatje voor: KIX Tools het werkt onder DOS dus vanuit de dos-box op een windhoos zou het moeten lukken.

je zou even kunnen googlen of kijken bij tpgpostbusiness.nl of de klantendienst zakelijke post bellen.

als het niet teveel adressen zijn kan je het eventueel met de hand doen.

Het makkelijkste is natuurlijk om het gelijk bij de invoer te doen, dus:

adres
huisnummer
huisnummer-toevoeging
postcode (zonder spatie)

maar daar zal het wel te laat voor zijn… :frowning:

Bij mijn weten kun je bij de TPG de KIX-code lettertype downloaden. Dan zet je in de cel waar de code moet de tekst in dit Lettertype.

Stuur me anders even een PB, dan kan ik voor je kijken of ik dat font hier even kan opzoeken voor je…

In FileMaker is dit helemaal geen probleem, daar heb je vele tekstfuncties die je op een adres kunt loslaten, enige kennis is wel vereist.

Succes…

-Zet de twee kolommen in een lege Excel sheet. -Sla die sheet op als "text (tab delimited)" -Open .txt bestand in Textedit -Selecteer uit de text een tabje. -Ga naar "edit/find/find plak het tabje en klik op replace all (Het replace veld leeg laten natuurlijk) -Open het tekstbestandje in Excel en voila een samengevoegde kolom.

Excel kan vast zelf kolommen samenvoegen met een of andere optie maar ik kan het niet vinden.

[quote:d536b4ed49="Bert"]In FileMaker is dit helemaal geen probleem, daar heb je vele tekstfuncties die je op een adres kunt loslaten, enige kennis is wel vereist.

Succes…[/quote:d536b4ed49]

vergis je niet in de complexiteit van een adres. je kunt wel “allerlei tekstfuncties loslaten”, maar wat doe je met:

samengestelde straatnamen (graan voor vis 23)
straatnamen met een nummer (1e looiersdwarstraat 2)
huisnummers met een toevoeging ( stationstraat 5-huis)
huisnummers met een toevoeging ( cornelis troostplein 3-II)
woonboten (herengracht t/o 123)

ik geef het je te doen…

met de Excel functies left en right kan je in kolommen reduceren. bv =right(A1;2) pakt de twee rechter posities uit a1

meeste textfuncties in Filmaker kan je ook in Excel toepassen, zeker het combineren van kolommen is eenvoudig.
c1=a1&b1. met al dan niet spaties tussen aanhalingstekens. c1=a1&" "&b1

blijft echter het probleem wat EagerBob noemt bestaan.

probleem is niet het samenvoegen van de gegevens tot een KIX code, maar het correct splitsen van de gegevens die nu in één veld staan.

ik heb voor je gekeken op de site van TPG. Het programma heet nu toolkix en is inmiddels uitgegroeid tot een full-fledged windhoos programma. Maar het doet wel precies wat jij wilt, en meer…

http://www.tpgpostbusiness.nl/kix/toolkix.html

[quote:96b5f478cc="EagerB0bNerd"]vergis je niet in de complexiteit van een adres. je kunt wel "allerlei tekstfuncties loslaten", maar wat doe je met:

woonboten (herengracht t/o 123)

ik geef het je te doen…[/quote:96b5f478cc]
Daarom zei ik al dat enige kennis vereist is, maar van alle database applicaties heeft m.i. FileMaker de laagste drempel met zeer veel mogelijkheden om tekstueel alle variabelen af te vangen.

[quote:2f82e57fc5="EagerB0bNerd"]wat doe je met:

woonboten (herengracht t/o 123)[/quote:2f82e57fc5]

In textedit a t/m z vervangen met niets
Dan maakt ie alleen van de 1e looierdwarsstraat 2, 12. :?
Is dat niet voluit geschreven dan, eerste looierstraat? :stuck_out_tongue:

Misschien gaat het om een lijst van maar 200 codes of zo, en zonder woonboten, dan kan hij die paar looierstraten wel handmatig doen

Bedankt voor jullie reacties. Het probleem is inderdaad het juist uitsplitsen van de huisnummers met eventuele toevoeging. Dat kun je dus alleen met een windoosprog oplossen? Dan zit er niks anders op dan bij mijn collega's dat probleem afzonderlijk op te lossen. Ik heb nl. geen invloed op de bestanden die door klanten worden aangeleverd; dan is het "kwaad al geschied". Het samenvoegen is geen probleem; dat doe ik in QuarkXPress met PersonalizerX. Het font is ook geen probleem. Ik zal in ieder geval eens met dat programmaatje aan de gang gaan. Ik hoop dat ze zoiets nog eens als een soort plugin voor excel maken. Nogmaals bedankt voor jullie expertise. :apple: