klassieke foto's inscannen

allemaal leuk en aardig die dure oplossingen maar wat wil je met het gedigitaliseerde resultaat? als je de boel (eenmalig) op een dvd-tje wil branden of een iphotoboek wil bestellen of zoiets dan slaan die antwoorden nergens meer op. dan kun je het net zo goed ff op een cd-tje laten zetten bij het kruidvat of een fotozaak...

waarom wil je er digitale bestanden van hebben?

Ik beschouw trouwfoto's niet als prutswerk.

[quote:bc4246f4f5="Zora la rousse"]Ik beschouw trouwfoto's niet als prutswerk.[/quote:bc4246f4f5]

beetje domme opmerking zora, geloof ook niet dat mensen die een vraag stellen op dergelijke antwoorden zitten te wachten.

als je je trouwreportage zo mooi mogelijk wil hebben laat je vakafdrukken van de negatieven maken, zo simpel is dat.

het gaat om het digitaliseren en het doel van die fotobestanden. bovendien is af te vragen of je voor een enkele film een dure filmscanner moet gaan aanschaffen, zoals anderen ook al aangaven, ipv ergens laten inscannen.

als die bestanden gebruikt worden voor een dvd-tje om op televisie naar te kijken dan is die kwaliteit zo laag dat je net zo goed een cd-tje bij sprintfoto of zoiets kunt laten maken voor 7,50 euro.
als het naar een drukker moet voor een blowup om de slaapkamer opnieuw te behangen dan is het een ander verhaal. bijvoorbeeld.

als je niet weet wat het doel is van die foto’s weet je niet welke kwaliteit nodig is en wat dan logischerwijs de beste oplossingen zijn. dus wat info daarover is handiger lijkt me.

De bedoeling is idd om mijn trouwfoto's in de beste kwaliteit te bewaren om vergrotingen te maken en om de foto's te bewerken (uitvergrotingen ve deel, etc...)

Dus, kwaliteit vd scan is wel belangrijk voor mij

Heb ondertussen gezein dat de Nikon 4000 ED niet meer bestaat, maar zie wel dat de Nikon V ED het nieuwe instapmodel is van hun filmscanners. Iemand daar misschien ervaring mee?

Of beweren jullie dat dit evengoed met de Canon 9950 kan? M.a.w. is er een groot verschil in het uiteindelijk resultaat tussen beide toestellen?

Ik heb ongeveer dezelfde als deze

http://www.filmscanner.info/ReflectaProScan4000.html

Is met ICE en Firewire plus Silverfast scansoftware voor €399 te koop op Ebay…als ik jou was zou ik het wel weten !

Laten we het anders bekijken: hoeveel negatieven zul jij nog inscannen nadat je je trouwfoto's gedigitaliseert hebt? Als je niet regelmatig negatieven hoeft te scannen in hoge kwaliteit dan is het zinloos zoveel geld uit te geven aan een doorzichtscanner.

Je kan een lithograaf of een (goede!) copyshop inschakelen die je foto’s in perfecte kwaliteit inscannen en alles op CD/DVD zetten voor je. Mijn inziens moet dit zeer zeker goedkoper zijn dan zelf een scanner kopen.

De ontwikkeling van flatbed-scanners lijkt op termijn de 'dia'- of film scanners overbodig te maken. Recent heeft Epson de V700 uitgebracht. kijk voor een review: http://www.photo-i.co.uk/News/Feb06/Epson_V700_scanner.htm zeker als je grote hoeveelheden oude negatieven wil scannen lijkt dit apparaat een interessante optie