kleur-beheer Epson-G4

Ik heb een Epson 760 printer aangesloten op een IMac G3 (system 9.2) en op een G4 (model halve bol met beweegbaar scherm, system 10.3.9). De kleurenprints uit m'n G3 zijn, ongeacht vanuit welke programma (Photoshop, Picture Viewer) prachtig. Kleurenprints van dezelfde documenten uit m'n G4 zijn te zwart, hebben te weinig rood en te weinig geel.

In m’n G4 heb ik, denk ik, de vereiste nieuwe printer drivers geinstalleerd. Ik heb de volgende settings ingesteld: Europe Prepress Default, Adobe RGB.

Wat kan ik nog meer doen om het resultaat te verbeteren? Door het beweegbare scherm kan ik m’n scherm niet callibreren en heeft beeldbewerking, denk ik, weinig zin omdat ik niet weet wat de scherm-output zal zijn.

Wie weet hier meer van? Advies wordt zeer gewaardeerd! Ik hoop niet dat de G4 halve bol die ik kort geleden tweede hands heb gekocht een miskoop blijkt te zijn…

Sandrine Ulenberg

Geen nood, je G4 is geen miskoop. Het is een kwestie van de boel goed instellen. Hoe dat exact moet met jouw setup weet ik niet, maar waar ze dat zeer zeker weten is op www.colormanagement.nl .Stel je vraag eens in het forum van colormanagement.nl. Eigenaar van die site en van het bedrijf achter de site is ook geregeld hier te vinden. We komen er wel uit :wink:

Dank je wel, Bjorn, voor je snelle reactie. Ik zal naar color management.nl gaan!

[quote:0094d81ec1="Sandrine Ulenberg"]Ik heb een Epson 760 printer aangesloten op een IMac G3 (system 9.2) en op een G4 (model halve bol met beweegbaar scherm, system 10.3.9). De kleurenprints uit m'n G3 zijn, ongeacht vanuit welke programma (Photoshop, Picture Viewer) prachtig. Kleurenprints van dezelfde documenten uit m'n G4 zijn te zwart, hebben te weinig rood en te weinig geel.[/quote:0094d81ec1] er is een verschil in drivers tussen systeem 9 en X, maar de kleuren zouden grotendeels hetzelfde moeten zijn. Waarschijnlijk heb je een instelling anders staan, die kunnen in X nogal ver verborgen zitten. hier een [url=http://www.bairarteditions.com/pages/tutorials/epsonprinting/driver.html] overzicht [/url] van de driver-instellingen in 9, X en windows

[quote:0094d81ec1=“Sandrine Ulenberg”]IWat kan ik nog meer doen om het resultaat te verbeteren? Door het beweegbare scherm kan ik m’n scherm niet callibreren en heeft beeldbewerking, denk ik, weinig zin omdat ik niet weet wat de scherm-output zal zijn.[/quote:0094d81ec1]
Calibreren heeft wél zin, het liefst met een calibrator (hardware) Dat het scherm beweegbaar is maakt voor het calibreren niets uit.

[quote:0094d81ec1=“Sandrine Ulenberg”]IWie weet hier meer van? Advies wordt zeer gewaardeerd! Ik hoop niet dat de G4 halve bol die ik kort geleden tweede hands heb gekocht een miskoop blijkt te zijn…
[/quote:0094d81ec1] Welnee, het is een fijne computer die prima geschikt is voor wat jij wil.
je moet alleen even uitvogelen hoe je je printersettings optimaliseert. Daarna bewaar je deze instelling, kun je hem voortaan gebruiken zonder telkens weer door allerlei menus te hoeven zoeken.
Om goed vanuit Photoshop te printen gebruik je het beste het commando “print with preview”
welke versie Photoshop gebruik je ?

hier nog een pagina met nuttige links

Controleer ook of je echt print via de Epson driver of dat je op je G4 print via de GIMP-driver die met de installatie van OS X wordt meegeïnstalleerd. (Controleer dit in "Printer Setup Utility" (harde schijf>Programma's>Hulpprogramma's). Kijk bij je printer bij soort en als daar GIMP staat moet je een andere driver kiezen (die van Epson). Bij Photoshop heb je de kleurinstellingen in de basis goed (Europe Pre-Press Default). Ik ben het met EagerB0bNerd eens dat callibreren wel degelijk zin heeft en inderdaad het liefst hardwarematig (dus met een apparaatje op je scherm). Verder is het denk ik zinvol om op de juiste manier te printen:

Kies in Photoshop “Print with Preview”, klik daar op “Show more options” en kies in het uitrolmenu “Colormanagement”.
Kies bij printruimte je papier en printercombinatie, bij intent “Relative Colorimetric” en zet “Black Point Compensation” [b:5cc562bf43]aan[/b:5cc562bf43]
Ga daarna door naar de printerdriver, kies daar PrinterSettings en zet daar Colorsync op “No color adjustment”

Succes,

Groet,
Job

Hartelijk dank voor de adviezen! Ik ga ermee an de slag en zal het resultaat melden. EagerB0bNerd vroeg welke versie van photoshop ik gebruik. Dat is versie 7.0 Hartelijke groet, Sandrine

[quote:8d428e47a4="Sandrine Ulenberg"]Hartelijk dank voor de adviezen! Ik ga ermee an de slag en zal het resultaat melden. EagerB0bNerd vroeg welke versie van photoshop ik gebruik. Dat is versie 7.0 Hartelijke groet, Sandrine[/quote:8d428e47a4]

OK, versie 7 dat is mooi omdat je hier automatisch het “print with preview” venster krijgt als je Apple-P typt.
dan is het verder zoals Job Kuipers zegt vanaf Klik op “show more options” etc.
Vergeet niet in de printerdriver de goede instellingen te maken voor de gebruikte papiersoort, printresolutie etc.