Kleur in zw/wit tif brengen in InDesign

Goedemorgen,

Ik heb zojuist een oud X-press document omgezet naar ID.
In het X-Press document zaten geïmporteerde zwart/wit tifs
die in het X-press document een keurtje hebben gekregen
d.m.v. multi-ink. Nu wil ik ditzelfde doen in ID maar als
ik de zw/w afbeelding een kleur wil geven dan wordt de
hele achtergrond gekleurd. Een soort van gekleurd volvlakje
met daarin de zwart/wit afbeelding.

Wie snapt mijn verhaal (dat is al heel wat) en wie kan mij helpen? :expressionless:

ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Je moet de tif kleuren met de witte pijl :D

Het probleem zit um in de multi-ink kleur ben ik nu achter gekomen. Ik kan de tif wel een gewoon pantone-kleurtje geven, maar met een multi-ink kleur wordt het een donkere boel.

Het is volgens mij gebeurd met het omzetten van het document. Als ik een nieuw illustratiekader maak een een foto importeer en daar een multi-ink kleurtje over gooi, dan werkt het wel. Misschien is er dus iets gebeurd met het omzetten.

Ik ga dit even verder onderzoeken… :wink:

Ja, dat is het! :P iets te vroeg geweest met posten van deze vraag. Miep ongeduld. :lol:

Ik adviseer om er een monotone van te maken in Photoshop. Of in geval van fullcolor werk er een TIF cmyk file van te maken, ook in Photoshop. Er zijn RIP’s die niet zo blij zijn met gekleurde afbeeldingen die gemaakt zijn door b.v. XPress.

Gelukkig heb je het al opgelost maar wist je dat InDesign ook gewoon overweg kan met .PSD grijswaarden bestanden.

Dus maak gewoon een PSD grijswaarden file en kleur hem in, in InDesign.

[quote:8f132a4194="Sambo"]Gelukkig heb je het al opgelost maar wist je dat InDesign ook gewoon overweg kan met .PSD grijswaarden bestanden.

Dus maak gewoon een PSD grijswaarden file en kleur hem in, in InDesign.[/quote:8f132a4194]

Weet ik, maar zoals ik zei, zijn niet alle RIP’s daar zo gelukkig mee. Vandaar mijn advies.

Wat gaat er mis mee dan, ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad?

Gaat het om de omzetting van de kleuren van de grijswaarden bij gebruik van bijvoorbeeld 2 PMS’en?

De kleurcorrectie zit niet in het originele beeldbestand verwerkt. En niet alle RIP’s snappen dat je de instructies uit b.v. XPress moet halen. Gaat nogal eens fout met DTP werk uitdraaien.

Wat gaat er dan precies fout?

Het worden gewoon ZW afbeeldingen, omdat het originele bestand gewoon een ZW file is. Of de kleuroverlap rammelt aan alles kanten. En nog erger, het beeld komt niet op de film terecht.

Kan dat te maken hebben met LWZ compressie?

Ik heb hier echt nog nooit last van gehad. Wat gebeurt er met een PDF dan?
Gaat het om meerdere drukkers/belichters of 1 specifiek adres?
Is het een oude Rip misschien?

Hoe los je dan het gebruik van 2 kleuren op? Bijvoorbeeld Geel en Blauw in 1 image.
Je praat over zowel InDesign als Quark?

[quote:df27381c0c="Sambo"]Gelukkig heb je het al opgelost maar wist je dat InDesign ook gewoon overweg kan met .PSD grijswaarden bestanden.

Dus maak gewoon een PSD grijswaarden file en kleur hem in, in InDesign.[/quote:df27381c0c]

Nu heb ik toevallig een psd in grijswaarden die ik in ID een kleurtje
wil geven. Dus dit kan? Zo ja, waarom lukt het mij dan niet. Wat doe
ik verkeerd. :cry: HELP!

selecteer met het 'witte pijlte' de daadwerkelijke image en geef klik op een kleur uit je palet. Met het 'zwarte pijltje' geef je de vulling van het kader eventueel een andere kleur.

Beste Sambo,

Er gebeurt niks als ik dat doe. Bij de andere foto’s lukt het wel.
Ik gebruik wel pantonekleuren. En de psd heb ik bewaard als photoshop bestand
(dus in lagen).
Is dat correct?

Ik heb de psd file in Photoshop als in de juiste kleur gezet, omdat het magazine nu in proef moet. Maar ik ga het nog wel uitzoeken. Bedankt nog.

Groetjes Irma :wink:

Dat probleem met ingekleurde TIFFs is een DeviceN dingetje volgens mij, daarom ging dit in oudere versies van QXPress nog wel eens fout

Weet je zeker dat ie 'grijswaarden' modus is? (stomme vraag misschien....) Lagen maak niet uit hoor.

Je moet goed opletten ‘wat’ je selecteert, daar moest ik even aan wennen in het begin.
(zwart pijltje, witpijltje, of ‘v’ en ‘a’ toetsen werken hetzelfde)

(wat is DeviceN)?

[quote:bba0e84787="Sambo"]Gelukkig heb je het al opgelost maar wist je dat InDesign ook gewoon overweg kan met .PSD grijswaarden bestanden.

Dus maak gewoon een PSD grijswaarden file en kleur hem in, in InDesign.[/quote:bba0e84787]

Ik zou in photoshop er een duo of tritone van maken. Instellingen zijn beter beheersbaar.

Daarna de psd’s plaatsen in indesign