kleur omzetten in indesign

Dag iedereen,
Deze vraag is voor zeer advanced users, denk ik. En dat ben ikzelf niet…
Ik maak een boekje. Hierin moeten pdfs komen die uitgevoerd worden uit een programma (Qgis) dat enkel in de rgb-colorspace kan exporteren. Het boekje dat ik maak, wordt in cmyk/quadri afgedrukt.
Mijn vragen zijn nu:

• Bestaat er een manier om rgb-waardes van ingevoerde pdfs eenvoudig om te zetten naar cmyk in indesign? Deze openen in illustrator en handmatig dit doen is niet echt optie, het zijn een 260 aparte bestanden.
  • Ik kies zelf de kleurstelling met cmyk-kleuren in illustrator. Dat is okee. Maar daarna moet ik dus een rgb-referentie kunnen doorgeven om te gebruiken in Qgis, en daarna moet dit zo efficiënt mogelijk (zo geautomatiseerd mogelijk) terug omgezet kunnen worden naar de oorspronkelijk gekozen cmyk. Wie weet hoe ik de juiste rgb-referentie kan bepalen, en daarna in indesign weer helemaal terug naar de cmyk geraak?

Ik weet me niet echt raad, is er een adobe-wizard die me verder kan helpen?
alvast bedankt

Je moet niet heen en weer omzetten. De kleurruimte van RGB is vele malen groter dan CMYK. Ik zou gewoon voor de volgende werkwijze kiezen:

1. Plaats de RGB PDF’s gewoon rechtstreeks in Indesign.
  2. Exporteer naar PDF met ‘Leave Colors unchanged’. Je krijgt nu een PDF met RGB kleuren.
  3. Je stuurt deze naar de drukker, hij zal de RGB bestanden omzetten naar een zo nauwkeurig mogelijke CMYK kleurscheiding, afgestemd op zijn drukpersen, dus met zo min mogelijk kleurverlies. Wel altijd even bij de drukker informeren of hij deze mogelijkheid hanteert.
  4. Wil de drukker echt alleen maar CYMK bestanden, zorg dan dat het juiste kleurprofiel (informeer bij drukker) is geselecteerd bij ‘Convert to destination’ en zo creëer je een CYMK PDF.

Dankje voor jouw reactie Night

we hebben echter 1 probleem:

• wij hebben cmyk-kleurcodes opgelegd gekregen
  • we moeten echter atlaskaarten maken in een programma (qgis), dat enkel rgb uitvoert
  • we moeten dus rgb-codes invoeren in Qgis die zo dicht mogelijk bij de cmyk liggen (hoe doe je dat? bestaat er bvb converter: je geeft cmyk in, je krijgt een nabije rgb code?) + we moeten die rgb echt wel omzetten naar de juiste cmyk nadien in indesign (hoe doe je dat?) bij druk

heb je daar misschien toch een methode voor? (zeker voor het kiezen van de juiste rgb-code om in te voeren in qgis, die dus correspondeerd met opgelegde cmyk)

merci alvast

Makkelijkste is om in Illustrator de kleurruimte op RGB te zetten en dan de juiste CMYK kleuren in te geven en vervolgens de kleurslider voor RGB te selecteren (driehoekje met de 4 streepjes). De CMYK kleuren worden dan automatisch naar de dichtstbijzijnde RGB kleur geconverteerd. Zorg wel dat je in Illustrator ook het juiste kleurprofiel hebt geselecteerd.

Ter aanvulling op bovenstaande kun je spelen met:
https://www.pantone.com/color-finder
als je pantone kleurcodes hebt gekregen ipv alleen cmyk.

of Adobe Kuler is ook wel handig soms…

Dankje iedereen voor reacties en tips
Ik ga ermee aan de slag.
groetjes