Iets veranderd aan de manier van kleurbeheer of bewaren in Photoshop?
Ik neem aan de de kleinere foto door de site zelf wordt gegenereerd. Is de kleine dan niet van zijn profiel beroofd? Ik zie trouwens weinig kleurverschil, wel is de kleine een stukje donkerder met minder tekening in schaduw. (het pak, de schaduwzijde van de boom)
In firefox meer verschil (geen colorsync) dan in Safari (wel colorsync)
De kleine foto heeft geen ingebouwd profiel, als ik de foto in Photoshop open krijg ik de melding dat er geen kleurprofiel is ingesloten.
De grote foto heef een kleurprofiel “Mijn RGB” ingesloten. Als ik dat profiel extract uit de file (via Applescript) en daarna open in Colorsync Utility valt mij op dat het een heel grote kleurruimte is. Prima om je foto’s in te bewerken, maar zeker niet geschikt voor gebruik op internet. Een hoop browsers ondersteunen geen kleurprofielen en zullen de foto dus nooit kunnen weergeven zoals jij hem hebt bedoelt.
Voor gebruik op je website raad ik aan om een kopie van je foto om te zetten naar sRGB en deze op je website te plaatsen. Als je er dan ook nog voor zorgt dat in iedere file een kleurprofiel zit (dus ook in de kleine variant van hetzelfde beeld) dan worden de foto’s beter weergegeven en zul je ook geen kleurverschil meer zien tussen de grote en de kleine versie van 1 foto.
Ik was net Photoshop opnieuw aan het installeren dus kon even niet kijken...
‘mijn profiel’ moet je hoe dan ook niet gebruiken. Hang nooit een beeldschermprofiel of een scannerprofiel aan je foto’s. Zet de foto’s om naar sRGB en bewaar voor Web. Daarmee bewaar je ze zonder profiel en worden beide foto’s hetzelfde getoond.