Kleurcorrectie oude vakantiefoto's

Ik heb een aantal vakantiefoto's van vroeger gescand. Maar ze kunnen wel wat kleurcorrectie gebruiken. De lucht was in 1972 toch niet zo paars?

[img:008c606e72]http://62.216.8.84/~sanne/zomer1972/jpgs/zom72-06[05].jpg[/img:008c606e72]

http://62.216.8.84/~sanne/zomer1972/

Ik heb alleen helemaal geen verstand van kleurcorrectie.

Wie kan mij hierbij helpen?

Ik werk met Photoshop 7.

Om te beginnen kun je eens proberen wat Autocolor doet.

Image
Adjustments
Auto Color

Alles wordt dan wat groener, maar wel een stuk kleurechter.

Dan kun je er met Color Balance wat meer blauw in brengen.

Image
Adjustments
Color Balance

Volgens mij kom je dan een aardig eind in de richting.
Succes!

Ik heb als voorbeeld één van je andere foto's genomen. Hier heb ik alleen Autocolor maar op toegepast.

[img:cbdd565e94]http://www.freestyle4all.nl/zom72-15[08].jpg[/img:cbdd565e94]

Wat een schattig pakje heb je trouwens aan!
Ik herken dit helemaal, want ben van ongeveer dezelfde jaargang denk ik.

Evt. kan je er nog wat sharpness in doen ± 40% bij 0.9 pixels. Filter/ Unsharpmask.

Het jammere van deze foto’s is dat ze niet egaal verkleurd zijn. Dus als je de ene kant corrigeert verkleurd de ander kant weer.

Helderheid & Contrast.
En bij selectieve kleuren kan je ook nog wat aanpassingen verrichten.

Leuk. Nog iemand een tip hoe ik mijn 'nieuwe' foto's zo krijg in die oude stijl?

Hi Sanne

Een handig hulpmiddel voor kleurcorrecties in Photoshop zijn de ‘curven’. Afbeelding>aanpassen>curven. Ik weet niet of je je foto’s nog in RGB hebt staan of in CMYK. In het balkje bovenin staat RGB of CMYK, ga met je muis in het midden van het kruis staan en beweeg je muis naar boven en beneden. Je beeld wordt lichter en/of donkerder. Je bent nu het gehele plaatje aan het corrigeren. Kies nu in je RGB of CMYK balkje bovenaan voor een kleurkanaal bc magenta. Je bewerkt nu alleen het magenta-kanaal. Beweeg je muis naar beneden, je haalt nu over het gehele plaatje magenta weg, waardoor je lucht minder paars word.

Een andere optie is: afbeelding>aanpassen>selectieve kleur. Hierin kun je kiezen voor een bepaalde kleur. Je vind de lucht te paars. Ga op het kleurbalkje staan (staat nu op rood) en kies hier voor blauw. Schuif nu de magenta-slider naar links. Je haalt nu magenta uit alle blauwe kleuren in de foto. Misschien moet je de cyaan slider naar links schuiven waarmee je meer blauw toevoegd.

Expirimenteer maar een beetje, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dino

Zo is hij al een heel stuk beter.

Als eerste de rechterkant wat donkerder gebaakt met het doordrukgereedschap.
Daarna met hue/saturation de kleuren wat richting blauw getrokken.
Daarna met hue/saturation (met magenta’s geselecteerd) nog wat meer naar blauw getrokken.
Daarna de gele en de rode kleuren wat minder saturatie gegeven en tenslotte alles wat meer (misschien iets teveel :))naar het blauw getrokken met kleurbalans.

H

Het kan nog wel wat mooier, maar dit was even snel tussendoor.

[img:183bf347a8]http://www.hansroggen.nl/testje.jpg[/img:183bf347a8]

1972?

Crimineel puik bouwjaar!

Beste mensen, ik heb weer even wat tijd gevonden om te experimenteren. Ik heb alle tips uitgeprobeerd, en wat mij dan opvalt is dat ik eerst moet beoordelen WAT er precies gecorrigeerd moet worden. Het enige wat ik zie is dat een foto een bepaalde kleurzweem vertoond. Maar lastiger is te bepalen wat het precies is wat afwijkt: is dat paars, is dat rood, is dat magenta, is dat blauw?

Is het mogelijk om van Photoshop informatie hierover te krijgen?

Ik kan mij voorstellen dat er op elke foto wel een plekje is wat echt wit zou moeten zijn. Als ik nou over dat plekje informatie kan krijgen, en dan op basis van die informatie kan gaan kleurcorrigeren zodat dat plekje wit wordt, zou dat dan niet de hele foto verbeteren?

Met alle technieken die ik nu heb geprobeerd (autocolor, curves, colorbalance, hue/sateration, selectieve kleur) heb ik moeite om het eindresultaat goed te beoordelen. Plus als ik een tijdje bezig ben, ben ik de weg helemaal kwijt, en kan ik weer opnieuw beginnen.

Is het uiteindelijk toch een kwestie van “gevoel”?

Voor mij werkt Autocolor nog het beste: maar wat doet dat eigenlijk? En: het grijpt in op het oorspronkelijke bestand. Is het mogelijk om een autocolor-layer aan te maken? Of om te zien wat de autocolor wijzigt, en dit dan in een layer brengen in plaats van op de oorspronkelijke layer uit te voeren?

je eigen oog is de beste maatstaf.

het gaat om de verhouding tussen de kleurwaardes en ook belangrijk welk effect je aan je foto wil meegeven.

En ik zou af en toe ook je image printen… kijken of het printresultaat je bevalt.

Ik heb jaren geleden een leuke truc van een fotograaf geleerd, hij paste dit toe op 'verkeerd' gescande negatieven, wellicht lukt het ook met dit soort beelden (sorry, Sanne, die oude foto van je load niet, dus ik kan het niet proberen). Dit is wat er nog van in m'n hoofd zit:

Kies ‘Afbeelding:Corrigeren:Niveaus…’

• Selecteer nu een van de drie kleurkanalen (appletje-1,2 of 3)
  • Houdt je ‘Option’ toets ingedrukt en klik op het driehoekje voor wit- zwartpunt.
  • Je ziet de foto ‘zwart worden’, verschuif het driehoekje totdat je de eerste hoge lichten of schaduwen ‘wit’ ziet worden.
  • Herhaal dit voor ieder kanaal, de witpunten en het zwart
  • Kies nu het RGB-kanaal en pas eventueel het Gamma aan.

Ben benieuwd!

Erik

Klinkt als een goede tip, Erik, ga ik proberen als ik weer thuis ben van vakantie (zit nu in een internet-cafe in Glasgow).

Mijn foto aan het begin laadt inderdaad niet meer: de webserver van een vriend van mij is uit de lucht. Zal ook moeten wachten tot ik terug ben van vakantie.

Bieg: printen hoeft van mij niet, ik ben helemaal digitiaal. :slight_smile:
Kijk mijn foto’s dus via een diashow op de computer of via een website.

Waar ik wel weer last van heb is dat op het ene platform (Windows) de foto’s er heel anders uitzien dan op het ander platform (Mac), en zelfs OS 9 en OS X wil behoorlijk verschillen.
Maar daar ga ik na mijn vakantie wel een andere thread over starten …

Eerst maar eens die *^%&%$ jeugdfoto’s gecorrigeerd krijgen.

Met autocolor-correctie alleen zit het er zo uit:

http://homepage.mac.com/kareldebuck/sanne/zomer1972/

[quote:a1265c9317="sanne"]Waar ik wel weer last van heb is dat op het ene platform (Windows) de foto's er heel anders uitzien dan op het ander platform (Mac), en zelfs OS 9 en OS X wil behoorlijk verschillen. Maar daar ga ik na mijn vakantie wel een andere thread over starten ... [url]http://homepage.mac.com/kareldebuck/sanne/zomer1972/[/url][/quote:a1265c9317]

Hey Sanne,

Als je kleurweergave bedoeld, zijn er waarschijnlijk al een aantal draadjes te vinden :stuck_out_tongue:

Zoek ff op ‘colormanagement’, ‘colorsync’, etc. :wink:

Lees ze!

Erik

Ik heb zelf net deze PhotoShop plugin gekocht, en de eerste resultaten lijken aan te geven, dat dit precies is wat je zoekt! http://www.vividdetails.com/ Zelf raak ik ook al snel de weg kwijt in de kleuraanpassingen, hiermee wordt je aan de hand genomen. Download in elk geval eens de demo (kun je ik meen 30 foto's mee behandelen).

kleuren kennis en weten wat je doet is natuurlijk iets waar je ervaring in moet hebben of krijgen, gewoon veel doen en dan zul je zien dat het steeds makelijker en beter wordt...

curven,selectieve kleuren, helderheid, maskeren enz…je kunt foto’s echt weer bijna als nieuw maken…stuur eens een foto die echt slecht is van kleur en ik maak hem weer super, vind ik wel een uitdaging…kom maar op…

prophotoshopper

Voor oude verkleurde foto's kun je "digital ROC" gebruiken. Het is een photoshop filter waarvan je een demo versie kunt downloaden op www.asf.com