Kleuren Laserprinter kiezen: welke?

Ik ben een tijdje geleden bezig geweest een kleurenlaserprinter uit te zoeken, en mede dank zij [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23599]dit draadje[/url] uitgekomen op een Epson C1900PS, mede vanwege de aantrekkelijk inruil-aktie van Epson. De netto prijs zou dan uitkomen op ongeveer 400 euro incl BTW. Alleen, die printer is kennelijk zo ontzettend populair, dat ie niet leverbaar is! Ik heb hem half augustus besteld, en de verwachtte leverdatum is nu ergens na 22 september :-( Ik heb de mogelijkheid mijn bestelling om te zetten in een andere, en heb mijn oog laten vallen op de [url=http://www.office.xerox.com/perl-bin/product.pl?product=6100]Xerox Phaser 6100DN[/url]. Voor mij is een ethernet-aansluiting erg belangrijk. Iemand bekend met deze printer? Opmerkingen? Andere suggesties voor een kleurenlaser voor maximaal 450 euro incl?[/url]

Eh,

22 september,
dat duurt nog maar een week :wink:

kijk anders hier eens

[quote:f6b7a95fd1="EagerB0bNerd"]Eh, 22 september, dat duurt nog maar een week :wink: [/quote:f6b7a95fd1] klopt, maar vorige week was de verwachtte levertijd 9 september. Niets gezien natuurlijk :-( vandaar mijn scepsis over die 22ste. Maar wellicht valt het mee....

[quote:30d1e8c690="Fokker3"]Ik heb de mogelijkheid mijn bestelling om te zetten in een andere, en heb mijn oog laten vallen op de [url=http://www.office.xerox.com/perl-bin/product.pl?product=6100]Xerox Phaser 6100DN[/url]. Voor mij is een ethernet-aansluiting erg belangrijk. Iemand bekend met deze printer? [/url][/quote:30d1e8c690]

Ben zelf printer engineer van Xerox maar nog niet op de 6100. Ik heb wel al printjes geprint met m’n powerbook via USB . Ehternet werkt wel ik heb de driver al downgeload maar nog niet kunnen uittesten. (moet net even in de showroom zijn daarvoor)
Leuk printertje en als je de grote inhoud van toners kiest dan valt d eprijs ook nog mee. (Ook automaties is natuurlijk leuk) Zelf vind ik de kwaliteit niet gweldig (afdruk) maar dan vergelijk ik het met een printer van 7000 euro en deze is nog geen 700 euro, dus verschil mag er zijn. De ehternet aansturing gaat via cups. Maar zoals geezegt ik moet hem nog uitproberen.
O ja hou er rekening mee dat het geen Postscript of PCL printer is, het is een soort GDI printer, dus de printjob wordt ‘geprint’ op je Mac en daarna naar de printer gestuurd
Maar als het niet zou werken dan staat de driver ook niet op het internet.

Hee, dat zijn interessante berichten! Ben benieuwd naar die test trouwens. Ik zag inderdaad dat het geen Postscript printer is, en dat is eigenlijk wel jammer (bij als je een InDesign of Illustrator bestand print met transparantie en zo).

Heb gisteren de HP Color JaserJet 2550n besteld en kan die vandaag ophalen. Met deze printer heb ik hele goede ervaringen op mijn werk en doet het gewoon (ethernet). Inclusief Postscript emulatie.

Suc6.

[quote:eb4382c2ed="Triumph"]Maar als het niet zou werken dan staat de driver ook niet op het internet.[/quote:eb4382c2ed]

Daar heb ik, zeker bij Xerox, toch een andere mening over.

Bij mijn vorige werk stond een Document Centre 340ST, zo’n grote copier/printer. De drivers die daar voor Windows werden geleverd (tsja, multi-platform omgeving) waren ronduit slecht. Na veel pijn en moeite kreeg ik er bij Xerox doorheen dat ze op z’n minst de firmware van dat ding gingen updaten, maar het werd niet heel veel beter.

(Kleine beschrijving van het probleem, voor de geinteresseerden: Een Excel-sheet, in landscape, “opblazen” totdat deze nagenoeg een volledig A3’tje beslaat, et voila: omlijning van de cellen valt voor een deel weg, deel van de tekst foetsie!)

Al met al heb ik dus redelijke twijfels bij de drivers van Xerox. Deze waren weliswaar voor Windows, maar toch…

Ook wat anderen en andere sites raadplegend denk ik toch dat ik neig om het bij de Epson te houden. De belangrijkste redenen: - echte PostScript level 3 - hogere resolutie (2400 x 2400) - goede ervaringen mee (op dit forum tenminste 2 tevreden gebruikers) Nu maar hopen dat de levertijd niet voor de vierde keer uitgesteld wordt :?

wel, de Epson is een fijne printer, daar niet van, maar 2400 DPI is verkooppraat. Hoe ze er aan komen weet ik niet, (misschien 4 x 600 ?) maar hij is gewoon 600 DPI. Wel maakt ie gebruik van een of ander "resolutie enhancement" genaamd RITtech of zoiets. Hij print verder goed, met een behoorlijk fijn raster. Je kan, bijv in Acrobat, ook zelf rasters instellen maar dat lijkt niet veel te doen. Kleuren zijn zo uit de doos (met het standaardprofiel) al behoorlijk ok, als je hem calibreert ongetijfeld nog beter.

Nadelen tot nog toe ontdekt:

•letters in hele kleine puntgroottes en dunne lijnen zijn te vet.
• Als je 10 afdrukken wilt van dezelfde PDF (van één pagina) stuurt ie hem er niet in éen keer naar toe maar 10 keer na elkaar weg. Schiet niet erg op op die manier
Misschien dat wat meer geheugen hier helpt?
• Drivers ed moet jezelf bij elkaar sprokkelen, aan de vier CD’s die erbij zitten heb je helemaal niets.
Maar goed, als je Epson belt dan sturen ze een link.
kijk ook eens hier

Al met al is het een prima printer voor weinig geld, ik ben er erg tevreden mee. Werkt verder probleemloos en Postscript level 3 is natuurlijk ook fijn, zeker als je werk wilt uitprinten wat je ook wegstuurt om te laten drukken.

Als je proefprintjes wilt stuur me maar iets dan print ik het uit voor je.

Tsja, EagerB0bNerd, nou ga je het me bijna weer moeilijk maken! Ik heb dus die 1900PS in bestelling staan. Op zich is daar dus niks mis mee, kennelijk, mits je een beetje gaat uitzoeken hoe je hem het beste aan kunt sturen. Maar, die printer is dus heel slecht leverbaar (wacht al een maand), dus kijk ik naar alternatieven. Het belangrijkste voor mij zijn CD hoesjes, vaak met een fotootje erop, en ook vaak kleine lettertjes (7 punts of zo). De oplage is meestal beperkt (tot 50 of zo), en mede daarom moet de prijs per pagina niet te hoog worden, evenmin als de aanschafprijs van de printer. Omdat er ook anderen in huis zijn die wel eens in kleur willen printen, en er op mijn werkplek geen plaats meer is, wil ik ook beslist een via Ethernet aan te sturen printer. Wat uiteindelijke kwaliteit betreft denk ik niet dat ik heel erg kritisch ben; ik verwacht echt geen foto-kwaliteit.

Van je aanbod maak ik graag gebruik, ik zal je straks een voorbeeld CD-hoesje sturen (als PDF lijkt me het handigste); je email adres heb ik al.

twijfels...

stuur die file maar, dan kan je zelf beslissen…

Gedwongen door Epson moet ik deze draad weer nieuw leven inblazen. Zoals bovenaan stond, heb ik half augustus een Epson C1900PS besteld. Maar die is nog steeds niet geleverd :-( Verwachtte leverdatum is nu half december, en dat is de vijfde verwachtte leverdatum die ik doorkrijg. Daar heb ik dus niet zo heel veel vertrouwen meer in, om het maar eens vriendelijk te zeggen.

Toch op zoek dus naar een andere, met deze randvoorwaarden:

• niet te duur (zeg tot 600 euro excl BTW)
  • redelijk toner-verbruik / kosten per pagina
  • ethernet aansluiting (dus ook drivers beschikbaar)
  • bruikbaar onder MacOS X (hè hè :wink: )
  • Postscript 3 emulatie of in hardware (iets minder belangrijk)
  • duplex unit aantrekkelijk

Nou Fokker, zit je nou nog steeds zonder printer ? Schiet lekker op met die F*kkers van Epson ? Ze laten je wel bloeden voor die €400,- IK heb mijn €400 al binnen en de eerste (gele) toner is alweer bijna op !

alternatieven:

Konica Minolta magicolor 2350
(binnen werk zelfde als Epson ACL 1900, maar met hogere resolutie) je kunt een testfile laten printen door een bestand (geen Indesign of PDF, dat belooft weinig goeds) naar Konica Minolta te sturen, krijg je printje terug. Is in America, maar doen ze hier misschien ook wel.

Lexmark 510N:goed getest in Macworld, 599,- bij MailaMAc.

[quote:9f05524764="EagerB0bNerd"]Nou Fokker, zit je nou nog steeds zonder printer ? Schiet lekker op met die F*kkers van Epson ? [/quote:9f05524764] Ja, wat een bedrijf he? Ik heb ze een tijd geleden eens gebeld om te vragen naar de stand van zaken. Exacte cijfers wilde hij niet geven, maar de persoon die ik aan de lijn had zei, dat er in Nederland een achterstand in levering was van de C1900PS van enkele duizenden stuks.... "We hebben ze iets [b:9f05524764]te[/b:9f05524764] goedkoop gemaakt". Ja ja... [quote:9f05524764] Ze laten je wel bloeden voor die €400,- IK heb mijn €400 al binnen en de eerste (gele) toner is alweer bijna op ! [/quote:9f05524764] Ik denk dat ik die hele inruil-aktie wel kan vergeten. Maar netjes dat je je geld al binnen hebt!

[quote:9f05524764]alternatieven:

Konica Minolta magicolor 2350
(binnen werk zelfde als Epson ACL 1900, maar met hogere resolutie) je kunt een testfile laten printen door een bestand naar Konica Minolta te sturen, krijg je printje terug. Is in America, maar doen ze hier misschien ook wel.

Lexmark 510N:goed getest in Macworld, 599,- bij MailaMAc.[/quote:9f05524764]
En verder overweeg ik nog:
Brother 2700CN
HP 2550LN
Xerox 6100DN

Ik ga morgen in een winkel kijken naar die laatste, en een testprintje maken. Van Brother, Lexmark en Minolta heb ik per telefoon/email al een proefafdruk gevraagd, maar misschien is het ook wel een leuk idee een eigen bestandje te sturen! Ga ik in elk geval proberen zometeen, bedankt voor de tip! Dat het hetzelfde binnenwerk is als de Epson 1900 wist ik trouwens niet.

Elders op het forum noemde iemand ook al de Lexmark, dus die neem ik zeker mee in de overwegingen.

De Xerox heeft als aardigheid, dat er standaard al een optie bij zit om duplex af te drukken. Dat ga ik morgen ook zeker proberen!

Ja, TE goedkoop, komen ze nou mee...

standaard duplex is natuurlijk een mooie optie.
Werkt die Xerox met toners ? Er zijn ook Phasers (van xerox) die met "vaste inkt werken

macworld schrijft (over een ander typenummer, dat wel)

[color=brown:cba9d3a92a]The Xerox doesn’t use toner at all, but solid ink, similar to a crayon. You drop the waxy ink sticks into their keyed slots. A heater melts them down and uses ink-jet technology to apply the melted ink to the page. Solid-ink technology has its benefits: It uses fewer costly consumables such as cartridges or drums, and it doesn’t have any moving parts to break down. Also, you don’t have to worry about disposing of or recycling empty cartridges. On the downside, the printer can take longer to warm up from an off state; it emits a smell (like a candle burning); and, most important, the ink isn’t fused to the paper, but rather sits on top. Although this allows the Xerox to print on a wide variety of media, you can scrape off the ink with a fingernail or a pen. If you expect your prints to be manhandled, you may be better off with a toner-based printer.[/color:cba9d3a92a]

PC magazine schrijft over de XEROX phaser 6100:
[color=green:cba9d3a92a]e goedkoopste kleurenlaserprinter uit de Xerox-stal is gebaseerd op een machine van Samsung; Het is een four-pass printer met een maximale snelheid van 20 ppm in mono en 5 ppm in kleur. De basisversie (724,79 euro) heeft alleen een usb-aansluiting; de DN-uitvoering heeft een Ethernet-interface aan boord en bevat een duplexmodule voor tweezijdig afdrukken.

Er zijn drivers beschikbaar voor Windows, Linux, Mac OS 9 en OS X; Macintosh-computers kunnen echter alleen via usb printen en kunnen geen gebruik maken van geavanceerde functies zoals de duplexmodule[/color:cba9d3a92a]

[quote:22dbc8f02f="EagerB0bNerd"]Werkt die Xerox met toners ? Er zijn ook Phasers (van xerox) die met "vaste inkt werken [/quote:22dbc8f02f] de 6100 wel, ik ga morgen ook een solid-ink versie bekijken. Maar die is wel een heel stuk duurder! De 6100 (bij Beat-it) € 392 (ex), die solid-ink printer, de 8400-serie, kost in netwerk-uitvoering € 1010 (ex). Dat is me eigenlijk sowieso te veel. [quote:22dbc8f02f] macworld schrijft (over een ander typenummer, dat wel) [....] PC magazine schrijft over de XEROX phaser 6100: Er zijn drivers beschikbaar voor Windows, Linux, Mac OS 9 en OS X; Macintosh-computers kunnen echter alleen via usb printen en kunnen geen gebruik maken van geavanceerde functies zoals de duplexmodule[/color][/quote:22dbc8f02f] En dat laatste gaan we natuurlijk testen! Die info over solid-ink en het eraf kunnen krassen, proberen we ook uit. Volgens de website van xerox ondersteunt de laatste versie van de driver wel alle features. Nou, dat zullen we wel eens zien dan!

Wordt vervolgd.

[quote:65c7e62103="Fokker3"][quote:65c7e62103] macworld schrijft (over een ander typenummer, dat wel) [....] PC magazine schrijft over de XEROX phaser 6100: Er zijn drivers beschikbaar voor Windows, Linux, Mac OS 9 en OS X; Macintosh-computers kunnen echter alleen via usb printen en kunnen geen gebruik maken van geavanceerde functies zoals de duplexmodule[/color][/quote:65c7e62103] En dat laatste gaan we natuurlijk testen! Die info over solid-ink en het eraf kunnen krassen, proberen we ook uit. Volgens de website van xerox ondersteunt de laatste versie van de driver wel alle features. Nou, dat zullen we wel eens zien dan!

Wordt vervolgd.[/quote:65c7e62103]

Wel ik heb deze printer enkele maanden geleden aangeschaft, en deze werkt uitstekend in OS X ook duplexprinten gaat hoor!
Maar ik krijg die printer niet aan de praat met OS9, maar is nu niet meer zo erg…

Wou dit toch gewoon even laten weten… :wink:

Dank, dat is alvast een geruststelling! Hoewel ik er niet een zonder een eigen test ga kopen ;-)

Zelfde verhaal: Epson c1900PS niet leverbaar....eind december en wacht al meer dan een maand

Zelfs al zou ik er op willen wachten dan nog wil ik geen printer van een fabrikant die zo slordig is met leveren… (denk in de toekomst aan onderdelen en toner!!)

Voor mij zijn overgebleven:

C510 van Lexmark: Postscript emulatie das al heel wat…
Iemand hands-on ervaring met de c510?

HP 3550 (geen postscript) degelijke duurzame oplossing… zonder features… volle toner bij aflevering dus qua aanschaf + eerste jaar printen maakt het qua totaalkosten niet uit met de lexmark

in mindere mate de Phaser 8400 van Xerox, mooie printer maar ben bang na alle meldingen dat als je niet genoeg print de cyaan inkt verkleurt… Iemand enig idee hoeveel stix je bij aflevering krijgt?

Heb een samsung CLP-500N ter beschikking gekregen. Volledig duplex, superstil als ie niet print en volgens mij niet duur. Weet alleen niet of ie aan jou specificaties voldoet?