Kleuren mengen

Het lukt me niet om kleuren te mengen. Ik heb lichtblauw en oranje. Ik heb het kleur nodig die je krijgt door menging. Ik geraak er geen wijs uit hoe ik dat moet doen met Photoshop.

waar heb je het voor nodig? Alleen voor in photoshop? Of wordt het uiteindelijk drukwerk? Als het drukwerk wordt dan is photoshop een leuke referentie, maar het kan goed zijn dat de kleuren (de menging) er in drukwerk anders uit gaan zien.

Een antwoord op je vraag zou kunnen zijn om twee lagen te maken en de bovenste op vermenigvuldigen te zetten… (multiply voor de engelsen onder ons) maar ik weet niet precies wat je aan het maken bent en wat de bedoeling is dus er kunnen vast wel meer mogelijkheden zijn.

Als je je bovenste laag op vermenigvuldigen zet dan mengt photoshop de twee kleuren.

Mocht je met pms kleuren werken dan gaat het weer anders. (maar daar ga ik even niet van uit)
hier een voorbeeldje:

[img:d1d2f9ff9a]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/multiply.gif[/img:d1d2f9ff9a]

Je kunt ook aardig een tussentint vinden door een verloop (gradient) te maken: je 'pakt 'de een als voorgrond en de ander achtergrond kleur. Vult een laagje met de standaard gradient. De mengtint heeft dan ook een soort gemiddelde grijswaarde. Pick your color en vul er even een laagje of een apart file mee om te kunnen oordelen.

PS; oranje en blauw mengen is eigenlijk rood en geel en blauw mengen is eigenlijk (bijna) altijd een poepkleurtje. (zegt de schilder in mij)

In principe kun je een Photoshop-document "Multichannel" maken. Je document bestaat dan uit een aantal (bijv. Pantone) kleur-kanalen, die ook kunnen mengen en uitgedraaid kunnen worden. Maar echt eenvoudig werk is dat niet. Er bestaan (of bestonden) ook plug-ins die kunnen helpen, bijv. PowerTone.

Met oranje en blauw komt de mengkleur op een donkergrijs/zwart-achtige tint, afhankelijk van de precieze kleurkracht en -tint van die 2 kleuren. In theorie kun je met oranje en blauw over elkaar heen gedrukt zwart drukken.

Ik werk in het CIE Lab kleurmodel. Oranje en blauw mensen zou grijs moeten geven. Nu wil ik weten welke kleuren je kan maken als je speelt met de parameters kleurtoon, lichtheid en verzadiging.

Als je lichtoranje en lichtblauw mengt, kun je inderdaad een grijs krijgen (dat volgt uit mijn eerdere bewering). Voorwaarde is dan wel dat deze 2 complementaire kleuren elkaar net precies "opheffen", anders wordt het toch heel gauw bruinig of groenig.

Als jij wilt spelen met de de parameters kleurtoon, lichtheid en verzadiging, houdt toch niemand je toch tegen? Je ziet vanzelf wat er gebeurt.

Grappig dit; Het is denkbaar dat de vraag gesteld wordt door iemand die alleen op de computer met kleur werkt, terwijl ik als ik zo'n vraag zie, meteen denk aan iemand die 'echt' van verf mengen weet, en vind dat dat op de computer ook moet kunnen. In de werkelijkheid is het zo: Als je een pot lichtblauwe verf (dat is dus blauw met wit, en dus geen verzadigde kleur) mengt met puur oranje (een mengsel van puur onverzadigd rood en idem geel) door dit oranje langzamerhand toe te voegen en goed te blijven roeren. Dan zal de verzadiging van het blauw langzamerhand afnemen tot een soort grijs, en mocht je een oneindige hoeveelheid oranje ter beschikking staan, dan wordt dat grijs langzamerhand warmer en uiteindelijk oranje. Daarom is een gradient geen slechte imitatie van kleur mengen. En kun je nooit zeggen Lichtblauw en oranje "moet" grijs geven. Er zit een heel scala van koude en warme grijstinten tussen die een illusie van kleur geven op basis van hun omgeving. Pick maar eens zo'n tussentint. Bekijk dit 'grijsje' tegen bijvoorbeeld een gele en vervolgens een paarse achtergrond. (dit alles om dat er hier niet genoeg getypt kan worden :wink: )

Er bestond toch een programma waar je twee waardes in kon geven en vervolgens per 10% de verschillende tussen tinten gaf?

Dat klinkt tof, maar weet iemand toevallig ook de naam van dat programma?

Doen we dat kleurmengen Additief of Subtractief?

Ook leuk: Vul een vlak voor de helft met de ene en de andere helft met de andere kleur: Dan filter/ blur / average Zo kun je ook bijvoorbeeld 1 op 4 mengen of meer kleuren of wat je maar wil.

[quote:5150d385e3="frans de reijdt"]Dat klinkt tof, maar weet iemand toevallig ook de naam van dat programma?[/quote:5150d385e3] Bij een G5 krijg je het programma [url=http://www.code-line.com/software/]'art directors toolkit'[/url]. Ik heb er nog helemaal niks mee gedan, maar daar zitten naar het lijkt handige mengpaneeltjes voor CMYK in. En nog meer leuks...

Door oranje en lichtblauwe verf of lichtbronnen te mengen kan men alle kleuren maken door constant de parameters te veranderen van beide kleuren. Klopt dit wat ik zeg of maak ik ergens een fout? Indien dit zo is, welke kleuren kunnen dan niet gemaakt worden en waarom?

Het programma ‘art directors toolkit’ lijkt me zeer interessant. Maar bestaat er ook een programma waar je twee kleuren kan ingeven en vervolgens met de parameters spelen? Ik heb immers niet genoeg zicht op de werking van Photoshop om tot een correct resultaat te komen.

Je kunt niet alles mengen met lichtblauw en oranje.

Verf kan het mengen van licht slechts benaderen.

De primaire kleuren rood, geel en blauw zijn NIET door menging te verkrijgen, maar de basis ingedienten waar uit alle andere kleuren gemengd kunnen worden .

PS; Een ander programma moet je ook leren. Dus als je de luxe hebt dat je over Photoshop beschikt, een zeer toegankelijk laag drempelig programma etc........

Open eens een plaatje met Photoshop
Dubbelclick een van die beide kleurvlakjes in de toolbox
Nu is de colorpicker geactiveerd,
Speel daar eens mee in je plaatje, maar ook met de parameters in de dialoogbox.

[quote:bdd20bd1b4="frans de reijdt"]Dat klinkt tof, maar weet iemand toevallig ook de naam van dat programma?[/quote:bdd20bd1b4]

InDesign (ja, naar de InDesign Week geweest :slight_smile: )

[quote:bdd20bd1b4]When you need to achieve the maximum number of printed colors with the fewest number of inks, you can create new ink swatches by mixing two spot inks or by mixing a spot ink with one or more process inks. Using mixed ink colors lets you increase the number of colors available without increasing the number of separations used to print the document.

You can create a single mixed ink swatch or use a mixed ink group to generate multiple swatches at once. A mixed ink group contains a series of colors created from incremented percentages of different process and spot color inks. For example, mixing four tints of process cyan (20%, 40%, 60%, and 80%) with five tints of a spot color (10%, 20%, 30%, 40%, and 50%) results in a mixed ink group that contains 20 different swatches.

[b:bdd20bd1b4]To create a mixed ink swatch:[/b:bdd20bd1b4]

  1. In the Swatches palette menu, choose New Mixed Ink Swatch. (This option is dimmed until you add a spot color to the Swatches palette.)
  2. Type a name for the swatch.
  3. To include an ink in the mixed ink swatch, click the empty box next to its name. An ink icon appears. A mixed ink swatch must contain at least one spot color.
  4. Adjust the percentage of each ink included in the swatch by using the slider bar or typing a value in the percentage box.
  5. To add the mixed ink to the Swatches palette, click Add or OK.

[b:bdd20bd1b4]To create a mixed ink group:[/b:bdd20bd1b4]

  1. In the Swatches palette menu, choose New Mixed Ink Group. (This option is dimmed until you add a spot color to the Swatches palette.)
  2. Type a name for the Mixed Ink Group. Colors in the group will use this name followed by an incremented [i:bdd20bd1b4]Swatch suffix (Swatch 1, Swatch 2, and so on).[/i:bdd20bd1b4]
  3. To include an ink in the mixed ink group, click the empty box next to its name.
  4. For each ink you select, do the following:
  • For Initial, enter the percentage of ink you want to start mixing to create the group.
  • For Repeat, specify the number of times you want to increment the ink percentage.
  • For Increment, specify the percentage of ink you want to add for each repetition.
  1. Click Preview Swatches to generate the swatches without closing the dialog box; you can then see whether your current ink selections and values produce the results you want, and make adjustments if they don’t.

Note: An alert appears if the values you enter for Initial, Repeat, and Increment add up to more than 100% of any one ink. If you decide to proceed anyway, InDesign caps the ink percentages at 100%.

  1. Click OK to add all inks in the mixed ink group to the Swatches palette.[/quote:bdd20bd1b4]