Kleuren op een Mac scherm anders dan op een Windows scherm

Beste lezers,

Ik ben bezig met het maken van een website. Helaas lopen we tegen een probleem op, namelijk het kleur verschil tussen een Mac en een Windows scherm. Ik heb zelf een Mac (24 inch aluminium achterkant) en daar zijn de kleuren mooi op, maar de klant (die een Windows scherm heeft) vertelde mij dat de kleuren heel flets waren en dat het contrast helemaal wegviel.

Omdat ik dus geen Windows scherm heb kan ik niet zien hoe zij het ziet... Ik vroeg me dus eigenlijk af of er een manier is om te zien wat zij ziet!

Hier een link naar het voorlopige ontwerp dat er dus op een Windows niet uit ziet:

http://www.pixel-pro.nl/stichtingedf/5/kleur1.html

Hoop dat jullie me kunnen helpen :-)

Er is géén kleurverschil 'tussen OS X en Windows'.

Er is een kleurverschil tussen de twee beeldscherm-profielen die jij en je klant hebben ingesteld.

Op z'n minst zullen jullie dus hetzelfde beeldscherm-profiel in moeten stellen.

Wat op zich dan nog steeds geen garantie is voor een waterdichte kleur-overeenkomst.
Daarvoor zullen de beeldschermen ook nog eens gekalibreerd moeten worden.
En zelfs dan houd je verschil. Maar het is alvast een goed begin.

[img]/uploads/community/eaa2a28d1ef453bbb97eed83440d1a83a1562dc8_0.png[/img]

Bedankt voor je reactie!

En zou ik die instellingen op mijn Mac kunnen aanpassen zodat het meer lijkt op een 'windows monitor'?

Zie hierboven.

Als jullie allebei hetzelfde profiel kiezen, kom je al beter in de buurt.

Ik zie dat je je berichtje hebt aangepast en zie ook de schermafbeelding, maar meerdere mensen gaan natuurlijk naar de website kijken en die hebben dan weer andere instellingen en zullen de website dan ook weer flets gaan zien. Ik kan niet aan iedereen vragen of ze hun instellingen veranderen snap je?

Welkom in de wondere wereld van het wereldwijd web. :wink:

Je schroeft de kleuren even flink op, zodat het op de Mac in je gezicht knalt, maar er op de Windows-computer van je klant er wél goed uit ziet?

Voorbeeld. Links Windows, rechts OS X.

[img]/uploads/community/da32f425c07dcb2349363077cbee7cdc01fc7e52_0.png[/img]

Ik was gister bij mijn broer en ik bekeek het op zijn (Windows) laptop en daar was de achtergrond kleur heel licht groen bijna wit. Daardoor was er dus bijna geen contrast en dat bedoelde de klant waarschijnlijk ook omdat zij het ook zo zag. Het moet er op de Mac ook gewoon mooi uit blijven zien.

In jouw voorbeeld zie ik bijna geen verschil. Hoe verander je die kleuren? Ik heb al bij het venster 'Instellingen > Beeldschermen > Kleur' alle kleuren gezien maar geen één was er zo licht zoals ik m gister zag op mijn broer zijn laptop.

Arrghh ik ben heel ingewikkeld aan het typen sorry...

Misschien heeft het iets te maken met dat jij een mat scherm hebt en de klant een led scherm oid. De kleuren weergave van het matte scherm zijn natuurgetrouwer dan die van een led scherm, die geeft diepere kleuren. Zou dit een plausibele theorie zijn?

Edit: ken het probleem, het kan ook zijn dat dat scherm al een hoop branduren heeft gehad en dat de kleuren wegvallen. Ik zag geen verschil meer tussen wit en grijs voor ik mijn scherm verving.

Misschien toch eens tijd om jouw scherm te kalibreren.
Als de Windows-beszitters hun scherm dan ook (voor mijn part "op het oog") kalibreren zijn we al een heel eind verder.
Standaard worden de beeldschermen te kleurig (te fel en te felle kleuren) afgesteld.
In het voorbeeld van Karel Willem hierboven zie je geen verschil tussen Windows en Apple.
En zo hoort het ook bij een goed afgesteld scherm.
Moraal: bij een goed scherm en goede afstelling is er geen kleurverschil tussen beide besturingssystemen.

gebruik ik je afbeeldingen in elk geval de sRGB kleurruimte en niet bv. AdobeRGB.

Heb het hier juist getest op een windows systeem (laptop). En ik krijg toch een licht groene achtergrond te zien. Het ligt dus aan de monitor van je klant. Die zal wel verkeerd afgesteld staan.

De klant bestaat uit een bestuur van 5 mensen met allemaal een 'niet mac scherm' en toen ik de feedback kreeg op het ontwerp (zie link) zeiden 3 van de 4 dat het te fletse/grauwe kleuren waren.

Zou ik de achtergrond kleur feller groen moeten maken zodat het er op een 'niet mac scherm' beter uit ziet qua contrast?

Volgens mij is de enige optie nog dat ik de kleuren intenser maak... Dus het grijs donkerder, het groen feller/donkerder, en meer schaduw?

Werk je met PNG bestanden? Verdiep je dan even in het [url=http://hsivonen.iki.fi/png-gamma/]gebrek aan kleurbeheer[/url] van PNG voordat je je monitor opnieuw gaat kalibreren of je opdrachtgever lastigvalt met verhalen over slechte Windows schermen. ;)

[i]@Dr. Maddox[/i] Nee, dit is een JPG. Kan daar ook kleur verloren gaan? Misschien ziet er al een stuk beter uit als het allemaal html is...

In het geval van JPG haak ik af. Dan kan je gerust verder gaan met de voorgaande opmerkingen of experimenteren met RGB profielen koppelen aan je JPG bestanden bij het exporteren...

En vergis je niet, veel mannen zijn kleurenblind zonder dat ze het weten. Het is moeilijk om vage begrippen als "flets" en "grauw" te vangen als feedback. Probeer subtiele aanpassingen en wie weet zijn ze ergens in het midden tevreden.

In het uiterste geval kan je ook bouwen met "web safe kleuren". Simpel aan te vinken in het kleurenpalet van Photoshop:

[img]/uploads/community/a1ba3ef1af393414b5a13527bbd53b1cbc7426d9_0.png[/img]

Niet iedereen heeft miljoenen kleuren op zijn/haar monitor. :)

Thanks voor je reactie. Die websafe kleuren heb ik ook al geprobeerd alleen die zijn te veel te fel. Ik ga zometeen 10 verschillende kleuren groen als achtergrondkleur maken en die testen ergens in een internetcafe of printshop aangezien ik dus zelf alleen maar een Mac scherm heb...

Misschien toch maar eentje aanschaffen en aansluiten op mn mac zodat ik kan switchen.

Waarom zijn alle kleuren niet gewoon hetzelfde op schermen haha.. :-(

Ik zie het verschil in de twee voorbeelden wel degelijk. Links is gewoon ook wazig en niet scherp. Misschien is de resolutie van dat scherm ook minder. Nou moet ik zeggen dat het ook wel een vage kleur is (tenminste zo zie ik het). Ik zie het meer als een soort van beige. Maar ik ben dus (een beetje) kleurenblind. Niet erg, maar dat merk je bij dit soort pasteltinten wel.

Links is in Google Chrome. Rechts in Safari.

Zie hier het 'verschil in Browser-probleem'.

Ik ga morgen naar de 'Printerette' daar kan je gebruik maken van computers (allemaal niet-mac). Zit ook Photoshop op :-)

Bedankt voor de reacties