kleuren profiel voor webpagina's

Ik heb lang gezocht op dit forum, maar ik kom er nog steeds niet uit. In photoshop maak ik plaatjes voor een webpagina. De plaatjes zien er goed uit op mijn scherm, maar je raad het al, wanneer ik de plaatjes opsla als jpg bestand en ik open deze op een willekeurige mac of pc, dan knallen de kleuren eruit en prikken ze in je ogen. Dat wil ik de bezoekers niet aan doen. Het heeft te maken met kleurprofielen begreep ik, maar ik krijg het niet zoals ik wil.

Voor mijn iBook beeldscherm heb ik momenteel Wide Gamut RGB kleurenprofiel gekozen.
In Photoshop staat momenteel bij het plaatje, profiel “sRGG IEC61966-2.1” .
edit: Ook wanneer ik in photoshop er voor kies dat hij de jpg zonder profiel moet opslaan=> zelfde probleem.

Kan iemand mij vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat de plaatjes die in photoshop opgeslagen zijn, niet extreem gekleurd weergegeven worden op andere computers?

Door met alle programma's hetzelfde kleurenprofiel in te stellen. Ik heb dit sinds vorige week ook eindelijk een keer goed ingesteld en dat werkt goed. Het zit in Photoshop zit het bij het menu Photoshop. In Illustrator zit het onder het menu edit.

Je kunt trouwens in photoshop ook een afbeelding laten switchen van kleurenprofiel. Dit doe je bij: Image -> Mode -> Assing profile.
Je kunt ook convert to profile kiezen, maar wanneer het een psd is verliest hij de lagen info.

Wanneer je dit goed instelt zal het voor jou eigen gebruik in ieder geval overal hetzelfde zijn.
Maar voor elke computer hetzelfde kan niet, omdat iedereen een ander scherm heeft en andere kleurprofielen.

He bedankt voor je tips. Ik heb alle profielen nu hetzelfde (sRGB). Maar heeft mijn iBook scherm dan zo weinig kleuren van zichzelf? Het probleem blijft dat de plaatjes die op m'n iBook gemaakt zijn, op andere schermen zeer felle kleuren bevat...

Ik weet wel dat wanneer ik van mijn mac naar mijn pc switch de kleuren een stuk feller zijn. Doet vaak pijn aan mijn ogen zo fel. Dit is dus hetzelfde beeldscherm, maar dan geeft er een andere computer het beeld door.

Je kunt toch je beeldscherm feller zetten?
En bij de Macbook pro zei Steve Jobs dat het beeldscherm daarvan net zo helder was als een cinema display. Blijkbaar was het daarvoor dus minder helder.

Ik heb zelf geen mac laptop, dus ik weet niet of je daar iet aan kan veranderen.

Zonder het antwoord op de vraag te weten denk ik dat hier toch meer mis is. Gebruik je wel de optie 'save for web' voor Photoshop?

safari ondersteunt colorsync (en dus profielen) de andere brouwsers eigenlijk niet (alleen OmniWeb)

Wil je de boel redelijk betrouwbaar overal in beeld dan kies je voor profiel sRGB en sluit ook profiel sRGB in. Daarmee heb je de meeste variabelen omzeild en ziet een en ander er op PC vrijwel eender uit als op de mac met safari.

Let op: save for web sluit standaard geen profiel in!

Er is veel meer over te vertellen, maar dit is de meest betrouwbare route.