Kleuren verdwenen iMac g3 500, nu zwart/grijs OPGELOST!

Ik heb mijn ouders aan een iMac geholpen omdat ze ADSL willen hebben en ik niet steeds virussen wil verwijderen. Hij is 81 en mag nogal graag wat uitproberen en nu wil het geval dat sinds gisteren de kleuren verdwenen zijn. (Panther staat erop) Hij start gewoon op, dan komt het blauwe opstartscherm en als alles er is dan is het nog 2 seconden blauw en dan schiet hij op grijswaarden. Nu heb ik overal gezocht (ook op de forums) waar dat van kan komen maar ik zou het niet weten. Ook als ik een ander buroblad als achtergrond doe dan komt bij het opstarten wel de paarse of wat voor kleur dan ook maar weer na 2 seconden (of sneller) dan is alles weer grijs. Wie weet wat hier de oorzaak van is? Heeft hij ergens aangezeten waar hij niet aan mocht komen? Zelf ben ik een half jaar geleden geswitched en ik kan me tot nu toe met alles redden maar dit weet ik niet te verhelpen. Wie o wie kan mij helpen?

Janny

heb je al in de systeemvoorkeuren bij universele toegang gekeken?

Over wat voor iMac heb je het??

Is het zo’n gekleurd ding. Die hebben bijna allemaal vroeger of later last van de videoaansturing o.i.d. Ca €250 later doet alles het weer prima.

[quote:6d6f36f4d8="boekeloo"]Over wat voor iMac heb je het??

Is het zo’n gekleurd ding. Die hebben bijna allemaal vroeger of later last van de videoaansturing o.i.d. Ca €250 later doet alles het weer prima.[/quote:6d6f36f4d8]

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb voor die operatie bij een iMac 400 een flink stuk meer betaald.

[quote:84514fd990="boekeloo"]Over wat voor iMac heb je het??

Is het zo’n gekleurd ding. Die hebben bijna allemaal vroeger of later last van de videoaansturing o.i.d. Ca €250 later doet alles het weer prima.[/quote:84514fd990]

Ik denk dat dat hier niet het geval zal zijn.
De iMac start immers in kleur op.

Start eens op van de installatie CD?
Die zal waarschijnlijk wel full-color blijven.

Is dat zo, maak dan eens een nieuwe gebruiker aan op die Mac.
Blijven daar de kleuren goed, dan is het een preference instelling.
Je kunt dan zoeken naar een instelling of wat preference files weggooien.

In het ergste geval is eventueel een herinstallatie van OS X nodig.

Jongens, ik denk dat pa (81 jaar!) lekker wat heeft zitten proberen (goed zo, gewoon alles uitproberen, daarmee leer je een computer het snelst te doorgronden), en per ongeluk deze instelling heeft veranderd: Systeemvoorkeuren->Universele toegang->klik op 'Stel beeldscherm in op grijs'! 8)

[quote:d718f8aee2="Oppie"]Jongens, ik denk dat pa (81 jaar!) lekker wat heeft zitten proberen (goed zo, gewoon alles uitproberen, daarmee leer je een computer het snelst te doorgronden), en per ongeluk deze instelling heeft veranderd: Systeemvoorkeuren->Universele toegang->klik op 'Stel beeldscherm in op grijs'! 8)[/quote:d718f8aee2] Dat moet 'm zijn! Ook ruig als je wit op zwart inschakelt. :lol:

Dat was het dus ook. Ik heb hem verboden nog wat in de systeemvoorkeuren te doen. Maar.... zo zegt hij ik doe helemaal niets! Het kwam zomaar toen ik in iFoto bezig was. Nou mooi niet dus. Maar dankzij jullie heb ik het op kunnen lossen. Mijn hartelijke dank!!!!!

Janny

Op zich leuk dus... het antwoord bleek dus al in de eerste reactie genoemd te zijn...

Wellicht verstandig om de account om te zetten in een
account met beperkingen, tot de kennis wat verder is gegroeid?

Ja, dat was ik al van plan. Anders denk ik dat ik bezig kan blijven met oplossen wat hij uitprobeert. Wist niet dat dat kon.

Janny