Kleurenprofielen

laatst opende ik een foto vanuit iphoto in photoshop de de foto stond in de achergrond open in iphoto en op de voorgrond in photoshop en wat schertst mijn verbazing de kleuren van de fotos zijn totaal verschillend. Ik heb het vermoeden dat dit iets met kleurprofielen te maken heeft, is dit waar of niet. en is het mogelijk om de kleuren gelijk te krijgen in beide programma's

op zich zou het kleurmanagement systemwide moeten werken, in alle apps. Misschien staat photoshop anders ingesteld?

Heb ik ook last van. Het geklooi met die profielen is waardeloos! Waarom kunnen ze het niet beter laten synchroniseren? Printer, camera, computer, scherm....

Ik heb op mijn opleiding zo’n scan apparaatje voor het scherm en papier. Dat is wel een oplossing, maar daar ben ik vandaag ook een hele tijd mee aan het klooien geweest, ik ga er morgen mee verder…

Verder heb ik geen oplossing. Voor het printen geld vaak: veel proef prints maken.

Colorsync doet tegenwoordig alle apps colormanagen die dit toelaten. Dat geldt dus voor o.a. Voorvertoning, Mail, etc. Photoshop heeft een eigen engine voor kleurmanagement dus daar zit 'm denk ik het verschil.

De website www.colormanagement.nl van Erik Koldenhof heeft tegenwoordig een handig forum voor kleurproblemen.

ik meen me te herinneren dat, in ieder geval de eerste versie van iPhoto geen colormanagement ondersteunde. Is dat tegenwoordig wel het geval? Zo niet dan ligt daar de oorzaak.

[quote:ddbc6fa67a="awi"]op zich zou het kleurmanagement systemwide moeten werken, in alle apps. Misschien staat photoshop anders ingesteld?[/quote:ddbc6fa67a] maar....waar kan ik zien wat er is ingesteld voor het systeem en voor photoshop?