Kleurenvraag

Ik heb een poster hier van een cliënt die een zwarte achtergrond heeft. De zwarte achtergrond bestaat uit C:15 / M:15 / Y:15 / K:100 (diepzwart). Hierboven op staan een aantal diagonalen in de kleur C:44 / M:00 / Y:100 / K:80.

Er moet een witte tekstwissel bovenop gezet worden, nu vraag ik mij af of de witte
tekst wel goed leesbaar is als deze bovenop de diagonalen en het zwarte vlak
staat. Mijn collega heeft het full colourboek meegenomen, dus ik heb weinig referentie.

Iemand die mij advies kan geven? moeten die diagonalen donkerder, of is dit goed zo?

Als je diagonalen al sowoieso 80K bevatten dan zijn ze al donkergrijs. Daar nog eens 44C en 100Y bovenop: dat is donkergroen. Drukken maar zou ik zeggen.

een witte textwissel? heb je een voorbeeldje?

Ja dat vroeg ik me eigenlijk ook wel af. een tekstwissel is altijd in overdruk... als de tekst is uitgespaard in de andere kleuren (wit in jou geval)kan je niet van een tekstwissel spreken maar heb je gewoon telkens een kompleet nieuwe druk.

sorry, ik bedoelde dat ik zelf de tekst moest wisselen. Niet een tekstwissel in druk :P (Excuses). Ja mij ging het er meer om of dat wit wel goed contrasteert/leesbaar is, gezien grijzen soms op afstand lastig werken met wit.

Grijzen op afstand werken lastig met wit?

Zonder voorbeeld blijft het een vaag verhaal. Als ik de waardes lees die je gebruikt is de rest van de poster bijna zwart. Lijkt me qua contrast met wit een vrij ideale situatie.