Kleurprofielen en pdf's

Ik ben sinds een week of vier wat aan het lezen over colormanagement maar heb nu echter de volgende vraag:

stel ik heb een gecallibreerd scherm, je opent een foto in photoshop en bewaart deze foto samen met het profiel van jouw beeldscherm.

Echter in de eindfase van het ontwerp wordt het geheel aangeleverd als een certfied pdffile, maar deze bestanden houden echter geen rekening met kleurprofielen.

Hoe wordt men beeld dan gedrukt ? Wat is dan de essentie van het geheel als die pdf’n de kleurprofielen niet aanvaarden?

Servir frais

Hmmm, zo'n profiel hecht zich toch aan het beeld? Of gooit Distiller dat eruit wanneer er een PDF gemakt wordt? Ik ben benieuwd naar de uitleg van dit fenomeen.

Servir, Ik moet je zeggen dat ik me hetzelfde afvraag, Maar ik ben (vooral sind ik de Adobe CS gebruik ) heel tevreden over hoe wat ik op mijn scherm zie overeenkomt met wat ik van de drukker krijg.

Over je beeldschermprofiel: hier doe je verder niets mee ! het wordt alleen gebruikt door je systeem om te zorgen dat je beeldschermweergave correct is. Dat is alles.
Je moet het niet gebruiken om beelden te converteren. Je moet het ook zeker niet insluiten bij de beelden die je uitstuurt. Het profiel wat je bijsluit is het profiel van de kleurruimte waar je in werkt, bijv Adobe RGB of Euroscale Coated.

Let er verders op dat je de kleurinstellingen in al je programma’s hetzelfde hebt. Dan is de kleurweergave consistent, van Photoshop, illustrator, Indesign t/m Acrobat.

Gisteren zag ik op het web een boek wat me goed leek:
Niet zozeer op de grafische industrie gericht, maar wel een grondig en duidelijk boek “real world color management” over Color management in de praktijk.

[bewerk] voor zover ik weet doet de RIP niets met het profiel. Maar het wordt natuurlijk wel gebruikt in je eigen workflow. Dus als je klaar bent met je werk en je controleert de PDF in Acrobat krijg je nauwkeurig te zien wat je gaat krijgen. Het kan in ieder geval geen kwaad om de profielen bij te sluiten. :slight_smile:

hey

tijdens de certificatie wordt er wel degelijk rekening gehouden met kleurprofielen, Je kan die dus gerust bijsluiten.
In principe bewaar je een beeld met een profiel, beeld wordt in de opmaak gezet, en je maakt er een pdf van. Het beeld heeft in deze al deeigenschappen die die zou moeten hebben om fatsoenlijk uit een pers te kunnen rollen.

greetzz

Er zijn nog veel vragen op het gebied van PDF workflows en profiel verwerking. Ik zal hier de meest prangende vraag proberen te beantwoorden: "Wat gebeurt er met mijn ingesloten ICC profielen binnen de PDF workflow"?

Allereerst:
Een ingesloten ICC profiel moet je zien als de ‘recept-kaart’ van je beeld (of vector-object).
Het beschrijft het kleurgevoel van dat object, en doet verder NIETS met dat object.

Wanneer je een afbeelding bekijkt in Photoshop, InDesign of Quark (met (Quark)CMS aan),
zal er altijd kleurmanagement worden toegepast naar je beeldscherm. Als je je monitor hebt gecalibreerd, zie je een optimaal beeld. Hetgeen je op je scherm ziet, komt in grote lijnen overeen met het uieindelijke resultaat, mits je als uitvoer profiel (meestal CMYK) het juiste profiel hebt gekozen.

In principe willen we ALTIJD ICC PROFIELEN INSLUITEN, omdat we dan in staat zijn ten alle tijden de kleurweergave van het object correct te beoordelen/converteren. Als je dat niet doet, weet je in de toekomst (bij hergebruik) niet meer wat de originele kleurruimte is, en ben je alle referenties naar het origineel kwijt.

[b:2440764921]Mogelijk probleem in prepress workflows:[/b:2440764921]
Veel drukkers willen geen ingesloten profielen in de PDFs zien, ook de diverse internationaal erkende Certified PDF Profielen (.ppp dus en geen ICC profielen voor de duidelijkheid) en PDF-X1a laten geen ingesloten ICC profielen toe.

De reden daarvoor moet vooral worden gezocht in de backwards compatibility met ‘oudere’ workflow systemen en prepress afdelingen welke niet aktief met ICC ColorManagement werken.

Er zijn voorbeelden van prepress systemen (bijv. Brique) welke binnen PDF workflows ALTIJD de ingesloten ICC profielen accepteren en de informatie dan ook ten alle tijden converteren van de ene (ingesloten) kleurruimte naar een uitvoer-kleurruimte. Het grote probleem is dat je deze settings niet altijd kunt aanpassen danwel kunt uitschakelen.
Om het aangeleverde werk ongecorrigeerd uit te kunnen draaien, dienen er dus voor de zekerheid geen ingesloten ICC profielen te worden ingesloten.

[b:2440764921]Workaround:[/b:2440764921]
Je kunt echter simpel een workaround uitvoeren waardoor jij als aanleverende partij goede Certified PDFs kunt aanleveren én gebruik maken van ingesloten ICC profielen in je afbeeldingen:

Wanneer je de PDF hebt vervaardigd (met ingesloten ICC profielen), gebruik dan Pitstop Professional Actions om alle gevonden ICC tags te verwijderen.
Deze PDF kan je vervolgens certificeren en versturen naar je drukker.

Dit even voor nu,

groeten,

Erik

hier had ik nu eigenlijk stiekem op gehoopt erik :mrgreen:

'k zat net mijn eigen post te editen, dus zie hierboven...