kleurprofielen?

Wat is nou het verschil tussen converteren naar een kleurprofiel en toewijzen naar een kleurprofiel in Photoshop?

Alvast thanx

oh en bij toewijzen staat: Geen profiel, Tijdelijk, Profiel

wat bedoelen ze hiermee?

Bij het converteren wordt het kleurprofiel aan je bestand gehangen: zo wordt bijvoorbeeld bij de drukker JOUW profiel gebruikt tijdens het afdrukken van de foto. Als je tijdelijk kiest (geen profiel/toewijzen) gebruik je het geselecteerde kleurprofiel ALLEEN binnen je sessie in photoshop. Als je de foto bewerkt en daarna opslaat, slaat hij niet het gebruikte kleurprofiel op. Je foto kan er dan bij de drukker anders uit komen te zien.

Andere gebruikers: verbeter me waar nodig!

als je een kleurprofiel gewoon aanklikt zet hij de kleuren om naar het gekozen profiel en daarmee kunnen nog welles kleurverschillen ontstaan. (heeft te maken met een te precieze vertaling denk ik)

als je zegt omzet naar profiel komen de kleuren beter overeen.

kleurprofielen zijn de vertaling van de kleuren op je plaatje die weer te maken hebben met druktechnieken en of beeldschermweergave.

[quote:d9f1143222="bastiaan1321"]als je een kleurprofiel gewoon aanklikt zet hij de kleuren om naar het gekozen profiel en daarmee kunnen nog welles kleurverschillen ontstaan. (heeft te maken met een te precieze vertaling denk ik)

als je zegt omzet naar profiel komen de kleuren beter overeen.

kleurprofielen zijn de vertaling van de kleuren op je plaatje die weer te maken hebben met druktechnieken en of beeldschermweergave.[/quote:d9f1143222]

Dat is niet het verschil. Het tijdelijk omzetten heeft het zelfde resultaat als het converteren. Alleen sla je bij het tijdelijke verhaal geen anders/huidig kleurprofiel op. De kwaliteit wordt hiermee niet beter/slechter: een kleurprofiel werkt eigenlijk heel simpel, het is geen ingewikkeld render process ofzo.

dus profiel toewijzen (ook al kruis je profiel aan en niet tijdelijk of geen) is gewoon voor je eigen gebruik om de plaatjes te bekijken en als je ze converteert betekent het dat de plaatje uiteindelijkj met die profiel wordt gedrukt/geprint.

Begrijp ik hem nou een beetje of…???

Toewijzen: Stel je hebt een foto en een pixel is 255 rood, 0 groen 0 blauw. Op het moment dat je een profiel toewijst, vertel je de computer hoe die dat getal moet weergeven. Stel ik wijs sRGB toe. Ik heb een monitor met sRGB weergave. Dan ziet de computer dat monitor en bestand hetzelfde zijn en zal deze waarde 1op1 naar de videokaart en dus naar de monitor schrijven. Stel ik wijs nu AdobeRGB toe. De pixelwaarde blijft 255,0,0, maar de computer maakt een aanpassing voor de weergave omdat monitor en bestand nu verschillen

Converteren:
Mijn pixel van 255r,0g,0b wordt omgerekend naar de doelruimte. Is dit bijvoorbeeld euroscale coated, dan wordt het een cmyk bestand met de pixelwaarden 0,80,90,0 (schatting van mij). Na de conversie is automatisch euroscale coated het toegewezen profiel. Bij converteren wordt dus wezenlijk de inhoud van je bestand aangepast, bij toewijzen wordt alleen de profielnaam gewijzigd.

Geen profiel= geen profiel. het bestand wordt altijd gezien alsof het in je geldende werkruimte is gemaakt. Staat photoshop in srgb, dan behandeld ie het bestand als srgb, staat ie in adobergb, wordt het bestand behandeld als adobergb
Tijdelijk profiel = een ander profiel dan je algemeen ingestelde profiel. Stel je werkt normaal in srgb, en iemand geeft een bestand in adobeRGB dat je opent, dan heb je een tijdelijk werkprofiel adobeRGB

Trouwens:
converteren kan tussen alle kleurtypen dus rgb naar cmyk, lab naar rgb, greyscale naar rgb etc.
toewijzen kan alleen in hetzelfde kleurtype: je kunt geen euroscale cmyk toewijzen aan een rgb plaat

en nou kap ik er ff mee armand :mrgreen:

Dus dan heb ik het toch nog begrepen: Toewijzen: is voor je eigen gebruik (en dus beeldscherm) Converteren: is het profiel waar de afbeelding mee geprint/gedrukt wordt

Ik zou Martiniman's verhaal toch nog maar eens aandachtig doorlezen... Je bent er bijna.

Erik

"Als een afbeelding een ander profiel wordt [b:29ac43862d]toegewezen[/b:29ac43862d] verandert de weergave van de afbeelding. De oorspronkelijke kleurnummers blijven behouden." [i:29ac43862d](afbeelding A ziet er 'B' uit, #123 blijft #123[/i:29ac43862d])

“Als een afbeelding naar een andere kleurruimte wordt [b:29ac43862d]geconverteerd[/b:29ac43862d] verandert de weergave van de afbeelding niet. De kleurnummers worden echter wel gewijzigd.”
[i:29ac43862d](afbeelding A ziet eruit als A, #123 wordt #456)[/i:29ac43862d]

(samenvatting uit een boek)

Ik snap je verhaal Monkeytail maar jou verhaal geldt dan voor de beeldscherm toch want als je iets uitprint of laat drukken heb je geen 2 gegevens meer... (de kleuren die je ziet zijn gelijk aan de inkt die je op het papier hebt in tegenstelling tot een beeldscher waarbij de gegevens anders kunnen zijn)

Ik ben geen topper op het gebied van colormanagement (heb het ook uit een boekie), de persoon boven mijn post is volgens mij meer een colormanagement-goeroe.

Ik kan je verhaal/vraag dan ook niet goed afmaken. Vooral de weg van beeldscherm naar inkt op papier is voor mij als ‘rijden in de mist’.

Voor al uw problemen:

www.colormanagement.nl

;-).

Het verhaal van Moneytail geldt ook voor bestanden die je naar de drukker stuurt. Als je iets laat drukken zul je ervoor moeten zorgen dat het in het juiste (CMYK)profiel aangeleverd wordt. Dat kan door converteren. Als je echter al een CMYK-bestand hebt met een ander profiel kan je die data converteren maar ook een ander profiel toewijzen het is dus niet zo dat het alleen met je eigen weergave te maken heeft op het scherm en niet met het aanleveren bij een drukker!!!! Maar Martiniman heeft het allemaal duidelijk omschreven. Lees dat nog eens door en probeer het zelf uit (een bestand waarbij je die melding krijgt dupliceren en dan met verschillende profielen openen in Photoshop om het verschil te zien (zeker met huidstinten en de profielen sRGB en AdobeRGB ga je een groot verschil zien!)

Succes,

Groet,
Job