Kleurverandering Quark > PDF

Bij het omzetten naar een PDF vanuit QuarkXpress 5 en 6 wordt een achtergrondverloop van heldergroen plots donkergroen in de PDF. Verschillende manieren geprobeerd, direct vanuit Quark 5 en 6, via postscript naar de Distiller en steeds hetzelfde verkeerde resultaat. Enig idee hoe dat kan? Document wordt geprint op groot formaat en voorgaande posters met precies dezelfde kleurverlopen waren wel goed. Ook al geprobeerd alle elementen in een nieuw Quark doc te zetten, helaas zelfde resultaat.

Suggesties?

Zijn de CMYK waarden daadwerkelijk anders inde PDF (lijkt me onwaarschijnlijk) dan in Quark. Al eens gekeken naar de kleurinstellingen van Acrobat? En wellicht de kleurinstellingen van Quark? Mischien gebruik je een PMS kleur of nog erger de standaard RGB groen die in je kleurpaletje verschijnt en je ript/print naar een cmyk bestand.

Zo maar een paar ideetjes… :?

Mischien moet je iets specifieker zijn om een goed antwoord te krijgen. Het klinkt alsof je een printinstelling hebt veranderd.
Mischieen eerder als RGB en nu als composiet CMYK?

Gebruik inderdaad een PMS kleur. Maar dat was voordien ook... Misschien maar eens proberen met het verloop van de andere poster en dan zien of het verschil uitmaakt. Beide malen was het naar RGB overigens. Heb niets veranderd aan de instellingen van het PDF maken. Nog eens gechecked. Ene poster gaat perfect, andere gaat fout. Als de kleurinstellingen in Acrobat anders zijn, dan moet de PDF van de andere er toch ook fout uitzien?

Als je een verloop van een PMS kleur maakt, moet je hem laten verlopen van bijv 50 % van de PMS kleur naar 0% van de kleur en niet van 50 % van de kleur naar wit, anders wordt ie in de PDF opgebouwd uit CMYK en zal ie er ook heel anders gaan uitzien.

Je kunt het ook controleren in Acrobat 6 pro, daar kun je de aparte platen bekijken.(advanced>separation preview)

(wat ik vreemd vind is dat je een PMS kleur gebruikt terwijl de posters blijkbaar niet gedrukt worden maar geprint. Als je je posters alleen maar print op een grootformaat printer, kan je de PMS kleur net zo goed vervangen door een process kleur, een printer bouwt de kleuren immers op uit CMYK)

Bedankt EagerB0bNerd, dat verloop van de PMS bleek inderdaad de boosdoener. Aangepast en nu is de PDF precies zoals bedoeld. Je mot het maar effe wete...

Waarom PMS kleuren? Ik heb enkele logo’s in die kleuren doorgestuurd gekregen van de klant met de uitdrukkelijke wens om die te gebruiken. Wie ben ik dan om dat te veranderen als dat (nu eindelijk) geen problemen geeft, zowel in de opmaak als in de verwerking naar groot formaat printen? Vandaar dus. Op zich heb je gelijk natuurlijk. Maar in dit geval mag de printer de omzetting doen. :slight_smile:

Goeie tip, ik zal er ook rekening mee houden. Toch ben ik het niet helemaal eens met de stelling alles in CMYK op te bouwen omdat een printer daar ook mee print. De huidige inktjetprinters staan er om bekend dat hun kleurbereik juist een stuk groter is dan CMYK. Juist daarom zijn er ook vele die te gebruiken zijn om óók PMS te printen en te proofen.

[quote:b8fe8d7a11="mbaert"]Bedankt EagerB0bNerd, dat verloop van de PMS bleek inderdaad de boosdoener. Aangepast en nu is de PDF precies zoals bedoeld. Je mot het maar effe wete...

Waarom PMS kleuren? Ik heb enkele logo’s in die kleuren doorgestuurd gekregen van de klant met de uitdrukkelijke wens om die te gebruiken. Wie ben ik dan om dat te veranderen als dat (nu eindelijk) geen problemen geeft, zowel in de opmaak als in de verwerking naar groot formaat printen? Vandaar dus. Op zich heb je gelijk natuurlijk. Maar in dit geval mag de printer de omzetting doen. :)[/quote:b8fe8d7a11]

Wel of niet PMS ‘ombouwen’ naar CMYK?
[i:b8fe8d7a11]Wél doen:[/i:b8fe8d7a11] je ziet dan zelf hoe het resultaat wordt, de printer zet de PMS óók om naar CMYK, maar het is maar de vraag welke tabel gebruikt wordt.
[i:b8fe8d7a11]Niet doen:[/i:b8fe8d7a11] sommige printers hebben een tabel die je aan kan passen (zoals die van ons). bevalt de kleur van bijvoorbeeld het logo je niet, maar de achterliggende foto is prima, dan kan je alleen die PMS aanpassen zonder dat dit invloed heeft op de rest van je print. je moet er dan wel rekening mee houden dat in het verolg die PMS in de aangepaste versie geprint wordt.
Bij ons heeft een stagiair onlangs Pantone 2738 de waarden 0/100/100/0 gegeven. Ik kan zeggen dat het lang geduurd heeft voor we ontdekten wat de oorzaak was van dat knalrode Rabo-logo :roll:

[ :apple: holic]: Ik kan zeggen dat het lang geduurd heeft [//:apple: holic]:

FABULEUS!!! :stuck_out_tongue: