kleurverloop probleem

vlug een situatieschets, ik heb een opmaak voor een ringmap met een verloop van boven naar onderen toe.

startkleur is 100% C en 100% M

ik had dus het verloop gemaakt in illustrator 10 startende van onderaan de classeur, met een beginwaarde van 15% Cyaan naar 100% Cyaan

dan van 100% Cyaan naar 100% Cyaan/Magentakleur (dus de donkerste kleur in het verloop)

op mijn kleurprint via kleurenlaser had ik niet echt een mooi verloop maar ik dacht dat de printer gewoon enkele kleuren niet optimaal kon weergeven…
op mijn print had ik duidelijk geschreven dat het een mooi effen verloop moest zijn…

ik krijg zopas het drukwerk onder ogen en allesbehalve een mooi verloop zeker wat betreft de 10% C -> 100% C

daarna de drukker gebeld en die vertelde me dat er niet genoeg stappen in mn verloop zaten… maar meer tussenstappen in een verloop steken is makkelijker gezegd dan gedaan om een mooi verloop te behouden

hoe los ik dit het beste op?

groeten,
tim

Hoe heb je de file aangeleverd aan je drukker?

Want als je een verloop maakt in illustator mag dat normaalgezien geen probleem zijn! 8)

Een oplossing voor problemen met verlopen is om de verloop in Photoshop te halen en er dan een lichte ruis overheen te gooien. Dit werkt vooral goed in de lichtere tinten als je al in photoshop ziet dat het er niet lekker uitziet. Weet alleen niet of dit nou de juiste oplossing is voor de ringmap, want in principe zou Illustrator dat verloop mooi genoeg moeten kunnen maken...

Zowieso is het beter je verlopen in Photoshop te maken. De kwaliteit is dan beter. Sommige pms-en willen ook niet echt lekker, zoals blauwtinten [072/reflex blue etc]

Ward

het kan te maken hebben met de gebruikte resolutie van de laserbelichter (dpi) , icm het gebruikte raster (lpi).

Probeer maar eens je verloop uit te printen op je laserprinter. Naarmate je een groffer raster gebruikt, zal je verloop mooier worden.(bijv 65 lpi op een 600 Dpi printer) Bij een fijner raster (bijv 85 lpi op dezelfde printer) zal je strepen gaan zien.

Dit geldt natuurlijk ook voor filmbelichters. Het uitdraaien van een verloop op lagere resolutie, in combinatie met een fijn raster, zal problemen geven. Als je de film op een hogere resolutie uitdraait zal dezelfde file wel een mooi verloop geven.

Degene die de films heeft uitgedraaid had ze goed moeten controleren, zeker omdat je het erbij geschreven had.

zie ook (lekker ingewikkeld )
http://www.adobe.com/support/techdocs/39aa.htm

ik heb de file gegeven aan de drukker die vertelde me dat ik het aantal stappen in mn verloop moest vergroten, ik had nochtans altijd geleerd om een egaal verloop te bekomen zo weinig mogelijk stappen te gebruiken.

bestand werd aangeleverd als certified pdf, de drukker heeft gevraagd om mij de opmaak in illustrator te mailen… hij zou deze opnieuw belichten vanuit illustrator

benieuwd wat het resultaat zal zijn maar slechter dan wat ik vanmorgen zag kan het volgens mij niet…

@Eagerbob idd op mn kleurprints stond duidelijk vermeld dat het verloop mooi egaal moest zijn tja toch gedrukt zelfs geen telefoon maar dit komen we wel vaker tegen

[quote:c6e6a7dda5="EagerB0bNerd"]zie ook (lekker ingewikkeld ) http://www.adobe.com/support/techdocs/39aa.htm[/quote:c6e6a7dda5]

ik zit nu ook met een probleem met een verloop, nu wilde ik kijken naar de link maar de url doet het niet, weet je hem misschien nog te vinden voor mij?

bedankt

UPDATE: was het deze misschien?

http://www.adobe.com/support/techdocs/317020.html