kleurverschikl bij quark

Goedemiddag allemaal,

Ben miomenteel druk bezig voor mijn toelatingsexamen voor de kunstacademie.
En zit nu al vanaf vanochtend te prutsen met 1 bepaald dingetje en ik weet maar niet wat de oplossing is.
Zal proberen uit te leggen wat het probleem is.

Ik heb een foto in photoshop bewerkt en deze in 2 kleuren gemaakt. Nu wil ik in quark een tekst erin zetten wat dezelfde kleur heeft als 1 van die kleuren in de foto (heb de kleur opgemeten met de pipet in photoshop en zo deze kleur ook ingesteld bij quark)

Nou jullie raden het al ik krijg die kleur mooi niet gelijk met de kleur in de foto. Heb bij quark een nieuwe kleur aangemaakt met dezelfde waarden… snap er echt niks van

Beide staan op CMYK, en in quark heb ik print geselecteerd…

Iemand enig ide voor dit probleem ? (heb al een pdf testje gemaakt n daar zie je ook duidelijk op dat de kleur verschillend is.)

Alvast bedankt voor de reacties :smiley:

groet,
ramon

Quark gaat heel anders om met kleuren dan Adobe. Je zou even een print moeten maken, of een PDF... waarschijnlijk zie je er dan niets meer van.

Mocht dat niet werken;
heb je de kans om het in Indesign te doen? Photoshop en Indesign werken
namelijk standaard al erg goed samen (logisch :stuck_out_tongue: )

Mvg,
Joram

hoi joram heb hier helaas geen printer staan dus kan het niet printen. Zoals ik al zei heb ik al een pdfje gemaakt maar daar zie ik het wel in terug :(

En heb hier wel indesign op mijn mac staan, heb er alleeen nooit meegewerkt, zal niet eens weten hoe ik mijn tekst kleur moet geven in indesign.
:oops:

Het kleurverschil waar je het over hebt komt voornamelijk voor bij niet psotcript printen van zo'n bestand. Wanner je het zou laten drukken is het kleurverschil minimaal. Soms scheelt het ook wel om i.p.v. met distiller een pdf te maken te maken met preview. De zenige manier is om een PES te maken van je pagina (onder "file", "save page as eps") en deze met beide programma tot pdf te laten maken en dan kijken wat het beste resultaat geeft.

Als je Photoshop kent, denk ik dat je ook Illutrator wel kent ;) Tektkleuren in Indesign werkt exact hetzelfde als in Illustrator namelijk. Je moet gewoon een beetje in Illustrator denken, en dan kom je eigenlijk al gelijk een heel eind.

De toetsencombinaties in Indesign kun je heel simpel instellen zodat ze
grotendeels hetzelfde werken als in Quark, dus dat went ook in een dagje.

Maar hoe importeer je 't Photoshopbestand eigenlijk?
Maakt het verschil als je het in Tiff doet of EPS? Over het algemeen
werkt tiff beter met kleur namelijk.

heb verschillende bestanden gebruikt. Zowel tiff als eps. maar helaas niet het gewenste resultaat. :x

Kun je misschien een plaatje online zetten? (screenshot) Of kun je die tekst niet net zo makkelijk als in Illustrator maken?

Ik kan op zich wel even kijken als 't je wat lijkt. Ik heb geen Quark,
maar volgens mij moet dat ook zonder Quark makkelijk te doen zijn :wink:

Mvg,
Joram

je kunt de tekst ook in Photoshop zetten.

Als je een kleur prikt in photoshop (CMYK neem ik aan) en je maakt dezelfde kleur (ook in CMYK) aan in Quark dan is dat zondermeer dezelfde kleur. Dit kan op het scherm anders lijken maar bij je uiteindelijke uitvoer zal het kloppen. En je uiteindelijke uitvoer, print of pdf is natuurlijk waar het om gaat, Quark is geen programma om plaatjes voor op het scherm te maken, dan moet je gewoon photoshop nemen.

ik wil juist quark gebruiken omdat ik hierbij de tekst meer en beter kan bewerken dan in photoshop.

Dus jullie kunnen echt absoluurt mt zekerheid zeggen dat ook als is het in de pdf niet zo als het geprint word het geheel wel ok is >?< :?

[quote:81f225652c="Daan Muller"]Als je een kleur prikt in photoshop (CMYK neem ik aan) en je maakt dezelfde kleur (ook in CMYK) aan in Quark dan is dat zondermeer dezelfde kleur. Dit kan op het scherm anders lijken maar bij je uiteindelijke uitvoer zal het kloppen. En je uiteindelijke uitvoer, print of pdf is natuurlijk waar het om gaat, Quark is geen programma om plaatjes voor op het scherm te maken, dan moet je gewoon photoshop nemen.[/quote:81f225652c]

Dat is dus niet helemaal waar, en ik heb hier een voorbeeld naast me liggen! Hetzelfde probleem, kleurverschil tussen een foto met die kleur in een volvlak van xpress met dezelfde kleur…je ziet verschil! duidelijk! Ook op de print…

[quote:be443adeb1="marloez"]

Dat is dus niet helemaal waar, en ik heb hier een voorbeeld naast me liggen! Hetzelfde probleem, kleurverschil tussen een foto met die kleur in een volvlak van xpress met dezelfde kleur…je ziet verschil! duidelijk! Ook op de print…[/quote:be443adeb1]

Onmogelijk, als je een kleur prikt uit een CMYK bestand in photoshop en je maakt deze kleur aan in CMYK in quark is dit ten alle tijde exact dezelfde kleur. Wellicht dat de printer waarop jij print verschil maakt tussen foto’s en kleurvlakken, maar dat is een kwestie van de juiste instellingen. In print (gedrukt dus in CMYK, of via een goede postscript rip op een goede printer) zal het altijd exact dezelfde kleur zijn.

Wat je ook niet moet vergeten is dat in een foto er wel een heel vlak van schijnbaar dezelfde kleur kan staan maar dat als je per pixel kijkt dat vlak wellicht enige tientallen verschillende tinten heeft die aardig uit elkaar kunnen liggen. Dan kun je wel een kleur prikken maar dan prik je dus één van die tientallen tinten. Je volvlak van 100% die ene tint zal dan altijd anders van kleur zijn dan het vlak in de foto.

toch niet... maar blijft een eindeloze discussie...

Ik sluit mij aan bij de voorgenoemde meningen dat een Pshop CMYK kleur gelijk is aan een Quark CMYK kleur, mits: - POSTSCRIPT wordt gebruikt voor de print (quickdraw achtige talen werken niet correct in deze) - De proef (met ColorManagement) op de juiste wijze gerendered wordt (gelijke rendering voor pixel en vector elementen) - Quark's colormanagement UIT staat - Het Pshop bestand NIET wordt opgeslagen als .eps met Postscript ColorManagement (gebruik Tiff)

Let op: ICC ColorManagement kan je hierbij (op het het scherm) verschillende dingen laten zien, wanneer de rendering intents voor pixel en vector elementen verschillend zijn ingesteld.

Erik

Je kleuren voor afbeeldingen en vectoren moeten gelijk zijn. Zoniet dan staat je printer niet goed afgesteld. Mischien zit er een verkeerd kleurprofiel in de afbeelding of de afbeedlingen en vectoren worden niet hetzelfde geript!