Kleurverschil in Safari

[img:4634314a73]http://users.skynet.be/bert_fonteyn/kleurverschil_safari.jpg[/img:4634314a73]

Het viel me pas op toen ik aan deze website aan het werken was, en ik heb er geen gedacht van of het ook bij andere websites is. Links zie je Safari, rechts FireFox. In elke browser toont hij de achtergrond zoals in FireFox, behalve in Safari is er een flink kleurverschil. Zelfde foto, zelfde website,… Ook lag het niet aan geselecteerd venster of iets dergelijks. Ik heb alles geprobeerd en getest. Heeft iemand hier weet van?

Heb je een kleurprofiel ingesloten? Volgens mij doet Safari daar namelijk iets mee (als een van de weinige browsers). Sloop het kleurprofiel er zonodig uit, misschien dat dat helpt.

Inderdaad, ik heb een ICC kleurenprofiel ingesloten. Nu dacht ik net dat zulk een profiel diende tot het counteren van cross-browser/cross-platform kleurenverschillen. Even testen zonder het profiel.

Je had gelijk. Bedankt. Ik heb het ICC profiel weggelaten en nu toont hij het zoals in elke andere browser.

Als het een PNG bestand is dan kan het aan een gamma bug liggen in Safari. http://hsivonen.iki.fi/png-gamma/

Ik converteer mijn afbeeldingen voor ze op het web gaan naar sRGB profiel. Dan verdwijnt het grootste verschil tussen Mac en PC.

Het klopt dat het ingesloten ICC profiel voor de ellende kan zorgen (in dit geval). Safari respecteert idd het ingesloten profiel en FireFox doet dat niet.

Open deze post maar eens met beide browsers en bekijk mijn signature maar eens…

zoals al eerder aangegeven werd, is het (tot nu toe) het veiligste om je afbeeldingen naar sRGB te converteren en vervolgens zodner ingesloten profiel op te slaan.

Erik

Huh? ZIjn twee totaal verschillende kleuren van je banner?!

'Kleurtje is Powered by ColorSync' Chris.

De afbeelding is in een (eigen gemaakte) kleurruimte vervaardigd, waarbij alle kleuren kleuren zeg maar 120 graden in tinthoek zijn verschoven. Groen wordt Rood, Rood wordt Blauw en Blauw wordt Groen. Als je browser (of ander app) ingesloten ICC profielen respecteert, zie je de Heineken Groene achtergrond, en is het sterretje Rood, anders is de achtergrond Rood(achtig) en het sterretje Groen.

:lol:

sweet:) zo kom je nog wat te weten over kleur gebruik en bestands extensies. Altijd op school da geleuter gehoord over cmyk en rgb enzo maar dit is wel weer naaaice om te zien wat t nu precies inhoudt.