Kleurverschil tussen Photoshop & InDesign?

Ik ben géén proffesioneel lithograaf/vormgever, maar ik zou toch graag geholpen worden met het volgende probleem:

In een Photoshop CS document vervang ik een bepaalde kleur met behulp van Image -> Adjustments -> Replace color. Met het pipetje op de te vervangen kleur staan en vervolgens kies ik als vervangkleur 100% cyaan. Ik heb nu dus een afbeelding met daarin 100% cyaan.
Ik sla het document op, om het vervolgens te importeren in InDesign CS. Als ik hier nu echter het document kleurgescheiden uitdraai, merk ik dat het cyaan niet “echt” cyaan is, maar een mengkleur van alle CMYK kleuren; in elke plaat zit een beetje!
Wat doe ik fout? In Photoshop was het cyaan immers “echt” (100%) cyaan.

Voor de goede orde: ik heb beide documenten in CMYK mode staan en ik gebruik géén colormanagement (sorry Erik :wink: ) en ook géén kleurprofielen.

Tja Chris... enige oplossing lijkt mij... verdiepen in het colormanagement verhaal. :D

hey,

Ik heb het even nagebootst maar dan met een cyaan vlakje, zou het zelfde moeten zijn. Toch?
Maar bij mij is cyaan cyaan en geen menging, is er in PS misschien iets mis gegaan

laat maar horen

greetzz

Weet je zeker dat je kleurmodus in Photoshop CMYK is en niet RGB?

Chris, je geeft zelf eigenlijk al het antwoord... Alleen, al denk je dat je geen colormanagement gebruikt en geen gebruik maakt van profielen: toch doe je 't! In eerste instantie via ColorSync (in de Systeemvoorkeuren staat hoe dan ook iets ingesteld). Verder is er in Photoshop ook het eea ingesteld na installatie. Wellicht voor prepress-gebruik niet het meest voor de hand liggende, maar toch... Ik weet uit m'n hoofd ff niet hoe t ookalweer in PS CS zit (heb ik op 't werk, thuis rammel ik lekker op OS9 met Photoshop6), maar vlgs mij staat Photoshop ingesteld voor webgebruik en werk je in RGB in sRGB (niet zo fijne kleurruimte is een understatement) en CMYK staat waarschijnlijk op SWOP Coated (en dat gebruiken ze in de USA, maar nevernergens in Europa). Stel in ieder geval ff ColorSync in (profielen documenten: RGB standaard->AdobeRGB1998; CMYK standaard->EuroscaleCoatedV2, profielen voor apparatuur: invoer->AdobeRGB1998; beeldscherm...tsja... gecalibreerd zal je monitor niet zijn; uitvoer: AdobeRGB1998). Uiteraard eea afhankelijk van je workflow. Kan ook CMYK als boven.Kies in ieder geval iets wat bij jou van toepassing is. In Photoshop onder Kleurinstelling minimaal kiezen voor Standaardinstellingen drukvoorbereiding Europa. RGB en CMYK staan dan ook ingesteld op eerder genoemde profielen. In een open Photoshop document kun je linksonder in de hoek ook je huidige kleurprofiel zien door hier 'Documentprofiel' ipv bv 'Documentgrootte' in te stellen. Nou heb ik geen inDesign, ben fotograaf -je moetwat- maar dikke kans dat je daar wederom deze zelfde profielen kùnt instellen. Nogmaals, eea afh van workflow, maar in de regel is dit al beter dan de standaardinstellingen na installatie. Waarover ik me nog altijd verbaas is dat er anno nu nog altijd veel Maccers zijn die met beeld werken (vormgever; artdirector; dtp etceteré) en niets of onvoldoende aan ColorManagement doen. Terwijl het zo goed en perfect te regelen is. En nou ik toch bezig ben: werk lekker in RGB en maak je kleurscheidingen als je precies weet op welk papier er geprint of gedrukt gaat worden met welk type inkt en middels welk drukproces...

Het mooie van de Adobe CS is juist dat de programma's, en natuurlijk ook het colormanagement, zo fijn op elkaar afgestemd zijn.

Dus als je een kleur aanmaakt en bekijkt in de verschillende programma’s waar de CS uit bestaat zal die er altijd hetzelfde uitzien.(en ook vrijwel dezelfde waarden geven als je met het pipetje meet, ik meet 0,19 % verschil, verwaarloosbaar dus)

Maar je moet er wél wat voor doen doen doen doen doen…

Ik neem aan dat je bedoelt de kleurinstellingen instellen, zoals FreekMac uitlegt?

Ja, en zorg er verder voor dat je kleurstellingen in Illustrator, Photoshop en Indesign hetzelfde staan.