Kleurweergave in OSX

Al (een hele tijd) eerder gepost, maar nog steeds een probleem; kleurweergave in OSX is werkelijk rampzalig. Het is me bekend dat op zich alles goed op elkaar afgestemd is en goede calibratie (zelfs met de standaard 'tools') mogelijk is, maar vooralsnog krijg ik het niet voor elkaar.

Wanneer ik opstart met OS9 kan ik m’n drukwerk naast het beeldscherm (LaCie 22blue-II) leggen. Perfecte weergave. Onder OSX is het één drama. Het lijkt erop dat de donkere kleuren teveel naar elkaar toelopen. Een grijstrap op het beeldscherm loopt ook van 100 tot 70% zwart compleet dicht.

Ook gek: in Photoshop een paar testvlakken (RGB) gemaakt, R=100 G=0 B=0 geeft bij de ‘Digitale kleurenmeter’ R=100 G=0 B=17??? Egaal grijs (3 x 128) komt op R=138 G=135 B=135.

Ik kan er werkelijk geen soep van koken. Iemand met hetzelfde probleem (maar dan opgelost)?

Het klopt dat OSX een zeer goede implementatie van de ICC standaard kent. Sterker nog, het is de beste implementatie op systeem niveau ooit!

Zoek in eerste instantie hier in 't forum naar zaken als ‘colormanagement’, ‘colorsync’, ‘ICC’,
of scroll ff via mijn profiel door mijn postings. Je zult er al een hoop over tegenkomen.

Ook mag je een bezoekje brengen aan www.colormanagement.nl
daar vindt je algemene informatie over kleurbeheersing.

Om je alvast een beetje op weg te helpen hierbij de volgende tips:

• Calibreer je scherm met een hardware meter, niet handmatig want dat blijft lastig
    (zeker met de uitgebreide Panther calibratie (Gamma’s)). Controleer na calibratie
    of je profiel daadwerkelijk geselecteerd staat in je sys-prefs:displays:color

• Controleer of in Photoshop (OSX) dezelfde CMYK profielen geslecteerd zijn als in
    je MacOS 9 versie van Pshop. Open de afbeelding op dezelfde wijze als in OS 9
    (dus bijvoorbeeld 'behoud ingesloten profiel).

Als je monitor op de zelfde wijze gecalibreerd is als in OS9, moet de weergave weer kloppen.

Je Photoshop/digitale kleurmeter probleem:
In Photoshop werk je in een ‘werkruimte RGB’. Dat is meestal niet je monitor-kleurruimte (lees monitor-profiel). De RGB getallen die je aanmaakt in Pshop, worden middels de werkruimte geconverteerd naar je monitor-profiel, dat dus met andere RGB waarden gaat werken (dit heet colormanagement en is ook exact de bedoeling).
De Digitale Kleurmeter applicatie is niet bekend met de werkruimte photoshop en ‘leest’ daarom de RGB waarden uit die naar je videokaart worden gestuurd en toont deze info.

Probeer dit maar 's:
Maak een RGB kleur aan in Pshop, en schrijf de RGB waarden op.
Meet met Digitale kleurmeter de RGB waarden ook op.
Converteer nu binnen Pshop de afbeelding naar het profiel van je monitor, gebruik Perceptuele Rendering. Bekijk de RGB waarden mbv je Pshop info venster. Deze zullen naar alle waarschijnlijkheid sterk in de buurt komen van hetgeen Digitale Kleurmeter eerder heeft gemeten (gokje, mag 1 tot 3 eenheden verschil inzitten).

Maar goed,
Colorsync onder OSX werkt zeeeeeer goed.

Suc6,

Erik

Erik, bedankt voor je reactie! Het is natuurlijk zo dat met hardwarematig calibreren (mits een goede calibrator en bijbehorende software) je betere en betrouwbaarde waarden kunt meten om als 'standaard' te definieren.

Echter; ik werk vanaf de MacPlus op de Mac (weinig aan te calibreren dus), maar ik heb nog nooit zo’n sterke afwijking van m’n scherm meegemaakt. En dat alléén door over te schakelen op OS X!

Je kunt echt ELKE Mac (in ieder geval; dat kón) op standaardwaarden laten staan, je digitale foto’s zien er over het algemeen goed uit. De een wat lichter de ander wat donkerder… maar toch goed wat totaal beeld betreft. Dat is ook zo als ik op 'n Windows platform dezelfde foto’s bekijk. Mijn probleem is dus niet zozeer het calibreren, maar wat m’n Mac ineens zónder calibratie doet.

Ik heb OS X onder dezelfde omstandigheden ‘gecalibreert’ (softwarematig dus) als OS 9. Ook instellingen in o.a. Photoshop heb ik overgenomen. Het probleem is echter niet Photoshop, maar het OS! Bij softwarematig calibreren wordt bijvoorbeeld gevraagd de helderheid van het scherm zó in te stellen dat het grijze ovaal binnen een zwart vierkant nog nét te zien is. Ik kan doen wat ik wil; het grijze ovaal is echt NOOIT te zien.

Start ik wederom op met OS9… is alles zoals het zou moeten zijn. Zelfs als ik niet afhankelijk zou zijn van een (bijna) perfecte weergave; een ‘leek’ (dat ben ik dus niet) zou toch gewoon z’n digitale foto’s zonder veel moeite moeten kunnen bekijken zoals het hoort?

Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord in je vraag. Blijkbaar is het niet zo dat het zonder (correcte) calibratie goed werkt. Colormanagemant begint met het goed profileren van je monitor. Toen ik een maand geleden een nieuwe mac installeerde heb ik bij wijze van experiment eerst een keer de softwarematige calibratie gedaan. Het reultaat was bedroevend, precies wat jij beschrijft (verkeerd gamma) Na calibratie met de EyeOne display was alles perfect.

Photoshop gaat er vanuit dat je systeem gecalbreerd is, ook al is dat niet zo. (Verder staan de kleurinstellingen van een nieuw geinstalleerde Photoshop standaard verkeerd, stel hier tenminste “Europe Prepress defaults” in.) Je hebt een goede LaCie monitor, voor een paar honderd euro heb je een calibrator en is het plaatje compleet.

Ik heb aanvankelijk ook zitten worstelen met CM. Nadat ik een calibrator gekocht had heb ik profielen laten maken van mijn Epson printertje. Vanaf dat moment was ik helemaal “om”. Colormanagement onder OSX werkt perfect. Ik heb een .CSF file van de drukker gehad die ik gebruik om foto’s om te zetten naar CMYK. Deze .CSF file kan je ook gebruiken in Indesign en Illustrator CS. Belangrijkste voor mij is dat ik zekerheid heb dat de kleuren die ik op mijn scherm zie er straks ook goed uitkomen bij de drukker.

wij doen hier calibratie op onze schermen, iedere maand bijna, omdat wij voor ons werk geen afwijking mogen hebben. Alles draait onder OSX en geloof me maar de kleuren zijn perfect. Misschien moet je het niet in OS zoeken maar is je scherm nog wel OK?

Lang leve OSX en Colormanagement. Er is veel over te lezen, ook op deze site, en Eric Koldenhof heeft er eea over gepubliceerd. Kijk ook op http://www.nidf.nl voor de 'NIDF-norm'. In de laatste P/F ProfessioneleFotografie staan een aantal interessante artikelen (oa 'Kleur(mis)management'). Ik fotografeer ± 9 jaar digitaal en ben gestart in het stenen tijdperk wat betreft ColorManagement. Na de nodige workshops en vanaf Photoshop5 heb ik t onder controle. Moeilijk is het nu niet meer te noemen als je je er maar even in verdiept. In OS9.x werkte ColorManagement al goed, in OSX is het nog eenvoudiger. Het 'kost' even wat disipline maar pas het toe!!! Dankzij goed toegepast ColorManagement hebben wij zeer zelden problemen met druk-, print- en plotwerk van onze foto's. En, eerlijk is eerlijk, ALS er problemen zijn liggen die helaas vaak bij de onkunde van het volgende station (vormgeving-dtp-etcetera). Meestal blijkt bij deze probleemgevallen het systeem totaal niet of niet goed ingeregeld te zijn. Als t ff kan bieden wij hulp, maar soms willen 'ze' er gewoon niet aan. Sta je tegen een muur te praten. En daar word ik dan wel eens moedeloos van.

[quote:8d6f6355c3="EagerB0bNerd"]Belangrijkste voor mij is dat ik zekerheid heb dat de kleuren die ik op mijn scherm zie er straks ook goed uitkomen bij de drukker.[/quote:8d6f6355c3]

Dat is inderdaad voor mij ook het belangrijkste. En ik kan me ook goed voorstellen dat men daarvoor een hardwarematig calibratiesysteem aanschaft. Maar mijn (teleurstellende) punt blijft: Kennelijk is het dus voor een ‘amateur’ niet meer mogelijk om gewoon lekker met z’n digicamera fotootjes te schieten en via iPhoto (of zoiets, is niet mijn favoriet) te beheren.

Plus: al jarenlang gaat het gewoon goed om zonder hardware calibrator te werken. Zoals ik al eerder stelde, kon ik m’n drukwerk gewoon naast mijn beeldscherm leggen, zag er perfect uit. Als ik gewoon weer overga naar OS9 is dat nog steeds het geval. Er is dus ‘iets’ aan OSX veranderd waardoor dit niet meer kan. En juist dat ‘iets’ baart me zorgen; de professional komt er wel uit (zij het met ‘externe’ hulpmiddelen), maar waar blijft de ‘gewone’ gebruiker dan in dit verhaal?

Als ik dit allemaal lees begin ik me echt wel zorgen te maken... MAAR waar begin ik? [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=17716&postdays=0&postorder=asc&highlight=colorsync&start=15]hier[/url] en [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=15781] daar [/url] valt er al wat te lezen...

MAAR Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Ik werk op een apple 20" cinema display.

Wat ik al deed:
systeemvoorkeuren/beeldscherm/kleur -> kalibreer: Apple Cinema Display
1,8 standaardgamma
Eigen witpunt van dit beeldscherm

In Photoshop koos ik voor ‘Europe Prepress defaults’

Hoe ga ik nu verder?

[quote:7f23a8512d="bekhof"]Kennelijk is het dus voor een 'amateur' niet meer mogelijk om gewoon lekker met z'n digicamera fotootjes te schieten en via iPhoto (of zoiets, is niet mijn favoriet) te beheren.

Zoals ik al eerder stelde, kon ik m’n drukwerk gewoon naast mijn beeldscherm leggen, zag er perfect uit[/quote:7f23a8512d]

Waarschijnlijk heb je al jarenlang dikke mzzl gehad!
En met een digicam amateurfotootjes knallen kan evengoed. Gewoon plaatjes laden, selecteren en wegbrengen/mailen. Meeste amateurlab’s werken in sRGB. Die camera’s moeten gewoon vanuit Mac én Windows redelijke kleurenplaatjes leveren. Maar ga niet op een ongecalibreed systeem critisch zitten beoordelen en corrigeren…

@PICAPICA: kijk ff op die NIDF-site

[quote:3d94243a9b="FreekMac"]Waarschijnlijk heb je al jarenlang dikke mzzl gehad! En met een digicam amateurfotootjes knallen kan evengoed. Gewoon plaatjes laden, selecteren en wegbrengen/mailen. Meeste amateurlab's werken in sRGB. Die camera's moeten gewoon vanuit Mac én Windows redelijke kleurenplaatjes leveren. Maar ga niet op een ongecalibreed systeem critisch zitten beoordelen en corrigeren...[/quote:3d94243a9b]

Ja, da’s duidelijk. Maar de professionals onder jullie missen nog steeds het belangrijkste van dit verhaal; ZELF foto’s maken, ZELF bekijken en er ZELF mee rotzooien… het kon allemaal gewoon. Nu niet meer, kennelijk. Het is toch niet teveel gevraagd om een zelfgemaakte foto gewoon normaal op m’n scherm te kunnen bekijken? Nogmaals, het is nooit een probleem geweest. En iedere fanatieke DELL supporter (om maar eens wat te noemen) lacht zich nu de l… uit z’n broek!

Natuurlijk kun je niet kritisch werken zonder (goed) gecalibreerd systeem. Maar foto’s die compleet dichtlopen (waarvan ik weet dat ze goed zijn, en ook bij opstarten onder OS9 - zelfde Mac, zelfde scherm - er perfect uitzien!) :evil: …
Vergeet even dat ‘kritisch’ verhaal, en kijk even vanuit de ogen van een hobbyist, die een Mac koopt omdat 'ie gehoord heeft dat dat zo makkelijk is met z’n nieuwe hobby digitaal fotograferen! Ik mag mezelf gerust ‘fundamentalist’ noemen, en ga geen discussie met Windows gebruikers uit te weg. Deze laatste discussie echter kan ik met geen mogelijkheid winnen!

Right bekhof, dat snap ik en is ook waar. Máár... ik heb het idee dat er bij jou iets anders aan de hand is. Ik weet niet wat (kan niet in je toestel kijken), maar zelfs als je niets doet moet het beeld niet zo beroerd zijn als jij omschrijft. Zelfs op de 2 PB's G4 alu had ik dergelijke problemen niet eens toen die hier binnenkwamen. Ook op andere systemen heb ik, voordat ik de boel ging inregelen, wel eens beeld bekeken. Niet te kritisch natuurlijk maar toch... Wat ik vooral vreemd vind is dat t er bij jou in OS9 goed uitziet en in OSX totaal niet! Moet bijna wel een andere dan 'colormanagement'-oorzaak hebben. Daar heb ik zo geen antwoord op. Wellicht iemand anders?! Suc6.

[quote:9369bba050="FreekMac"]Wat ik vooral vreemd vind is dat t er bij jou in OS9 goed uitziet en in OSX totaal niet! Moet bijna wel een andere dan 'colormanagement'-oorzaak hebben.[/quote:9369bba050]

Klopt, is mijn insteek dus ook. Vooral omdat ik ook softwarematig niet tot een benadering kan komen van wat acceptabel is. Het lijkt erop dat de donkere tonen teveel tegen elkaar liggen, waardoor bij softwarematig calibreren de basis al niet goed is. Tsja… en als de basis niet goed is :wink:

Maar ik kom er maar niet uit. En begrijp me goed, ik ben geen leek (ook technisch niet). Ik heb wel bij Apple iets op het supportforum zien staan (haalde ook dezelfde punten aan), maar daar is ook tot op heden geen oplossing gegeven. Maar… ik blijf proberen!

Ik zou je graag verder willen helpen maar weet de oplossing dus niet. En da's eigenlijk mooi balen want juist op de Mac (oa groot geworden dankzij de grafische mogelijkheden en betrouwbaarheid) zou het snel en simpel moeten werken, op welk OS je ook werkt. Misschien toch Eric? Of een hardware- of een systeemtechneut? Heb het idee dat het daar ergens ligt omdat je het probleem niet hebt als je van OSX naar OS9 terug gaat. Nogmaals succes ermee, als me iets te binnenschiet of als ik iets tegenkom laat ik t horen.

FreekMac; in ieder geval bedankt voor je bemoeienissen!

En nog even ter toevoeging: Hetzelfde probleem heb ik met m’n iMac 400DV. In iets mindere mate, op m’n G4 QuickSilver is het erger. Daarbij… ik heb een colorprofiel aangemaakt dat mijn afbeeldingen (10.000+) enigzins acceptabel tevoorschijn tovert, maar daarbij ziet m’n systeem (desktop en finder en zo) er niet echt flitsend mee uit. Da’s jammer…

Kleine update: In plaats van de LaCie een 17" Studio Display aangesloten... PERFECT!

Maar het Mac display kan ik (softwarematig dus) ‘goed’ calibreren, aangezien ik daar de helderheid beter kan aanpassen. Iets klopt er dus niet bij de LaCie! Vreemd…

Wel een interessante discussie. Mijn ervaring met bijvoorbeeld Photoshop is dat de versie van Photoshop zelf belangrijk is. Ik heb wat Photoshop 4 werk geconverteerd naar versie 7. De beschrijving van het probleem komt daar wel mee overeen. Callibreren in OSX is niet zo'n probleem, gewoon de monitor bewerken om de versie 4 weer goed zichtbaar te maken. Daarna stuur ik gewoon de oude versie naar de drukker en er is dan niets aan de hand. Is het zo dat: Bepaalde monitoren niet goed functioneren onder OSX? Oude Photoshop versies anders worden weergegeven onder X? Het beter is eens de PDF files te gaan gebruiken? Nu ja gewoon maar een kleine bijdrage. wat ik zelf interessant vind is de mogelijkheid om over 10 jaar bijvoorbeeld Photoshop 4 bestanden 'clean' te kunnen gebruiken.