Klok spraakweergave ook in het nederlands?

Ik heb Panther 10.3 zopas geïnstalleerd en gekozen voor uitspreken uur (in datum tijd voorkeuren).

Heb wel de stem zelf kunnen kiezen, maar alhoewel mijn OS systeem in het nederlands is geïnstalleerd, wordt de tijd toch in het engels uitgesproken.

Waar kan ik dit ergens wijzigen naar Nederlands ?

Voor zover weet ik weet kan dat niet. Nog geen Nederlandse ondersteuning!

Ik vrees dat dit niet zal lukken. De ingewerkte spraaktechnologie is volgens mij Engels, en zelfs al moest je Nederlandse tekst kunnen laten uitspreken zou dit "op z'n Engels" zijn (bv. "de" wordt dan uitgesproken als "die"), echt niet om aan te horen.

Misschien bestaan hier wel plug-ins voor, maar daar kan ik je geen antwoord op geven, dus zal je wat moeten surfen, of misschien anderen die hier meer over weten?

Bedankt voor je reacties.

Toch vreemd dat in een nederlandstalige toepassing de spraaktechnologie dan weer eentalig engels is…

Weet er iemand of er plug-in voor bestaat ?

Victoria mag ik erg graag... Ook in het Angelsaksisch.

tegenwoordig kan iedereen toch wel redelijk engelsch verstaan..of niet dan ;)

het is wel heel grappig om nederlandse teksten te horen die door de engelse worden uitgesproken... inderdaad niet om aan te horen...

maar wel humor :slight_smile:

moet je het eens doen met franse teksten of duits…
niet meer herkenbaar :slight_smile:

[quote:4bc327fc46]het is wel heel grappig om nederlandse teksten te horen die door de engelse worden uitgesproken... inderdaad niet om aan te horen... [/quote:4bc327fc46]

Dat is normaal met engelstalige software of met engelse stemmen. Maar wat ik bedoel met het openen van deze draad dat er toch ook nederlandse of voor mij (België) vlaamse stemmen bestaan. De spraaktechnologie is inmiddels toch wel zover geëvalueerd dat dit kan. Bijvoorbeeld bij de GPS navigatie van TomTom kan dit wel en zijn het ook maar kleine geluidsbestanden (wav) die telkens worden geactiveerd.

Akkoord, bij TomTom is het principe wel anders, het navigatiesysteem laat je een aantal vooraf opgenomen bestanden in een bepaalde volgorde horen “na 100 meter”+“neem eerste afslag”+ “rechts”. Terwijl het bij Mac OS hier om het uitspreken gaat van individueel gekozen teksten.

De vraag was dus meer waarom Apple in een ander gekozen taalversie dan het engels van zijn OS ook niet de andere geluidsbestanden of “stemmen” meelevert in de gekozen taal. Ik weet wel dat dit niet allemaal zo simpel zal zijn als dat het lijkt maar toch, think different !
Bij het voormalige vlaamse bedrijf Lernhaut & Hauspie stond men op wereldniveau toch héél ver in dit soort spraaktechnologie… Ook in andere talen :wink:

En ter geruststelling, ikzelf heb uiteraard geen probleem met de verstaanbaarheid van engels. Best regards :roll:

[quote:47c6b06736="MDF"] Bij het voormalige vlaamse bedrijf Lernhaut & Hauspie stond men op wereldniveau toch héél ver in dit soort spraaktechnologie... Ook in andere talen :wink: [/quote:47c6b06736]

“Off Topic”
De enige talen waarmee het niet zo goed lukte was “BEtalen” :stuck_out_tongue: