klokje springt na herstart weer op 1970

Elke x als ik mijn mac opstart met 10.2.1 jaguar dan houd hij de klok niet vast elke x weer zet ik hem goed maar zodra ik mijn machiene uitzet en weer opstart is ie alles weer kwijt.

verder draait jaguar wel goed, een stuk sneller dan 10.1

wie heeft ook last van dit probleem en wat kun je er aan doen…?

de batterij van je mac is leeg, die moet je (laten) vervangen.

J-W

Simpel gezegd, je (cmos) batterij is leeg, dat werd hierboven al aangehaald. Dit kun je heel eenvoudig laten vervangen. Echter, ik ben er een keertje achter gekomen bij een bepaald type pc dat de batterij oplaadbaar bleek te zijn. In dat geval is het handig je mac een gelange tijd aan te laten staan. Het is zeker het proberen waard en bespaard je een hele hoop geld als het werkt. Tevens, een klein detail, als je gek bent op illegale software, in de situatie waar jij je nu in bevind kan de demo software geen datum vast stellen en blijft dus eeuwig draaien.   ;)

de meeste (goede) demo's hebben het wel door als je de klok achteruitzet!!

J-W

Kan iemand mij uitleggen waar die batterij zich bevind, en is het mogenlijk om deze zelf te vervangen. weet iemand een site waar dit op staat?

Wat ik alleen niet begrijp is dat ik de Snow dv special edition 500 mhz heb en deze nog niet zo oud is, en dat dan nu al de batterij leeg is, na 2 jaar, slechte zaak van mac.

Alleen had ik er bij 10.1 geen last van, het zou natuurlijk toeval kunnen zijn dat hij nu net bij het verwisselen van systeem leeg zou zijn…
Ik heb ook nog de revisie A en die draait nog als een tierelier, deze is wat jaartjes ouder.

weet iemand wat de levensduur van z'on batterij is?

ik ga hem in ieder geval ff een paar daagjes aanzetten om te kijken of de batterij weer oplaad, valt te proberen.

macvrienden bedankt voor de tips

(macminded all the way)
???

De iMac heeft GEEN oplaadbare batterij. Onlangs nog een vervangen. Je hebt geluk: bij het nieuwere type hoeft hij niet uit elkaar. Zie andere post. Bij de oudere iMacs wel. Maar ook dat is een fluitje van een cent. Apple heeft hier een keurige PDF handleiding voor. (033-1208)

SLC weet je toevallig ook of een I book indigo een batterijtje heeft.Ik denk het haast wel,maar waar?

Torz, De iBook heeft i.t.t. de Powerbook GEEN backup batterij. Het verwisselen van de accu kan dus het beste met AC adapter aangesloten. De iBook heeft wel een klein condensatortje dat de klok nog ongeveer 10 minuten van sap voorziet. Wees niet bang: het PRAM heeft geen last van langdurige stroomuitval.

Zelfde probleem na het instaleren van jaguar op een imac 600 van nog geen eens een jaar oud! Valt toch erg op! Ik weet niet zo zeker of het wel de batterij is!

[quote:post_uid0="Igor"]Zelfde probleem na het instaleren van jaguar op een imac 600 van nog geen eens een jaar oud! Valt toch erg op! Ik weet niet zo zeker of het wel de batterij is![/quote:post_uid0] geldt dit ook voor 9.2? of doet je klok het dan ook niet? ???

Blijkbaar zijn er meer mensen met dit probleem,
wie heeft er na het instaleren van jaguar nog meer last van?
laat het ons ff weten, misschien is het een bug in jaguar…
oh ja ik heb geen schone instalatie gedaan…
maar verder draait ie perfect, alleen het klokje…

natuurlijk ga ik nog wel mijn batterij wisselen, dat kan volgens mij geen kwaad… en dan weten we gelijk of het daar wel of niet aan lag…
ik hou jullie op de hoogte…

macminded every day
there is no place for windows in any way

[quote:post_uid0="Igor"]Zelfde probleem na het instaleren van jaguar op een imac 600 van nog geen eens een jaar oud! Valt toch erg op! Ik weet niet zo zeker of het wel de batterij is![/quote:post_uid0] He bij mij is dit ook gebeurd na installeren van Jaguar,maar ook had mijn I book leeg laten lopen. Vandaar dat ik het batterijtje  wilde vervangen maar dat zit er dus niet in. Nu is ie trouwens weer terug gesprongen.Ik vraag me af of het bij jullie aan de batterij ligt????

Wat je kunt proberen is: 1. Systeemvoorkeuren/Landinstellingen/check alle instellingen >staan ze wel allemaal op Nederlands? 2. Systeemvoorkeuren/Landinstellingen/Tijd. Zet de klok van 24 naar 12 uurs of van 12 naar 24 uurs. Sluit Systeeminstellingen af en start weer op. 3. verander nu de instellingen weer terug naar je oude instellingen.

Het schijnt voor te komen dat de Land en tijdzone voorkeuren soms niet goed staan. En met het veranderen van de klokvoorkeuren hebben sommigen succes gehad. Ikzelf heb geen problemen.

Ik had ook problemen en nee geen batterij gekocht. In systeemvoorkeuren/datum en tijd de networkserver aan gezet om de klok op die van de apple sever te synchroniseren. En hup alles was meteen opgelost.Datum goed tijd goed zone goed(was vanaf het begin op amerika gesteld) ook na herstart goed gebleven tot zover dan. Succes

Aljo   :smiley:  :)