Kloppen deze Indesign CS waarschuwingen van drukker?

De drukker waar ik wat wil laten drukken, waarschuwt in zijn aanlevervoorwaarden, dat binnen Indesign CS NOOIT transparantie en slagschaduw gebruikt kunnen worden als je hiervan een .pdf bestand maakt, aangezien dit soms problemen bij het drukken geeft. Hij adviseert alle transparantie en slagschaduwen in Photoshop te laten maken en dit bestand te importeren in Indesign. :roll:

Verder schrijft hij:
“…Voordat u vanuit Indesign een pdf maakt eerst (letter)contouren maken (appletje- shift-“O”).
Indesign neemt namelijk niet alle fonts mee bij het maken van een .pdf en dan kunnen wij uw ontwerp niet afdrukken. Een goede manier om te checken of uw .pdf goed is kunt u nadat u alle gebruikte fonts in b.v. suitcase heeft gesloten de .pdf file te openen in Illustrator. Krijgt u dan geen meldingen van ontbrekende fonts dan is de pdf qua fonts goed…”

Ik vind dit wat raar, aangezien ik met geen van alle nare ervaringen heb.
Verder ben ik bang, dat als ik al mijn fonts omzet naar lettercontouren, de lijndikte niet helemaal meer overeen zal komen, of hebben jullie - net als deze drukker - ook dergelijke negatieve ervaringen?

Het kán problemen geven, maar niet als je het goed doet:

download deze pdf:
http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/assets/Transparency-GetStarted.pdf

Let goed op je flattening-presets en zorg dat de transparanties waar mogelijk onder de tekst liggen (werk met lagen).
Controleer met je flattening-preview welke delen er gerasterd worden en welke niet en gebruik geen schaduwen / transparanties over steunkleuren heen.

De drukker is denk ik zelf niet echt goed op de hoogte. De tips die hij geeft zijn allemaal om zijn problemen op te lossen.

[quote:7a6ab66077="Janvw"]De drukker waar ik wat wil laten drukken, waarschuwt in zijn aanlevervoorwaarden, dat binnen Indesign CS NOOIT transparantie en slagschaduw gebruikt kunnen worden als je hiervan een .pdf bestand maakt, aangezien dit soms problemen bij het drukken geeft. Hij adviseert alle transparantie en slagschaduwen in Photoshop te laten maken en dit bestand te importeren in Indesign. :roll: [/quote:7a6ab66077]

ik denk dat de drukker zijn probleem op zijn klanten afwentelt. Transparantie hoeft geen probleem op te leveren, zeker niet als je er een PDF van maakt.
Als hij problemen heeft met transparantie, is hij niet up-to date met zijn spulletjes. Je kunt dan een PDF maken versie 1,4 dan wordt de transparantie geflattened.

[edit] ik bedoel natuurlijk PDF versie 1.3 (Acrobat 4)
latere versie (1.4 of 1.5)kan ook , maar dan moet je de transparantie flattenen[/edit]

[quote:7a6ab66077=“Janvw”]Verder schrijft hij:
“…Voordat u vanuit Indesign een pdf maakt eerst (letter)contouren maken (appletje- shift-“O”).
Indesign neemt namelijk niet alle fonts mee bij het maken van een .pdf en dan kunnen wij uw ontwerp niet afdrukken. Een goede manier om te checken of uw .pdf goed is kunt u nadat u alle gebruikte fonts in b.v. suitcase heeft gesloten de .pdf file te openen in Illustrator. Krijgt u dan geen meldingen van ontbrekende fonts dan is de pdf qua fonts goed…” [/quote:7a6ab66077]

Indesign neemt wel degelijk alle fonts mee in de PDF.
openen in Illustrator werkt idd alleen als de fonts op de computer geinstalleerd zijn.
Maar hij moet de PDF openen in Acobat, niet in een illustrator.
Het klinkt meer alsof jouw drukker zelf problemen heeft met het lezen van een (correcte) PDF

[quote:7a6ab66077=“Janvw”]
Verder ben ik bang, dat als ik al mijn fonts omzet naar lettercontouren, de lijndikte niet helemaal meer overeen zal komen, of hebben jullie - net als deze drukker - ook dergelijke negatieve ervaringen?[/quote:7a6ab66077]

Letters omzetten naar lettercontouren is niet aan te raden. Jouw angst is niet onterecht. De letters kunnen idd veranderen. Zeker als het er veel zijn, en ze lopen over een gekleurde achtergrond waardoor er een overdruk berekend moet worden ga je het zeker zien.

Misschien eens uitzien naar een andere drukkert ?

Beste Janvw e.a.,

Het namelijk nog erger. Ik merk bij sommige drukkers dat de meegeleverde indesign bestanden niet kunnen lezen en/of bewerken. Terwijl ik het netjes exporteer d.m.v. preflight en pakket.

Bij sommige stuur ik het originele bestand mee (in indesign) en bij andere ook nog een .pdf voor de zekerheid, als proef. En dan openen ze alleen het .pdf bestand.

Eerlijk gezegd heb ik de neiging om te zeggen dat de drukkers nog (liever) in Quarkxpress werken, want dat is zo vertrouwd. En ondanks .pdf vertrouw ik nog steeds op de originele bestanden te versturen naar de drukker. (zie het vorige commentaar over .pdf over transparantie en fonts).

En je ziet je eigen resultaat. En dan is ook nog de vraag een .pdf maken via Distiller heeft de voorkeur dan rechtstreeks vanuit Indesign?!

Tja, wat is de waarde van Indesign dan, als je vanuit Quark ook .pdf kan maken?

Mvg,

Eko

Tja maccers,

't is vrees ik ook niet mijn keus qua drukker, maar de klant wil graag zijn spulletjes hier gedrukt hebben.

Het lastige in deze is, dat ik pas een paar jaar ervaring heb als grafisch vormgever en merk dat drukkers - als er eenmaal een fout is gemaakt - snel de schuld bij de ander leggen. Tot nu toe gaat het gelukkig wel goed, maar het is fijn om beslagen ten eis te komen als het in dit geval fout mocht gaan door een fout van hem.

Thanks,

Jan

Het probleem oppakken en er een leermoment van maken :D

De drukker zal meer en meer tegen zulke PDFjes en ID documenten aanlopen. Maak een PDF die je volgens de richtlijnen maakt. Ga daarmee naar de drukker en laat hem deze testen. Overleg wat hij kan en niet kan, is hij wel in staat om goede PDF’s op zijn RIP uit te draaien? Spoor zo samen de problemen op. Is zijn RIP up to date? Hoe verwerkt hij ze? etc.

Het kan goed zijn dat hij zijn neus eens hard gestoten heeft aan een slechte PDF. Want ook die zijn er nog volop in omloop

Wij (een drukkerij) hebben inderdaad problemen gehad met het belichten van indesign/pdf documenten met slagschaduw en transparantie. De schaduwen en transparantie kwamen er 'pixelig' uit alsof het hier 72 dpi illustraties betrof.

Het bleek dat wij voor onze (Katana) belichter een verouderd .ppd bestand gebruikten die nog niet was aangepast op deze nieuwe (uitdraai) mogelijkheden van Indesign. Toen we hier een nieuwe versie voor kregen was het probleem opgelost.

Misschien een tip voor de drukker?

Wat fonts omzetten naar contouren betreft; nooit doen, tenzij het niet anders kan. Over het algemeen geeft Indesign het aan als een font niet ingesloten kan worden. Krijg je geen melding dan is er nix aan de hand. Tenminste, dat is mijn ervaring.

ahum in mn korte bestaan als freelance ontwerper moet ik naamkaartjes maken, en deze meegeven met de klant maar voor alle veiligheid wou ik toch weten waar ze zouden gedrukt worden.

Ja meneer illustrator 8 of 9 is het beste wat u ons kunt geven, enne een pdfke, we hebben toch liever de ‘native’ file meneer.

In het ganse gesprek was het woord native het enige wat wees op enige professionaliteit nuja we hebben het hier dan ook over de drukker van achter de kerk die graag met zijn degel in zwart op fluopapier drukt (jaja heuse affiches) :slight_smile:

Zo'n houding is heel erg slecht. Echt 10 op de schaal van Richter!

Dat je er als drukker zelf de ballen van snapt kan ik nog begrijpen, maar om het dan af te wentelen op je klanten. allemachtig, als je als drukker niet bij wilt blijven ZOEK DAN EEN GOEDE LITHOGRAAF. Nog even en er wordt je verteld hoe je moet ontwerpen.

[b:cc0c9fb5af]Oplossing1:
[/b:cc0c9fb5af] Zoek andere drukker of maak je klant duidelijk dat er een reden is waaro die drukker zo goedkoop is.

[b:cc0c9fb5af]Oplossing 2:[/b:cc0c9fb5af]
Lever al je drukwerk aan als Certified PDF, en maak bij je InDesign ontwerpen gebruik van onderstaande transparantie stijl. Plaats je tekst altijd in de bovenste laag, psd’s en shadows eronder en gebruik geen transparantie in PMS’sen (op vermenigvuldig-effect na).
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=27162&highlight=indesign+transparantie

Er is meer te vinden over hoe je, mbv IDCS, goede cPDFjes aanleverd:
[b:cc0c9fb5af]InDesign CS: “With power comes responsibility”[/b:cc0c9fb5af]
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18375&highlight=indesign+transparantie

[b:cc0c9fb5af]De 10 geboden van werken met PDF (én InDesign)[/b:cc0c9fb5af]
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16996&highlight=indesign+transparantie

Succes!!!

Oh ja: Welke drukker is het? Ben erg benieuwd...

Ik vind het best zielig voor die oude grafische mannen.

Ik was laatst voor een uitnodiging die ik op een twee kleuren pers wilde laten drukken bij een lithograaf voor films. Hij vertelde dat hij vroeger 12 mensen in dienst had. Nu zat hij in zijn eentje tussen allemaal vergeelde beige macs.

Net als die oude drukker, met de twee kleuren pers, kon hij het niet meer opbregen om weer te vernieuwen; “Ik heb alleen maar problemen gezien met die nieuwe os tien!”

Uiteindelijk heb ik alles opnieuw opgemaakt in os9 en Xpress. De manne waren blij! En ze hebben hele mooie uitnodigingen gedrukt voor een goede prijs!

Voor ouderwets tweekleuren start ik gewoon os9 weer op, best wel geinig om dan meteen mijn zip te ontstoffen.

Maar ja, transparantie blijft een probleem.

Leest iemand wel eens de MacFan? Elk nummer weer rafelige lettertjes…

Ja das allemaal wel leuk enzo... maar ik ben erg serieus met mn werk bezig. Als ik zoiets hoor dan zoek ik een ander hoor. Echt niet lullig bedoeld. Toch had deze drukker mij als klant kunnen houden. En ook nog erg snel en simpel: Hij had iets kunnen regelen met een lithograaf. Zoiets als "alle cPDF en InDesign gaat naar de jongens vd litho", de rest doe ik zelf. Focus je op waar je goed in bent, dwz drukken! Ik hoef het niet eens te weten.

[quote:fd52581417="Eelco"]Maar ja, transparantie blijft een probleem.

Leest iemand wel eens de MacFan? Elk nummer weer rafelige lettertjes…[/quote:fd52581417]

Transparantie is niet een probleem. Je moet gewoon weten wat je doet, zoals bij alles. Pantone kleuren omzetten naar CMYK, beeld vrijstaand maken, kleurprofielen. Allemaal moeilijk als je niet weet hoe het zit.

Dat oude vakken verdwijnen is jammer. Hopelijk blijven er nog wat ‘eilandjes van kennis’ over met mensen die wel weten hoe het moet. Er zijn al tientallen beroepen uitgestorven. Schijnt bij de vooruitgang te horen…

Macfan lees ik niet, maar niet vanwege de rafelige lettertjes :evil:

Transparantie is wel een probleem en het aanleveren als pdf ook. Ik ben ook serieus met mijn vak bezig maar krijg dagelijks werk aangeleverd waar niets van klopt. Ook ik werk dan liever met een 'native' document dan met een pdf zodat ik de klant niet lastig hoef te vallen met aanwijzingen waar hij of zij toch niets van snapt.

Om aan te geven: wij doen vaak werk voor iemand die werkt in CorelDraw.
Ook dat programma beheers ik (net als Canvas en andere obscure pakketten) en ik heb notabene een handleiding geschreven hoe hij een postscriptbestandje aan moest maken wat wij dan door Distiller kunnen halen, en dan nog slaagt hij er in het te verkloten.

En ja, dan zeg ik: maak maar lettercontouren, bewaar als cdr versie 8 (te openen in Illustrator) en geef de pantonekleuren maar door via mail (want aangezien je transparantie hebt gebruikt is alles RGB, iets waar Draw wel netjes voor waarschuwt, maar wie leest er ook maar iets?).

Het is leuk dat er ook mensen zijn die wel in staat zijn bestanden te maken die zo te gebruiken zijn, maar ik kom ze nauwelijks tegen.

[quote:f082741570="Eelco"]Transparantie is wel een probleem en het aanleveren als pdf ook. Ik ben ook serieus met mijn vak bezig maar krijg dagelijks werk aangeleverd waar niets van klopt. Ook ik werk dan liever met een 'native' document dan met een pdf zodat ik de klant niet lastig hoef te vallen met aanwijzingen waar hij of zij toch niets van snapt.[/quote:f082741570]

Ik leer er graag wat bij… Wát is dan het probleem bij jullie met transparantie?
kort door de bocht: Als je je teksten boven de transparanties zet, de flattening-presets goed hebt staan, geen spotcolors gebruikt en de juiste versie PDF draait heb je een correct document dat in niks verschilt van een document zonder transparanties. Nu nog overleg met de drukker (!) en het werk kan gedrukt worden.

Native met transparantie is volgens mij net zo hard een probleem…

Eigenlijk hoef jij niets bij te leren: zoals je het beschrijft gaat alles inderdaad goed. Maar... We krijgen buitengewoon veel werk waar juist tegen deze regels is gezondigd. Dan werk ik inderdaad liever met een native InDesign document.

Het probleem is natuurlijk dat niet iedereen weet wat hij/zij doet. In de stad waar ik werk is een kunstacademie die zich er graag op beroept zulke goede vormgevers af te leveren.
Wellicht zit het met die vormgevingskant wel goed. Ik zie echter alleen maar de desintreresse wat betreft het correct aanleveren van documentjes. Vroeger probeerde ik dan wel eens wat tips te geven maar bij driekwart is dit tevergeefs omdat het ze werkelijk niet interesseert.

[quote:9d329e17a7]maar bij driekwart is dit tevergeefs omdat het ze werkelijk niet interesseert.[/quote:9d329e17a7]

Ik wordt niet snel pissed, maar zulk gedrag is gewoon onacceptabel. Als ik ooit zulke stagiaires of sollicitanten zou krijgen kunnen, dan wil ik met alle liefde voordoen hoe het correct moet, maar als de [i:9d329e17a7]wil[/i:9d329e17a7] ontbreekt dan is het [i:9d329e17a7]heel snel gebeurd[/i:9d329e17a7].

Misschien is een “voorinstelling pdf-export” iets voor deze mensen? (Die van bijvoorbeld Sheet_Cmyk" zijn voor dummies ook goed te gebruiken. Eén keer inlezen en voortaan voor al het pdf werk te gebruiken.

"voorinstellingenvoorrietveldstudenten" bedoel je die?

Als je problemen wilt voorkomen kan men ook een kleurproef laten maken! En als het uiteindelijk toch niet goed uit de pers komt dan verwijs je naar de proef. Zo werk ik en ik weet wat ik kan verwachten....