Klote Lacie schijf garantie

Hoi luitjes,

Nu heb ik al geloof ik iets langer dan een jaar een Lacie D2 Harddrive met 160 GB. Maar nu heb ik dus vrij vaak het geval, dat het niet wil mounten op de Desktop terwijl System Profiler wel ziet dat er een schijf is aangesloten. Ik denk dat het dus iets is als een kapotte firewire connector ofzo binnen de hardeschijf zelf. Kan ik nu vragen om een nieuwe? Wat zijn mijn mogelijkheden?

Misschien eerst even de "Firmware" updaten! Kijk op;

http://www.lacie.com/nl/support/drivers/

Dirk Jan

[quote:a5c9eee361="dirkjan"]Misschien eerst even de "Firmware" updaten! Kijk op;

http://www.lacie.com/nl/support/drivers/

Dirk Jan[/quote:a5c9eee361]

Dat heb ik laatst nog gedaan. Ik heb de laatste Firmware versie.

Ik heb zelf inmiddels al ondervonden dat je flink in je ster bent genomen als je problemen krijgt met een LaCie product. Ik zou in elk geval maar snel een backup trekken van je schijf en verder nooit meer iets van LaCie in huis halen.

idd!

behalve de beeldschermen dan van LaCie, die zijn zooooo mooi!

de externe harddisks & branders zuigen zoals niets tevoren heeft gezogen

Het schijnt dat de laatste versies van Panther problemen hebben met de Alias Manager en daardoor dus ook Mount-problemen hebben.

Ik gebruik het kleine progje Mount-Me! X om m’n Lacie te mounten nadat ik 'm zelf sinds het starten heb ge-unmount, want om nu iedere keer Schijfhulpprogramma te gaan draaien, dat vind ik irritant… :?

De vraag is of Apple het zelf weet en er iets aan doet… Weet iemand of Tiger hetzelfde probleem heeft? Je kunt het testen door een Alias te maken van een externe schijf of partitie. De externe schijf te unmounten en dan op de alias te klikken. De schijf of het volume zou moeten mounten, ik heb dit besproken met de maker van SuperDuper!. :expressionless:

Maar ik maak geen kans op een nieuwe schijf?

Waar heb je hem gekocht

Bij mailamac is de garantie geloof ik 3 jaar!!

Volgens mij is de schijf niet kapot / ligt het niet aan de schijf.

Ik heb hier een niet-LaCie schijf en die heeft hetzelfde. In de Finder of op de desktop issie soms niet te zien, maar via de terminal wel te bereiken. De schijf werkt prima; ik kan er via terminal alles mee doen (files kopieren, backups maken etc) maar Finder ziet em dan nog steeds niet.

Zoals JeePee ook al zegt lijkt het me een bug in de Finder en/of OS X, en geen probleem van je schijf. Irritant, dat dan weer wel.

groeten, bart

[quote:445448eb2b="bommels"]Volgens mij is de schijf niet kapot / ligt het niet aan de schijf.

Ik heb hier een niet-LaCie schijf en die heeft hetzelfde. In de Finder of op de desktop issie soms niet te zien, maar via de terminal wel te bereiken. De schijf werkt prima; ik kan er via terminal alles mee doen (files kopieren, backups maken etc) maar Finder ziet em dan nog steeds niet.

Zoals JeePee ook al zegt lijkt het me een bug in de Finder en/of OS X, en geen probleem van je schijf. Irritant, dat dan weer wel.

groeten, bart[/quote:445448eb2b]

Kun jij mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat als ik het via de terminal wil doen?

[quote:d81f11e31a="JeePee"]Ik gebruik het kleine progje [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/8100]Mount-Me! X[/url] om m'n Lacie te mounten nadat ik 'm zelf sinds het starten heb ge-unmount, want om nu iedere keer Schijfhulpprogramma te gaan draaien, dat vind ik irritant... :? [/quote:d81f11e31a]

Ik heb ook het probleem dat een LaCie 160 niet wil mounten. Mount-Me! geeft aan dat het lukt om de schijf op de Desktop te krijgen, maar er valt niets te zien. Zijn er andere opties?

Bij mij ziet Mount Me hem ook niet. En dan komt daar nog eens bij, dat het een hele tijd goed gaat (wel mounten) en dan opeens weer een tijdje niet. Als ik er dan een harde klap tegen geef doet hij het soms weer. Daarmee loop ik wel het risico hem te mollen. Dus ik denk dat er echt iets hardware matig niet goed is :(

@Jesper Als het aan de firewire connector zou liggen druk de kabel eens in die andere poort en ook bij de computer als het dan nog zo is ligt het dus niet aan de connectors. Trouwens hoe vaak start je de schijf per dag op? bij mij staat hij al bijna 2 jaar continue aan gaat alleen in slaapstand. (LaCie 80GB) Het vaak opstarten van een HD kan op den duur problemen veroorzaken :wink:

Schijven benaderen via de terminal: ik weet niet of je vertrouwd bent met terminal commando's? cd xxx = change directory naar xxx. cd ~ zorgt ervoor dat je weer in je home-directory uitkomt. cp xxx yyy = copy file xxx naar yyy. Bijvoorbeeld: cp /Volumes/laciedisk/films/movie1.mpeg /Users/gebruiker/ mv xxx yyy = move file xxx naar yyy, werkt hetzelfde als cp.

Alle “tijdelijke” schijven of volumes zoals CDROMs, externe HDs, memorysticks etc. worden aan het systeem gehangen als sub-directories van de map /Volumes. Als je de terminal opentrekt en je doet:
> cd /Volumes
en dan
> ls
dan zie je als het goed is de partities van je externe schijf. Je kunt dan met
> cd [partitienaam]
verder door je schijf wandelen.

Programma’s die je via de terminal runt, of die gebruik maken van de terminal kunnen gewoon je schijf zien. Mijn backups maak ik met zulke commando’s/programma’s, die hebben dus geen problemen.

succes, groeten Bart

PS een harde klap is wel een beetje verdacht, ja. Als je via terminal de schijf ook niet kunt benaderen lijkt er toch wel iets serieus mis…

Nadat alle genoemde methoden om de LaCie 160 weer te mounten bij mij geen resultaat hadden, heb ik hem met Disk Utility geerased. Hij staat weer op de desktop! (maar voor hoe lang?)

Ik heb twee extrerne LaCie D2 schijven (250 GB en 500 GB) en een externe LaCie cd-brander (52x32x52x). Nooit serieuze problemen mee gehad.

Eenmaal een niet-mounten probleem met die 250 GB schijf. Diskwarrior kreeg 'm weer keurig aan de praat - sindsdien werkt het perfect.

Dus om nou te zeggen dat alles van LaCie zuigt behalve de beeldschermen is toch een beetje overdreven.

[quote:0b4080b19c="Erjee"]Nadat alle genoemde methoden om de LaCie 160 weer te mounten bij mij geen resultaat hadden, heb ik hem met Disk Utility geerased. Hij staat weer op de desktop! (maar voor hoe lang?)[/quote:0b4080b19c]

Als ik hem al zou willen erasen dan lukt mij dat ook niet.

@ Picard: De Lacie schijf gaat iedere dag wel een keer aan en uit. En de connector (firewire kabel) van poorten verwisselen levert ook geen resultaat. Verder is het zo dat als ik mijn Mac aan of uit zet, de Lacie schijf zelf ook aan en uitgaat. Heb jij je computer ook 2 jaar aanstaan?

Tja, bij mij doet Mount Me! X het prima, maar het zou handiger zijn wanneer het natuurlijk gewoon werkte... :?

[quote:00da36d95a="bommels"]Schijven benaderen via de terminal: ik weet niet of je vertrouwd bent met terminal commando's? cd xxx = change directory naar xxx. cd ~ zorgt ervoor dat je weer in je home-directory uitkomt. cp xxx yyy = copy file xxx naar yyy. Bijvoorbeeld: cp /Volumes/laciedisk/films/movie1.mpeg /Users/gebruiker/ mv xxx yyy = move file xxx naar yyy, werkt hetzelfde als cp.

Alle “tijdelijke” schijven of volumes zoals CDROMs, externe HDs, memorysticks etc. worden aan het systeem gehangen als sub-directories van de map /Volumes. Als je de terminal opentrekt en je doet:
> cd /Volumes
en dan
> ls
dan zie je als het goed is de partities van je externe schijf. Je kunt dan met
> cd [partitienaam]
verder door je schijf wandelen.

Programma’s die je via de terminal runt, of die gebruik maken van de terminal kunnen gewoon je schijf zien. Mijn backups maak ik met zulke commando’s/programma’s, die hebben dus geen problemen.

succes, groeten Bart

PS een harde klap is wel een beetje verdacht, ja. Als je via terminal de schijf ook niet kunt benaderen lijkt er toch wel iets serieus mis…[/quote:00da36d95a]

En via de terminal lukt het mij ook niet

Beetje vreemde topictitel als je nog geeneens hebt geprobeerd aanspraak te maken op die garantie...

Zowel scherm als mijn LaCie schijven doen het al geruime tijd zonder haperen.

Als een schijf niet mount kan dat aan de hardware of de software of data liggen. Dat moet je dus eerst uit zien te maken.