Knipmasker werkt niet goed?

Misschien een beetje vaag verhaal, maar ik doe m'n best:

Ik heb in Illustrator een a3-poster gemaakt. De foto op de achtergrond gaat ruim over de randen heen, maar nu ik het complete ontwerp klaar heb, maak ik een mooi knipmasker met het goede formaat.
Als ik vervolgens opsla als pdf en de pfd wordt geopend zit er nog een flinke witte ruimte aan beide kanten van de poster. Ik wil graag een PDF die alleen bestaat uit de poster en niet met grote witte vlakken links en rechts. Het bestand moet namelijk naar een copyshop en niet naar een drukker. Aan snijlijnen etc toevoegen heb ik dus niks.

Iemand?

Knipmasker?

Ik weet niet of je dit al hebt gedaan: Je maakt een rechthoek op het formaat van de poster. Geen lijn en de kleur maakt niet uit. De poster bedek je met dit vlak, het vlak ligt ook bovenop.
Dan selecteer je dit vlak en je doet ‘object’ - ‘clipping mask’ - ‘make’ oftwel apple-7

Dit zou de omliggende vlakken moeten maskeren. Bij het maken van de PDF zou je de exacte maat van de poster moeten aangeven.

Lukt dit niet probeer dan de poster te importeren in Indesign of Quark en vandaaruit de PDF te maken. Dit lukt altijd.

als je acrobat pro hebt, kun je je pdf achteraf nog bijsnijden met het crop gereedschap.

Naar geintje van Acrobat -crop-tooltje is dat het alleen uit beeld verdwijnt, maar dat alle info er nog in blijft zitten.

maar dat heeft verder toch geen invloed met printen? Tijdens het printen ziet hij toch gewoon het nieuwe formaat?

Ik heb er wel eens ellende mee gehad bij het plaatsen van zo'n PDFje. Het maakt niet uit, maar wel even uitkijken

Tijdens het printen ziet 'ie het inderdaad niet meer...

De oplossing heb ik dus inmiddels: PDF bijsnijden. In dit geval ging dit heel makkelijk door de optie ‘verwijder witte randen’ ofzoiets… De oorsprong van het probleem is me echter nog steeds onduidelijk.

MacBjorn: jouw werkwijze is ook mijn werkwijze. In de Nederlandse versie heet dat gewoon ‘maak knipmasker’; hij haalt de rest (alles wat buiten je document valt) weg. Ik snap dus ook niet hoe het kan.

Normaal gezien gaat het altijd goed. Vreemd.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!

als je ergens een masker van maakt dan worden items niet weggehaald, ze zijn alleen niet meer zichtbaar. Als je appel Y zou doen zie je je item(s) ook gewoon doorlopen buiten je pdf. Illustrator houdt daar rekening mee en maakt dus de pdf zo groot als dat je items in totaal zijn. Als je met een .ps file zou werken en distiller om je pdf te maken dan heb je bij je print opties een aantal opties zitten om te bepalen welk 'gebied' er gebruikt moet worden. Op die manier kun je wel gewoon kiezen voor je document grootte zonder dat items die er buiten staan meetellen. Daar kun je trouwens ook gewoon een maat ingeven. Sowieso maak ik nooit pdf's vanuit illustrator, zijn altijd veel zwaarder en er gebeuren nog wel eens rare dingen mee.

hier nog een schermafbeelding van het verhaal hierboven

[img:c96bb3a066]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/tekengebied.jpg[/img:c96bb3a066]