Knipperend vraagteken... ook ik.. [opgelost]

Na het opnieuw opstarten na wijzigingen in de internetvoorkeuren kreeg ik eerst een knipperend aardbolletje op een vierkantje en vervolgens na een minuut of drie het mapje met een vraagteken.... ook knipperend.

Na een minuut of drie start ie alsnog gewoon op, maar zodra ik herstart herhaalt alles zich weer…

Wat is het en hoe komt… (en hoe kom ik er af…?)

Ik heb het knipperende vraagteken ééns eerder gehad heeeeel vroeger met een oude iMac 350 en toen was ik alles kwijt…

Iemand een oplossing?

Ik krijg het idee dat ie staat te zoeken naar een opstartschijf..... Dit kan betekenen dat je disk kapot aan het gaan is maar het kan ook heel goed zijn dat er een voorkeursbestandje ofzoiets beschadigd is geraakt. (opstartschijf). Aangezien je aan je netwerkinstellingen hebt gezeten zou het zo kunnen zijn dat je compu het hele netwerk afzoekt naar een opstartschijf voordat hij op zijn eigen disk kijkt. Dit kan dus even duren. vandaar.

succes

Misschien even doorgeven welk OS e.d.

vroeger had ik dit wel eens aan de hand bij jaguar of panther, had toen OS 9 naast OS X op één schijf staan. Als er dan een crash was in OS 9, dan kreeg ik bij het opstarten ook dat vraagteken… de mac wist dan niet meer van welk OS op te starten…

Het knipperende wereldbolletje geeft aan dat op het netwerk zoekt. Probeer dit eens: start je machien op met alt ingedrukt. Krijg je de mogelijke opstartmappen te zien. Met je pijtjes kun je navigeren. Lukt dit wel binnen afzienbare tijd moet je je voorkeuren maar eens nakijken.... Duurt dit ook lang, check dan je schijf maar even en sla voor alle zekerheid maar aan het backuppen

succes

In de systeemvoorkeuren even de juiste schijf selecteren

Systeemvoorkeuren -> opstartschijf -> OS 10.x op XXXXXX

Dan moet tie het weer doen.

Jij bent echt geweldig in mijn ogen Applejuice!

Ik had Apple gebeld maar daar wilden ze niks zeggen omdat mijn garantie verlopen was (vorige maand). Ik moest eerst een betaling doen om geholpen te worden… Terwijl ook zij gewoon wisten wat er aan de hand was… few…

‘Vroeger’ kon je ook gewoon een 020 nummer bellen, dat is nu ook al 0900 à € 0,10 per minuut en dan ook nog extra geld vragen terwijl er feitelijk niks aan de hand is…

Leve MacOsX… en Applejuice [img:17a0d0f169]http://members.home.nl/xinix/smile_big.gif[/img:17a0d0f169]

Deze print ik uit en hang ik boven m'n bed

:smiley:

Weet iemand ook hoe je dat zoeken naar een netwerkschijf kunt cancelen? Ik had dat ook, en moest toen best wel lang wachten. Toen kreeg ik ook zo'n map met een knipperend vraagteken, toen gingen mijn ventilatoren keihard blazen (alsof ie ging opstijgen) en daarna starte ie op. Opstarten met C of alt, of X of :apple: -S hielp niet...

[quote:5dbd22e28f="thomdebom"]Weet iemand ook hoe je dat zoeken naar een netwerkschijf kunt cancelen? Ik had dat ook, en moest toen best wel lang wachten. Toen kreeg ik ook zo'n map met een knipperend vraagteken, toen gingen mijn ventilatoren keihard blazen (alsof ie ging opstijgen) en daarna starte ie op. Opstarten met C of alt, of X of :apple: -S hielp niet...[/quote:5dbd22e28f]

Bij systeemvoorkeuren de HD als opstartschijf kiezen. Waarschijnlijk zoekt het systeeem in het netwerk naar een opstartschijf, en dat wil je niet.
Na selectie herstarten

weg probleem

ja ik heb ook geen last meer van het probleem, maar ik vroeg me af hoe je, op het moment dat je je computer opstart en je krijgt dat netwerk wereld-bolletje, de gehele procedure cancelled, zodat ie gewoon meteen gaat opstarten vanaf je normale HD...

euh... mag ik nog even een staartje breien aan dit draadje?

Als ik m’n iMac G4 opstart, krijg ik die wereldbol niet, maar wel het knipperend vraagteken. Daarna gaat ie gewoon door met opstarten. Ik heb daar nooit veel achter gezocht, maar nu ik dit lees vraag ik me toch af welk fenomeen hier speelt.

[quote:5f2fee2be3="Geedee"]euh... mag ik nog even een staartje breien aan dit draadje?

Als ik m’n iMac G4 opstart, krijg ik die wereldbol niet, maar wel het knipperend vraagteken. Daarna gaat ie gewoon door met opstarten. Ik heb daar nooit veel achter gezocht, maar nu ik dit lees vraag ik me toch af welk fenomeen hier speelt.[/quote:5f2fee2be3]

Is dit altijd het geval? En heb je ook bij systeemvoorkeuren je opstartschijf geselecteerd? Zo niet, ga dan naar systeemvoorkeuren, kies daar voor de opstartschijf en klik op restart, en kijk of ie het dan ook nog dat mapje met het vraagteken geeft.