knipperende power button

Heeft iemand het volgende wel eens gemerkt.

Ik was laatst mijn zoontje aan het filmen op een mini DV terwijl ie achter de Power Mac met Studio Display zat te leren tellen (hij is nog geen twee. je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn). Het viel me op dat de Display zelf niet flikkerde, maar de power buttons op de Display and computer wel. Dat knipperen ging erg langzaam overigens. Iemand dit eerder opgevallen?

[mod:da0b481ce5]Ik heb deze topic uit de Apple Lounge verplaatst naar het Hardware forum[/mod:da0b481ce5]

Het knipperen zou hij gewoonlijk alleen in sluimerstand moeten doen volgens mij.

Zou het kunnen zijn dat dit te maken heeft met de frequentie van het lampje (in de button) ?

Frequentie lichtnet is 50 Hz.
Aantal beelden/seconden bij DV is 25 b/s

Of “zie” ik het verkeerd…

:wink:

Had ik duidelijker moeten zeggen. Met knipperen hier bedoel ik: ik zie de lampjes knipperen door de zoeker. De display en computer staan gewoon aan.

NTSC DV (hier in de VS) heeft 29 beelden per seconde. Dat zou het inderaad kunnen zijn. Maar dat zou betekenen dat een gewone lamp ook knippert terwijl ik door de zoeker kijk.

Hoe is het met het PAL systeem. Ziet iemand ze knipperen??

ja bij mij knippert hij ook

Dit heeft absoluut te maken met frequentie van het lampje en de frequentie van de camera. Denk er maar eens aan dat wielen van een auto op een gegeven moment achteruit lijken te draaien in een film terwijl ie toch vooruit rijdt. Is precies hetzelfde.

Kijk maar eens op tv als ze bv tijdens het nieuws een item laten zien waar monitoren in voor komen. Je ziet dan op de monitor eigenlijk een 'donkere baan' van boven naar beneden gaan; verschil van frequentie cq schermopbouw.

Dat begrijp ik allemaal wel. Blijkbaar is de power-button light een diode die anders is dan reguliere lampen/diodes. Ik ben geen electro techneut. Ik vind dat allemaal niet zo obvious.

Het was me ook al eens opgevallen, ziet er wel grappig uit.

Denk niet dat het led-je in een mac anders is dan een andere led.
Ik heb even gezocht maar kon niet zo snel vinden welke frequentie een led licht geeft. Dit verschilt natuurlijk ook per kleur.
Die frequentie wordt denk ik niet bepaalt door het lichtnet.
Al is het alleen maar omdat dat led-je niet direct op het lichtnet is aangesloten.