Knipperende wereldbol na opstart 10.2 / Imac snow.

Ik heb 10.2 op m'n snow staan. Op m'n werk staat nu een G5-je met 10.3 Nu weet ik dat dat niet mag enzovoorts, maar ik wou eens kijken of ik 10.3 ook op m'n Snow kon krijgen. Bij installatie verteld 'ie me dat ik de firmware up moet daten. Ik sluit af, start weer op zonder cd en gebruik de knop naast het Restart knopje. Zo heb ik geleerd m'n firmware up te daten [dat is juist toch?!] Nogmaals geprobeerd te installeren, zelfde melding. Nou ben ik van dat 10.3 ideetje allang weer afgestapt, ik vind het echt een gruwelijk systeem moet ik eerlijk zeggen. Maar elke keer als ik nu m'n Snow weer op wil starten, krijg ik een knipperende wereldbol. Ik moet herstarten en dan diezelfde firmware knop indrukken, mac-boot tikken en m'n Snow doet het prima±! Maar ik wil van die knipperende wereldbol af! Iemand?

Is het wel de HELE installatie CD van 10.3? En dus niet alleen de upgrade van 10.2.7 naar 10.3? Bij de eerste G5's die uitkwamen zat geen volledige 10.3 install set. Omdat die geleverd werden met 10.2.7

Heb ik eens gehoord dus als ik het fout heb, sorry :expressionless:

:( nou is nog je probleem met je wereldbol niet opgelost natuurlijk. :? Excuse moi :oops:

Waren er geen twee versies? daarbij doel ik op een 64bit versie voor de G5?

... dat 'knopje' alleen gebruiken bij firmware update bestand, dus los indrukken zonder firmware update te starten heeft geen zin, je mac vraag zich nu steeds af wat 'ie te updaten heeft,

pas wel op dat je goed geheugen in je snow hebt zitten, met een firmware update worden de eisen waaraan RAM moeten voldoen strenger (en zou je, uitgebreide, geheugen niet meer goed kunnen werken)

succes

ik weet niet of dat het helpt maar probeer eerst ff [b:b33b863098]opstartschijf[/b:b33b863098] te selekteren. en als het dan nogsteeds voorkomt moet mischien toch een schone instalatie uitvoeren. heb geen andere ideeen.

Volgens mij moet je het zoeken in de hoek van de PRAM. Kijk als je deze kan resetten. Appeltje-option-P-R inhouden tijdens de opstart. En als het klopt herstart hij automatisch. Doe dit 2 keer weet je zeker dat het gewist is. En dan hoop ik voor je dat je een probleem minder heb.

En anders plug een van je Ram modules eruit. Die kunnen misschien beschadigd zijn.

En anders je schijf een keer met Diskwarrior laten nakijken. Wilt ook wel wat problemen fixen.

Het heeft -over het algemeen- niks te maken met defecte schijven, beschadigd geheugen of wat dan ook.

Het knipperende wereldbolletje is het teken van je Mac dat 'ie op zoek is naar een NetBoot server. Een NetBoot server is een server waar een image staat waarvan je Mac kan opstarten; ideaal voor scholen etc., aangezien de computer elke keer wanneer 'ie opnieuw opstart weer maagdelijk schoon is.

Over het algemeen te fixen door je PRAM te zappen. Dit doe je door je Mac uit te zetten, aan te zetten, en vrijwel direct daarna de toetsen Appeltje-option-P-R ingedrukt te houden. Houd deze ingedrukt totdat je Mac zo’n 2-3 keer het geluid van opnieuw opstarten heeft gegeven. (Soms wil het nog wel eens zo zijn dat na 1 keer rebooten de PRAM nog niet volledig leeg is).

Succes!

Kijk weer iemand die logisch nadenkt. Pram zappen dus. En fijn verder mac-en.

:? Mijn mac geeft eigenlijk geen reactie op mijn appeltje-option-p-r Hij gaat gewoon door en geeft dan weer die wereldbol. Ik heb hem tweedehands overgekocht, toen zat er geloof ik een 512 en een 256 of 128 in. Dus komt op 768 of 640? Iniedergeval, er is bijgeplugd. Maar ik krijg die toetscombinatie dus niet echt.. tot een succes.

Hmm, heel vreemd, het zou namelijk gewoon moeten werken...

Weet je zeker dat je vrijwel direct na het aanzetten de toetsen vasthoudt? Het maakt niet uit of je al beeld hebt of niet…

Na minstens 20 keer proberen... werkt het :D Mijn dank is groot! Alles is opgelost.