Knutselaar??

Hallo, ik heb een ibookje 12 inch 600Mhz van ruim 2,5 jaar oud en mijn scherm gaat 'lopen' als ik hem ver open doe. Om dit te reapareren moet een officiele apple dealer er een nieuw scherm opbouwen. Maar het scherm is prima en het is mega duur. Terwijl het alleen een processortje is of zo. Heeft iemand hier verstand van en kan iemand dit op een andere manier repareren?

[quote:1a8671e125="yannomanno"]ik heb een ibookje 12 inch 600Mhz van ruim 2,5 jaar oud en mijn scherm gaat 'lopen' als ik hem ver open doe. Om dit te reapareren moet een officiele apple dealer er een nieuw scherm opbouwen. Maar het scherm is prima en het is mega duur. Terwijl het alleen een processortje is of zo. Heeft iemand hier verstand van en kan iemand dit op een andere manier repareren?[/quote:1a8671e125] Er is een reparatie programma in het leven geroepen voor iBooks met bepaalde beeldscherm klachten. Info staat hier: [url]http://www.apple.com/nl/support/ibook/faq/[/url]. Komt jouw iBook daar niet voor in aanmerking?

P@ul

Volgens mij kun je je iBookje gewoon aanmelden voor het logicboard programma van Apple wat extra garantie bied voor bepaalde series iBooks met displayproblemen. En volgens mij is je iBook geldig in dat programma.

Waarschijnlijk is het alleen maar de flatkabel naar het LCD scherm. In america kun je die bestellen en soms ook bij een lieve computershop. Mij wilden ze destijds 1100 euro in rekening brengen IPV de afgesproken 560 euro omdat ik zelf - na einde garantietijd en zonder mij ervan op de hoogte te stellen dat dit "ABSOLUUT" niet mag - geprobeerd had te repareren. men zij mij dat door deze reparatie (van mij) de computer verslechterd zou zijn. Ik heb deze reparatie natuurlijk niet laten verrichten. Ik ben toen ook erg onzeker geraakt maar na lang wikken en wegen heb ik toch een flatkabel gekocht met scharnier. (Niet goedkoop hoor) Mijn laptop doet het op de dag van vandaag goed. Ik voel tot op de dag van vandaag nog de woede in mij opkomen als ik mij bedenk hoe arrogant en onoprecht ik toen behandelt ben. Ze hebben zich van de domme gehouden, ze hebben mij bedrijgt, ik zou eerst voor de onderzoekskosten betalen €250, ze hebben me expres 40 minuten aan de telefoon laten zitten. Het was verschrikkelijk. Mijn vrienden stonden versteld van het eerste telefoontje. De rest is ze bespaard gebleven maar ik heb het wel opgenomen. Maar wie dat nog een keer horen. Pure pesterij.

Dat lijkt me inderdaad ook geen pretje nee. Maar kun je niet gewoon je geld terugvragen ivm logicboard programma?

ik heb alles geprobeerd.

Als het wel of niet voordoen van de problemen een duidelijk verband heeft met de hoek waarin het scherm is opengeklapt dan gaat het hier om de signaalkabel die versleten is. Dit is een bekend probleem bij iBooks, de kabel loopt langs het scharnier van het scherm en door het vele open en dichtklappen van het scherm schuurt de kabel hier langs en raakt beschadigd. Dit is iets anders dan het "logic board probleem" en is dus ook niet gedekt door het repairprogramma van Apple. Gelukkig is het wel een stuk minder ernstig want in jouw geval hoeft er slechts een kabeltje vervangen te worden en niet het hele logicboard. Zo'n kabeltje kan je gewoon bestellen bij verschillende frima's in de VS, ik weet ze even niet uit mijn hoofd dus je moet er even naar googlen (mac parts). Het vervangen van dit kabeltje is echter vrij lastig dus begin hier zelf alleen aan als je maximaal 1 linkerhand hebt en ga eerst op jacht naar het zogenaamde "apple service manual" voor jouw iBook. De andere optie is de iBook te laten reparen, dit kan bij Apple zelf of bij een ander mac repair bedrijf in de VS of Nederland, dring er in dit geval wel op aan dat je geen behoefte hebt in het vervangen van het logicboard.

Bedankt voor jullie reacties. Die kabel klinkt interessant, maar ik weet niet of ik die erin durf te zetten. Dat logicboard programma heeft wel de goede typeaanduiding, maar niet de klacht. Misschien moetik er even over bellen.

Zoek in google voor: "display data cable ibook"